Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2082 ggr
linn8
2013-12-18 21:21

Han hoppar över staketet?

Hej! Jag har en fråga. En ny Killing har ersatt gammelbocken Alex. Men han kan hoppa sååååå högt! Han hoppar in till dom dräktiga dvärggetterna (han är en jämtget). Förut hängde han efter tjejerna men nu ska han in till dom andra. Han och tjejerna går tillsammans i grishagen just nu så att bygga högra staket är inte en möjlighet. Grisarna ska ut igen i vår och då kommer Skugge vara kastrerad och få vara med fåren och dom andra getterna. Kan ni komma på någon såndär supersmart lösning som jag inte tänkt på kanske? Det är mest eftersom att mellan hagarna går det en gångväg. PS han har 2 boxar som han hoppar emellan;)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Annons:
[annajohannas]
2013-12-18 21:31
#1

Getter kan hoppa väldigt högt. Så det enda svar, jag kan ge dig, är att du ändå bygger ett högre stängsel, eller sätter eltråd högt upp.

Jag har lantgetter, och jag har ett ganska så högt elstängsel. Den lägsta tråden är 20 cm ovanför marken sedan 50, 80 och 110. Sedan har jag satt ett fårnät utanför. En del Getter kan vara svåra att stängsla in, men om det är bra med el i stängslet, så brukar de oftast stanna där.

linn8
2013-12-18 21:33
#2

#1 okej tack för svaret:) men som sagt så ska inte pengar behövas lägga på detta eftersom att det bara är tillfälligt.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Mantissa
2013-12-18 21:43
#3

Har svårt att råda dig då jag aldrig själv lyckades till 100%
Min erfarenhet är att lär de sig att det kan gå så försöker dem. Och försöker de så är det jäkligt svårt att stoppa en 60kg projektil som kommer med fart och hoppar 1,5 meter. El funkar inte när de börjat hoppa, då är de inte jordade i vilket fall, och de flesta stolpar viker sig av kraften. Sorry, säkert inte svaret du ville ha

linn8
2013-12-18 21:51
#4

#3 det är ok:) jag undrade bara om någon fick en "snilleblixt" och fick en super idéXP

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Cahira
2013-12-18 22:36
#5

Jag skulle sätta upp nån plywoodskiva eller annat så han inte kan se ett hål och försöka hoppa, samt inte kunna ta sig över.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[annajohannas]
2013-12-19 00:28
#6

#1 Men då är det ju bara att vänta, och inget problem? Jag har haft väldig tur med mina Getter, de har aldrig tagit sig ur hagen. Men de har ju bra tillgång till sly😉. Har geten bara respekt för elen, så stannar den inne i hagen, och ger sig inte på försöket att hoppa över. Den enda iden, är ju att göra stängslet högre, men det vill du ju inte, så tyvärr finns det inget som man kan ge som tips.

Annons:
Mantissa
2013-12-19 10:55
#7

Man kan ju tjudra han i värsta fall, men det är ju inte så roligt i längden för någon

linn8
2013-12-19 14:24
#8

#5 det var en smart idé:) det finns några sånna stående i boden, tack:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[annajohannas]
2013-12-19 15:25
#9

#7 Du får inte tjudra djuren idag.

linn8
2013-12-19 15:28
#10

Vad är tjudra?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[annajohannas]
2013-12-19 15:31
#11

Man sätter fast geten i en kedja eller rep i en påle i backen, så att de inte kan gå hur som helst, utan bara stå på vissa ställen, där pålen är nedsatt i marken.

Såg att man får tjudra djuren, viket jag personligen tycker är djurplågeri, de skall kunna ta sig till vindskydd mm. Och man måste se till att djuret inte skadar sig eller fastnar.

Jag hade övervägt att antingen göra mig av med geten eller stängsla bättre.

vallhund
2013-12-20 04:34
#12

Max en timme har jag för mig att man får tjudra djur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[annajohannas]
2013-12-20 09:21
#13

Men tänk på att detta gäller en liten killing, och inte någon äldre get. Därför tycker jag att det är helt fel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: