01.Nötkreatur

Kor med får, hästar och getter

2013-11-23 18:01 #0 av: djurkillen

Hej, kan man ha kor med får, hästar och ev getter?

Anmäl
2013-11-23 18:03 #1 av: linn8

Hur manar du? I samma hage eller?

Anmäl
2013-11-23 19:26 #2 av: djurkillen

Ja, i samma hage. Inne kan de bo i i egna boxar. Kor och får är väl de två jag helst vill ha ihop. Hästar och getter kan få eget...

Anmäl
2013-11-23 20:56 #3 av: linn8

#2 har inte hört talas om att ha dom ihop så jag vet inte:/ men getter och får fungerar utmärkt ihop.

Anmäl
2013-11-23 23:08 #4 av: Cahira

Våra hästar och åsnan går ihop med korna ibland. De har även väldigt stora ytor så de har gott om space ifrån varandra. Vet inte hur det är med får och getter men tror det största hänger på yta och har man ont om yta ska man inte har för många djur på för liten yta ändå. Har man gott om yta kan man lika gärna skilja av för att hålla alla trygga. :) 

Känns lättare med stora djur + stora djur men får tex har väldigt tunna ben. Jag hade inte heller velat ha kobajs i ullen men det är jag det. Sedan beror det kanske på om korna och getterna har horn eller ej, skaderisk. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2013-11-24 12:18 #5 av: [JeanetteK]

Våra får och kor har gått tillsammans i sommar ute i hagen och det har funkat bra. Dom gillar varandra och håller sig nära. På nätterna har de legat tillsammans och sovit. Jättefint! Vi har får och kor utan horn vilket har känts extra tryggt.

Jag har däremot hört att hästar och får inte funkar bra. Att det har hänt att hästar har sparkat ihjäl får.

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2013-11-24 12:50 #6 av: djurkillen

Men getter och hästar funkar bra tror jag?

Anmäl
2013-11-24 13:30 #7 av: linn8

Har hört att hästar helst bara ska gå med sina artfränder?

Anmäl
2013-11-24 17:14 #8 av: [JeanetteK]

#6 har faktiskt ingen aning. Efter att jag hörde att de kan sparka ihjäl får skulle jag nog inte våga chansa. Men jag vet inte som sagt.

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2013-11-25 19:36 #9 av: Cahira

Mycket ligger i temperamentet hos hästen. Vår ena häst och åsnan är inga problem bland korna medans sista är lite av en mobbare. Hon stjäl kalvarna från sina mödrar så de hålls separerade under kalvsäsong. Men då det bara är vuxna kor är det inga problem. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2013-11-29 15:57 #10 av: [annajohannas]

Man skall helst inte låta hästar och getter gå ihop. Det funkar säkert för en del, medans för andra, så har det blivit skador på djuren. Hästar har sparkat getter, och getter har stångat hästar. 

sajtvärd på , ledarhund, hemsida

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.