Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 12956 ggr
SuperLimm
9/9/13, 2:24 PM

Låna betesdjur över sommaren!

Hej!

Jag har i många år funderat fram och tillbaka på om det skulle gå att ha lite betesdjur på en ö där min farmor och farfar bor och jag har sommarstuga. Det är en dröm jag haft länge men jag har aldrig riktigt kollat upp om det skulle fungera att ha djur där på riktigt. När jag var liten gick det ungdjur (nötkreatur) på bete varje sommarhalvår. Så jag tycker ju att det borde gå att ha djur där ute igen. Det börjar bli väldigt igenvuxet nu, även att farfar håller mycket borta med trimmer. Han börjar dock bli gammal och orkar inte längre lika mycket.

Min dröm är att ha ett gäng Getter men jag tror det skulle bli svårt att ha när jag inte kan bo där ute varje dag. Så jag har funderat mer på att ha lite får. Jag tänkte kolla upp med någon bonde i närheten och se om man kunde låna lite betesdjur över sommarhalvåret bara. Ladugårdarna som finns där ute är inte isolerade och de är väldigt små så jag tror inte de skulle vara godkänta att ha djur i över vintern.

Det är naturreservat där ute om det har någon betydelse.

Vad måste jag kolla upp innan jag går vidare och pratar med länsstyrelsen osv?

Räcker det om djuren kollas till en gång om dagen om jag bara kan åka ut dit en gång i veckan och kolla till de mer ordentligt?

Hur noga behöver man vara med att kolla efter giftiga växter när man ska stängsla hagar? (även tips på bra hemsidor där man ser hur växterna ser ut och varför de är giftiga tas gärna emot!)

Kan man ha så att hagen går ner till vattnet (ön ligger i östergötlands södra skärgård, straxt norr om småland så det är bräcktvatten) eller måste man sätta stängslet en bit ifrån vattnet?

Andra tips och råd är välkomna!

Mvh Linn

Annons:
SuperLimm
9/11/13, 7:46 AM
#1

Putter lite, någon kanske har svar på något iaf?  :)

Mvh Linn

[JeanetteK]
9/11/13, 8:25 AM
#2

Jag hoppas att du får bra svar av någon som kan alla regler om detta. För det första måste man nog kolla vad som gäller när det är naturreservat. Eftersom det gått djur där tidigare så borde det ju inte vara några problem, men det kan ju ha ändrats.

Får tror jag skulle vara jättebra! Dom väljer ju vad dom äter, så jag tror dom väljer bort giftiga saker.

En gång om dagen räcker absolut om du ser till att det finns mycket vatten till dom. Skydd behövs så de kommer undan blåst, regn och stark sol.

Jag skulle nog sätt stängsel ner mot vattnet, mest för att det känns som enklast att hålla dom inne då.

Tror du kan få mycket hjälp från jordbruksverket. Kolla deras hemsida.

Lycka till, hoppas du kan ha dina får! Det låter så mysigt.

SuperLimm
9/11/13, 9:41 AM
#3

#2 Tack för ditt svar!

Skydd kan man väl bygga av presenning, som ett litet hus typ med 3,5 väggar? Vet att jag sett det hos många djur som går ute mycket.

Förut kunde man få bidrag om man tog ut betesdjur dit, tror man kan det fortfarande. Men vet inte om det är några speciella krav för att ta ut betesdjur. En kompis till mig har tagit ut kvigor till sin pappas ö, ska prata lite med henne hur hon gått tillväga med det. Farmor och farfar har lite kontakter hos naturvårdsverket (tror jag det är som brukar åka ut dit ibland och kolla läget) så jag ska prata lite mer med dom om det.

Ska kolla jordbruksverkets hemsida lite mer, tack! :)

Tyvärr måste jag övertala farmor och farfar att det är en bra idé, det kan ta lite tid. Vi har pratat om det förut och de har också sagt att det skulle vara kul och bra att ha betesdjur. Men de tror att jag kommer tröttna (iaf så trodde de det förut när jag var typ 19-20 år, är 24 år nu) så det bara kommer att vara dom som tar hand om djuren. Jag vet dock att jag inte kommer tröttna och även om jag skulle tröttna skulle jag iaf göra det som måste göras för djurens skull.

Mvh Linn

[JeanetteK]
9/11/13, 10:06 AM
#4

Det är mycket möjligt att man kan bygga skydd av presenning. Jag har inte sett det, men det funkar säkert. Här om kring är de enklaste skydden stolpar med ett plåttak över. Vi har tre väggar på vårt fårhus eftersom det blåser mycket här.

Det är ju inte roligt alla dagar, det kan man inte räkna med. Spöregnar det och blåser kallt vill man hellre stanna inne. Men när man väl kommer ut brukar det ändå vara värt det. Det är ofta som jag inte har lust att gå ut och sen när jag väl är ute hos djuren dröjer det innan jag går in i stället. De ger så mycket och det är verkligen underbart att få ha dom i sin närhet. Lycka till med övertalningen, lägg upp en smart plan! 😉

SuperLimm
9/11/13, 10:11 AM
#5

#4 Okej! :) Det blåser mycket där med ibland då det är öppet hav på ena sidan av ön så väggar lär behövas. Skramlar och låter det inte mycket med plåt?

Det är lite så jag kan tänka mig att jag är också, det är jobbigt när man tänker att man måste gå ut i tråkigt väder men när man väl är ute kan man stanna länge! 😃

Tack! ;) Jag tänkte ta reda på så mycket som möjligt innan jag försöker övertala dom, så blir det svårare för dom att säga nej när jag har svar på deras påstående till varför det inte skulle fungera ;D

Mvh Linn

[JeanetteK]
9/11/13, 10:19 AM
#6

Man får fästa taket ordentligt. Vi har plåttak i den ena hagen och trätak i den andra och jag tycker inte att det är någon större skillnad faktiskt. Det är klart, om det riktigt öser ner då smattrar det säkert bra där inne. 🙂Men jag tro att det prasslar och har sig rätt bra av en presenning också. Dom är rätt tåliga så dom vänjer sig ju också.

Jag gillar din plan för övertalningen! 👍😉

Annons:
SuperLimm
9/11/13, 11:15 AM
#7

#6 okej! Jag tänkte att man kan göra ett vindskydd som är enkelt att flytta på men plåttakt vore helt klart bättre tror jag.

Jag har googlat lite och hittade den här: http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2029-30.pdf 
Den är visserligen för Gutefår men där står det att får kan tillgodose sitt vätskebehov på saltvatten. Då kanske man skulle kunna ha så att hagen går ner i vattnet så de kan dricka där, men att man även har vatten på andra ställen så de kan dricka vanligt vatten om de vill?

Mvh Linn

[JeanetteK]
9/11/13, 11:20 AM
#8

Kolla upp så det inte är så att det bara gäller Gutefår. Gutefår är ju lite speciella så sånt som gäller för dom gäller eventuellt inte för andra. Har mycket liten erfarenhet av Gutefår själv. Det skulle ju vara perfekt annars om de kan gå ner till vattnet och dricka.

Vad bra information du hittat. 🙂

SuperLimm
9/11/13, 1:06 PM
#9

Hittade denna: http://www.sheep-isle.dk/artikler/saltvands.htm
Jag kan ha uppfattat fel, men enligt den funkar det med saltvatten till får. Jag läste även lite trådar från andra forum som kom upp genom google att det endast är människan som inte kan dricka saltvatten.Om det stämmer vet jag faktiskt inte men jag vet iaf att många som har nötdjur på sommarbete har så de kan gå ner till vattnet och dricka där. Jag hittar heller inget på jordbruksverkets hemsida om att får inte får ha tillgång till saltvatten.

Mvh Linn

[JeanetteK]
9/11/13, 2:12 PM
#10

Du det låter ju inte så dumt! 👍Då kan det ju bli kanon att ha dom ner mot vattnet. Sen om du alltid ser till att ha vanligt vatten också, så är det ju inga problem.

SuperLimm
9/12/13, 7:28 PM
#11

Idag har jag kontaktat en kille på länsstyrelsen som är förvaltare för det reservatet och han tyckte det lät som en bra idé. Jag fick hjälp av honom med vilka jag kan kontakta för andra frågor och så skickade han lite dokument där jag kan läsa om vilka bestämmelser som gäller och så. Rätt så många nya ord osv för mig men det lär man sig väl snart! :)

Mvh Linn

[JeanetteK]
9/13/13, 7:58 AM
#12

Perfekt! Steg ett avklarat. Check! 🙂

Cahira
9/13/13, 4:57 PM
#13

Vad roligt! 🎈

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
SuperLimm
9/14/13, 9:25 PM
#14

Idag har jag varit där ute och kollat lite vart man skulle kunna sätta stängsel. Det är mest berg så det kommer bli väldigt svårt känner jag. Vet ni om man kan binda fast stängslet i träd så man gör så lite åverkan som möjligt på träden? 

Jag kollade även den del av ena ladugården där det gått hästar och där inne skulle man faktiskt kunna ha så att fåren kan gå in när de vill, så behöver man inte sätta upp något vindskydd. Problemet är att det kommer bli svårt att fixa stängsel därifrån så det blir en stor hage för det är berg och nyponbuskar bakom så jag tror man behöver röja lite innan isåfall.

Mvh Linn

-AKW-
9/14/13, 11:13 PM
#15

Om du ska bara ha djuren över sommaren så behövs väl inget vind-/regnskydd?

[JeanetteK]
9/15/13, 10:13 AM
#16

#14  Att använda ladugården är ju ett smart och enkelt sätt, så du slipper bygga. Hoppas du kan hitta något bra sätt att få till hagen.

#15 Jo, de behöver komma undan vind, regn och sol.

SuperLimm
9/15/13, 10:54 AM
#17

#15 På ena sidan av ön är det öppet hav så när det blåser mycket så blåser det väldigt mycket och det skulle kännas bra, framförallt för mig, att jag vet att de kan komma undan om de vill.

Mvh Linn

Gronstedt
9/17/13, 2:39 PM
#18

#14: Ska du ha elstängsel? I så fall är det enklaste jag kommit på att binda fast snabbstolp av plast på träden och sedan hänga eltråden i snabbstolpen. Det skadar inte träden och är lätt att riva. Annars kan man väl kan ske slå öglor av isolerande tråd runt träden och sedan fästa eltråden i de öglorna.

Ska du inte ha elstängsel kan du ju bara dra tråden ett varv runt träden när du kommer till dem.

SuperLimm
9/18/13, 7:01 AM
#19

#18 Jag hade nog tänkt mig fårstängsel. Såg någonstans att det fanns något som hette rovdjursstängsel(?) som såg ut som fårstängsel men jag vet inte så mycket om det. Men de enda rovdjur där ute är räv och rävar tar väl knappast får? Men fårstängsel hade jag iaf tänkt. Kanske går det att dra på baksidan av några träd och sen binda fast med något?

Det känns som om elstängsel vore enklast men jag vet inte riktigt om det går att sätta elstängsel på ett bra sett så inte fåren kan rymma.

Mvh Linn

Gronstedt
9/18/13, 7:34 AM
#20

#19: Räv kan ta Lamm, vilket även korp kan.

Många stängslar med tre eltrådar för får, det är mycket lättare att dra än traditionellt fårstängsel. De där stora nätrullarna är ett helsicke att hantera, speciellt om det ska dras över kuperad mark. Men det finns fårstängsel av nylon, har jag sett, det måste vara mycket lättare att jobba med.

Annons:
SuperLimm
9/18/13, 8:49 AM
#21

#20 okej! Ja jag misstänkte att det är väldigt jobbigt att sätta upp sånt stängsel.

Jag ska lägga in bilder sen och visa lite hur det ser ut så får ni säga vad ni tror. Hur det ser ut där vid ladugården menar jag, med all nypon och skit.

Mvh Linn

SuperLimm
9/27/13, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Såhär ser det ut direkt till vänster om ladugården. Spånet som ligger där är utslängt från ladugården utav de som hade hästar där för några år sen. Måste det tas bort eller gör det ingen skada om det ligger kvar där?

Mvh Linn

SuperLimm
9/27/13, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Såhär ser det ut från andra hållet. Ingången är direkt till höger på långsidan av ladugården. 

Ursäkta den dåliga kvalitén men det är svårt att ta bra bilder i motljus. :)

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: