Annons:
Etikettgårdar
Läst 3093 ggr
[PuffBuck]
2013-09-10 18:58

Kan man klara sig på genbank?

Hej! Jag har under ungefär 1 år fått lära mig om genbanker både via teori och jobb i Mariebergsskogen som vi har här i Karlstad. Jag är fast besluten om att jag vill ha någon form av genbank själv och vad jag har hört får man bidrag ifrån kommunen? Men hur ligger det till egentligen? Stämmer detta? Och kan man klara sig rent ekonomiskt på att ha genbank? Om inte, tjänar man något alls på detta om man räknar bort ex. ägg?

Och eftersom det finns många olika alternativ, hur ser det ut om man jämför genbank gällande endast 1-3 hönsraser och en genbank med lite större djur som kor, får och Getter

Nu tänker jag mig en population som inte innehåller mer än 10-20 individer! Jag tar tacksamt emot förslag, massor av jämförelser, fakta och egna erfarenheter!

Tack på förhand! 🙂

Annons:
Maria29
2013-09-10 19:56
#1

Jag är genbank till Gotlandskanin, Mellerudskanin, Svensk Gulanka och Kindahöns (nästa år ska jag bli med Getter och dessa blir nog genbank men vi får se)..  Jag kan inte säga att man blir rik som genbank och om det går runt vet jag inte att man får bidrag stämmer den får man av den genbanksansvarige för den rasen man håller när det kommer till kaninerna så får jag bara för en av raserna efter beslut i Gotlandsföreningen om att ingen ska få dubbelt.. Men så är det inte i med Svenska Lanthönsklubben utan där kommer jag att få för Ankor och Höns.. Jag äter ju det jag inte säljer dvs tuppar,ägg och kaniner.. Summan man får är på 800kr jag gör det inte för pengarna utan för tanken på att vara en kugge i en större helhet.. Det tar tid att vara genbank eftersom man måste dokumentera sina djur men det är värt det (det är lättare att vara genbank för Höns en för kaniner men jag gillar kaniner som mat och djur i allmänt). Jag vet inte om jag lyckats svara på dina frågor men be mig gärna förtydliga om det är mågonting jag inte varit tydligt med.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[PuffBuck]
2013-09-11 10:45
#2

#1 Intressant! Har du något jobb bredvid eller är skötseln av djuren på heltid? Och måste man vara med i en speciell rasförening när man väl hittat vad man vill ha för sort?

Jag vill också bara ha genbank för att smått bidra och åstadkomma någonting större tillsammans med andra och jag skulle ändå haft Höns, så det blir perfekt! 🙂

Maria29
2013-09-11 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en inkomst vid sidan av mina djur är min hobby och ska man vara genbank så måste man tillhöra en förening för Höns och Ankor är jag med i http://www.kackel.se/ och för kaninerna är jag med i http://gotlandskaninen.se/ och nästa år går jag troligtvis med i http://www.allmogegeten.se/getter_index.html när jag skaffar Getter.  Det är som sagt en del papper men det finns så mycket som gör det värt det hela. En bild på min Kindahöna med kycklingar(och "Bertils"bak) ❤️

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[PuffBuck]
2013-09-11 16:54
#4

Tack för informationen! 🙂 Riktigt fina Höns har du! ❤️

Upp till toppen
Annons: