Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 10151 ggr
[Smultronflicka]
7/27/13, 6:22 PM

Vad bör man tänka på vid köp av kossor?

Nu är det som så att jag verkligen älskar kossor, så mycket att jag inte ens kan äta deras kött (är ej vegetarian eller dylikt). Jag har enda sedan jag varit liten älskat dessa djur, umgås med dem, fotografera och hålla på med. Saken är dock att jag inte kan någonting alls om dessa djur, men skulle otroligt gärna vilja ha några kossor om några år. Vad bör man tänka på, och kan man ha kossor ''bara för att?'' - Med det menar jag ingen mjölkproduktion eller dylikt. 

Kan man ha t.ex. endast 2-4 tjejer eller måste det vara flera? 

Vad ska de ha för mat och vilken är den bästa? Vart kan man egentligen köpa dem, visst hos en bonde men har de något krav på att de ska användas inom t.ex. mjölkindustrin? 

Mycket tacksam för svar! Vill veta så mycket som möjligt :)

Tack på förhand!

Annons:
Lavèn
7/27/13, 9:35 PM
#1

Du måste ha ett SE nummer, läs mer om det här länk

2-4 funkar, fas kor äter väldigt mycket, de ska ju ha grönbete på sommaren + kanske något mer om det är dåligt med mat. På vinterna måste du ha dem inne eller som jag föredrar i lösdrift reglerna om kor kan du läsa på jordbruksverkets hemsida

Sen om du vill ha dem tama tycker jag du ska köpa kalvar från en mjölkbonde som du får föda upp med mjölk från början, fasst då är det inte så lätt att få kvigkalvar(tjejer) oftas säljer de tjurkalvarna fast du kan ju kastrera dem och hålla på med! 😃

Jo på vintern så kan de få allt mellen hö till hörsilage eller ensilage.

Om du bara ska ha i hantering så ta en mindre ras, läs på om alla raser o se vad som passar din smak :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[Smultronflicka]
7/27/13, 10:12 PM
#2

Tack så jättemycket för ditt svar! Blir till att börja läsa mer om raser nu och allt annat! :)

[Inga ändringar gjorda. Endast test av funktionen.]

  • Redigerat 9/6/20, 8:11 PM av KPD
tlover
7/29/13, 8:37 AM
#3

Du skulle ju kunna (om du är intresserad av mer än bara gos) hålla på med bevarandearbete av en hotad ras tex fjällnära kor.

Då kan dom få kalvar som får amma själva (dom ger inte lika mycket mjölk som "industrikor") så att mjölken kommer till användning.

Vi vill ha lappgetter för bevarandearbete på liknande sätt (även om vi kommer att använda lite av mjölken men det kommer inte vara på stor skala)

fast det kanske inte ä nått du vill börja med (avel altså) men fjällnära är ju ingen jättestor ras så det kanske är nått du blir intresserad av ändå även om du inte vill avla.

l'm back

Elshira
7/29/13, 12:00 PM
#4

Jag skulle välja någon ras som inte har något emot att vara ute även på vintern, då räcker en ligghall bra och de kan ändå vara ute och röra sig.

Matmässigt behöver de endast hö och mineraler om de inte ska mjölkas. Helst bete på sommaren då, men det går egentligen lika bra att ha dem kvar i samma hage hemma och mata med hö med om man själv inte har tillgång till åker nära. Ska man få dem tama vill man ju kanske inte bara lämna bort dem hela sommaren :) Bete är ju dock självklart billigast!

Jag skulle också valt någon fjällko. Dels är de ofta lite mindre och dels brukar de vara ganska trevliga rent generellt, och friska. 

Vare sig du skulle avla eller ej så är ju dock mjölkning inget krav. De sinar precis som alla andra djur om inte kalven fortsätter dricka och om man inte själv fortsätter mjölka.

Hakuna matata!

Lavèn
7/29/13, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag håller med om att fjällkon är en trevlig ras, fick en fjällkavls tjur för ett tag sedan som slängde sig i väggarna när man kom in. Efter ett tags hantering så är han jätte tam, jag kan gå in i hagen o hänga på honom putta på varandra o ut o gå! dock är han kastrerad som kan inte avla på honom men tar med en bild så du kan se vad fina de djuren är!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

tlover
7/29/13, 12:33 PM
#6

#5 Jag föredrar fjällnära istället för fjällkor dom är inte lika industraliserade

l'm back

Annons:
Elshira
7/29/13, 1:24 PM
#7

#6 Det har du så rätt i!

Hakuna matata!

[Smultronflicka]
7/29/13, 3:09 PM
#8

Till alla: Oj vad många bra svar! Rasen är spelar inte någon större roll, då jag tycker alla är lika fina. Huvudsaken är att jag känner att jag kan ta hand om just den ras jag väljer. Skulle vara bra att veta från er kunniga vilken ras jag inte bör köpa som första?

#3 Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha hotade raser. Viktigt dock att jag kommer kunna ha tid med allt. Annars blir det nog inga kossor. När jag jobbat ett tag så tänkte jag starta upp ett hunddagis (hemma på en stor gård). Tror du att det skulle funka då med att samtidigt ha kossor och ev kalvar att ta hand om? Eller blir det ett heltidsjobb i sig?

Till alla: Tack ännu en gång för de bra svaren!

tlover
7/29/13, 3:55 PM
#9

#8 när vi skaffade gotlandskaniner (också hotad ras) skaffade vi först två honor, först nästan två år senare började vi avla på dom "på riktigt" så man måste ju inte börja avla direkt precis.

l'm back

Cahira
7/29/13, 9:13 PM
#10

Du kan ju börja med en ras som känns "trygg" och se om det är nåt för dig och om det är det kan du antingen utöka flocken eller vad du nu vill  göra. :) 

Ju större kor desto mer äter dom. Nåt att tänka på. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ab.
1/6/18, 8:58 PM
#11

Jag har några kossor som jag behöver hjälp att sköta, det skulle passa för dig att komma och prova på så får du en bra insikt i hur det är att ha kor innan du skaffar egna :)  Här finns ställe att bo på också.

Upp till toppen
Annons: