Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 4753 ggr
djurkillen
12/19/13, 6:12 PM

Mjölkgetter

Hej, kan ni vara så snälla och berätta allt om skötsel av mjölkgetter :) Bland annat allt om killingar och sin. Även allt om foder :) hur många Ska man börja med? Ska man ha en bock från början? Ska de gå ihop inomhus eller ha egna bås med spjälor mellan de andra?

Annons:
Cahira
12/19/13, 9:51 PM
#1

Du kan ju testa leta fram nån getgård nära dig och se om du kan få komma och hälsa på, se hur de har det och ställa frågor om vad som gäller kanske? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
12/20/13, 2:55 PM
#2

Jag har Getter och man måste ha åtminstone 2st jag har en dräktig get och en bock (hans tid som levande är räknad) mitt mål är att ha 3getter och köpa in en bockkilling på våren som får göra sitt "jobb" innan slakt. Jag kommer att mjölka mina gettter och jag har som tur är stöd av en vännina i trakten som har hållit på med Getter (och får) i många år. Det finns egentligen inget riktigt getfoder så man får se till att ha ett bra hö och kompletera med säd,grönsaker och saltstenar (getter behöver mer koppar en t.ex får) och tillskott med selen när de är dräktiga. Jag kan tyvärr inte ge några bra råd eftersom jag är nybörjare men det är roliga djur. Lycka till!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[annajohannas]
12/20/13, 10:24 PM
#3

Först och främst beror det på val av Getter.

Jag började med tre killingar, som var fyra veckor gamla, när  de kom hem. Jag gav dem fritt med hö, kalvpellets, vatten och saltsten. När de blev lie äldre gick jag över till ett annat kalvpellets, och så fick de mineraler. Jag köper mineraler till får med koppar i. På sommaren får de fri tillgång till sly. Getter är ju inte några direkta gräsätare, utan de älskar att äta sly, buskar och mycket annat.

På hösten samma år fick jag låna en bock, av den jag köpte killingarna av. De parades i oktober, och i mars året därpå fick de var sin killing. Jag smakade på mjölken, men jag tyckte inte om den, utan killingen fick gå kvar med sin mamma. Man måste kolla så att geten inte får juverinflammation, under tiden som hon har mjölk. 

Jag vet många som tar bort killingarna efter en vecka, och tar sedan hand om mjölken själva (sådana som säljer mjölken till mejerier, eller som gör ost mm själva). Geten mjölkas två gånger om dagen, och det är lättast om man kan ha ett mjölkbås, som geten står i med huvudet fast i( hoppas ni förstår vad jag menar), låter henne äta på en del gott, så går mjölkningen som en dans. Tänk bara på att man måste mjölka juvret tomt, för att hon inte skall få juverinflammation.

Du skall inte låte en bock gå med killingarna för tidigt. Den tidigaste åldern är ett år, när de skall killa. En bock blir könsmogen redan vid tre månaders ålder.

Jag har mina gående inomhus ihop i ett stort gammalt Hönshus.

Klövarna skall verkas vid behov ( en del getters klövar växer fortare än andras. Om du skall mjölka geten klipp den gärna lite så att du inte luggar den. Jag borstar mina med en ryktborste, och klipper dem fram på vårkanten, de som är väldigt långhåriga.

Jag kan även säga att mjölkgetter, kan bilda mjölk utan att vara betäckta eller fått killingar. Jag har några av mina Getter, som bildar mjölk, och det är lite jobbigt, för de släpper inte mjölken så fort, eftersom de inte har hormonet som de får vid en förlossning. En del avhornar sina Getter, eller sätter små bollar på hornspetsen, så att de inte skall skada varandra. 

En sak som är viktigt att tänka på , är att en kastrerad bock inte skall ha havre eller liknande , för de bildar lätt urinsten. Bäst är att ge dem äpple eller morot.

Oj, vad långt det blev, men hoppas att det är något av intresse. Fråga mer om det är något du undrar över.

Upp till toppen
Annons: