Annons:
Etiketteråsnorkaniner
Läst 2136 ggr
Mantissa
9/23/13, 4:53 PM

Mantissas kaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina kaniner skulle bo i box under vintern var det tänkt, honorna och ungarna i alla fall. Men tyvärr blev det som det blev och alla boxar måste användas av stordjur denna vinter. Jag är inte så himmlans händig, men till slut fick jag ihop det:) Det fick bli 2 st burar på varandra, ca 195x80. Jag har bara använt återanvänt virke från den gamla ladan jag rev ur vilket jag är väldigt nöjd med. Burbottnarna till exempel är rejäla gamla ladgårdsgolvplankor, burarna håller därmed gott och väl åt mig att kliva runt i:) 
Nätet och beslagen är det enda som är köpt nytt. Fast kanske hade jag kunnat bespara mig besväret. Sedan jag började bygga har jag fått inte mindre än tre gratisburar "slängda" efter mig ;)
Pappa kanin fick idag flytta in och inviga den ena buren

Annons:
Mantissa
9/23/13, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Flickorna bor ännu i box med sina bäbisar. Så snart hankaninungarna är gamla nog att separeras får de flytta in i den undre buren

Mantissa
9/23/13, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fina Calle kanin i sin nya fina och ännu ognagda bur

Mantissa
9/23/13, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Gnagkalas!

[JeanetteK]
9/23/13, 6:17 PM
#4

Vad fint dom har! Ser jättemysigt ut.

Cahira
9/23/13, 6:21 PM
#5

Vad fint det blev! Jättefina bilder!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/24/13, 2:31 PM
#6

Har du dom inne i stallet?

Jag ska försöka komma på en bra permanent lösning nästa sommar till våra kaniner. Den här gången löste jag vinterboendet genom att flytta in hagar och allt in i en box. Men det är nog sista året vi har tom box.

Det skulle vara perfekt att ha en vinterbonad bostad på något vis, som de kunde bo i året om. Ska läsa på lite om hur det går till. Är det någon här inne som har någon smart lösning till era kaniner på vintern?

Annons:
Mantissa
9/24/13, 3:08 PM
#7

Ja de bor i stallet nu. Gamla stalldelen skulle ha varit tom i vinter var det tänkt, men  nu blev det inte så. Därför byggde jag väggburarna i det stallet i stället. Jag kommer även att ha kaniner (ungdjur och hanen) i burar i nya stalldelen för där finns ännu en mindre box än vad det ska göra nästa vinter, så gott om golvyta. Ute på stallgaveln (norrläge)ska jag bygga en stor 4 metersbur som kan delas av i 2 vid behov. Det ska vara en åretruntbur för hanen. Resterande kaniner ska bo ute på sommaren. Jag har sett fina lösningar på kaninbursfriggebodar, men jag känner att jag är inte där ännu (och vet inte om jag vill vara där)

[JeanetteK]
9/24/13, 3:26 PM
#8

Det låter som att dom har det jättebra!

Som mina har det nu är de ute sommartid och i stallet vintertid. Jag skulle vilja kunna släppa ut dom fina dagar även när det är kallt. Framför allt den ena älskar att vara ute. Men jag har inte lyckats hitta rätt lösning för oss när det gäller isolerad bur än. Men det kommer nog!

Mantissa
9/24/13, 3:31 PM
#9

Jag planerar att bära avelsdjuren till boxarna på dagarna när åsnorna är ute. Då får de skutta runt på större. Så gör de på vissa 4h gårdar och jag tycker det verkar bra. Men ungkaninerna får nog snällt bo i burar. Fast det är ganska stora burar om man jämför med vad som är vanligt (eller lagligt).

[JeanetteK]
9/24/13, 3:35 PM
#10

Det är ju inte så dumt!

Jag har en hane och en hona och jag ställde som sagt in både hus och hagar i en box för att de inte ska gå tillsammans, men ändå se varandra och ha stort att röra sig på. Då kan jag också släppa ut en åt gången i boxen så har de ännu lite större. Man får dock vakta då - Mario (killen) tar alla chanser han får! 🙂

Cahira
9/24/13, 9:13 PM
#11

Detta med året runt.. Jag har hört om dom som haft kaniner i ett typ Hönshus. Ramp in till en boning och inhägnad ute där dom kan hoppa runt. Men då får man gräva ned nät så dom inte gräver sig ut. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
9/25/13, 8:15 AM
#12

Ja, det är ju en variant! Vi har ett gammalt uthus som vi har varit inne på att göra om till kaninhus, men det är rätt mycket att fixa runt om så det känns nästan som att man vill göra något nytt. Eller också får dom helt enkelt ha en sommarbostad och en vinterbostad. Göra som Mantissa och bygga stora fina burar inne som permanenta vinterbostäder. Kanske enklast. Velig… vem? Jag?😂

Cahira
9/25/13, 9:05 PM
#13

Sommarboende och vinterboende låter som en bra ide :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: