Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1354 ggr
medde
6/3/13, 9:30 AM

Inte alltid miljöbäst

Det är vad som sägs om svenska grönsaker. En ny forskning som är gjord av Institutet för livsmedel och bioteknik. Den är gjort av på uppdrag från Göteborgshamn.

En stor del svenska tomater odlad i uppvärmda växthus blir nästan koldioxidutsläppet dubbelt så högt om man gör en jämnförelse med då tomater som kommer via eller tåg som är då odlade i Spanien som ett exempel.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[randi]1
6/3/13, 9:45 AM
#1

Ja, vad skall man tro om det? Ena stunden så är allt viktigt med klimatet, nästa stund så kan man flyga, åka båt mm. Nej, Personligen, så äter jag endast svensk mat. Börjar tro att de inte vill ha kvar de svenska producenterna. Sedan vet jag inte, men de som odlar i andra länder, kanske får använda medel mot ohyra mm, som är förbjudet här.

medde
6/3/13, 11:35 AM
#2

Det är nog så att det finns en del positivt från båda håll, och även negativt. Men vad som än är gör man det som känns bäst.   Men visst är det svenska så mycket godare. Saftigare och finare oftas

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[randi]1
6/3/13, 2:34 PM
#3

#2 Absolut. Det finns inget godare än t ex svenska jordgubbar med grädde på 😃

Leffe
6/3/13, 5:53 PM
#4

Svenska jordgubbarna är toppen. Däremot gillar jag inte svenska tomater. Beror kanske på att man är van den smak de utländska har. Svenska morötter är toppen

medde
6/3/13, 8:44 PM
#5

Det fanns i dag Svenska jordgubbar på City Gross. För 110 kr kilot och belgiska för 29 kr kilot. Inte har jag råd hur gärna jag än vill ha och äta dom svenska som är oftast helt underbara, en liten box hamnade på ca 75 kr. Det är för mycket för mig. Så då får jag vänta på att dom svenska går ned i pris vilket dom även gör och brukar runt midsommar.  Men tills dess så kan jag inte köpa det alternativet hur gärna jag än vil!! Så inte är detta att jag förespråkar dom belgiska utan enbart att jag inte kan och har råd till den svenska alternativet just nu.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
6/3/13, 9:23 PM
#6

Jordgubbarna får vänta för min del ett tag till

Annons:
medde
6/3/13, 9:50 PM
#7

Så även för mig.. över 100 kr kilot..Wow.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[randi]1
6/4/13, 12:03 AM
#8

Samma här. När midsommarafton kommer, då står de svenska jordgubbarna på bordet, och då är det jordgubbsfrossa, kan jag säga😉

medde
6/4/13, 9:48 AM
#9

#8 Så ska det också vara.. Midsommar och goa jordgubbarna finns på bordet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

tlover
6/4/13, 10:24 AM
#10

man kan ju tänka efter lite och äta tomater på sommaren och morötter på vintern tex, så blir det oftast hemma hos oss men då försöker vi odla/samla så mkt som möjligt till oss själva så på sommaren köper vi bara lök (vi har inte så avancerad odling än) och vintern köper vi sånt som håller länge tex morötter och kål.

Så för oss blir det naturligt att köpa det mer miljövänligare.

l'm back

medde
6/4/13, 10:38 AM
#11

#10 Men vilket är då miljövänligast om du ser till det som står i #0 och är enl en undersökning som är och det visade sig att det faktiskt blev en diff och dubbelt av koldioxidutsläppet för väkthus tomaterna. Då är det hm,, Vilket att välja om man vill ha miljövänligt till 100%

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

tlover
6/4/13, 10:41 AM
#12

#11 morötter,

På sommaren kan man ju äta tomater, då behövs sällan växthus värmas upp.

Man måste ju inte äta morötter året om

l'm back

medde
6/4/13, 11:40 AM
#13

#12 Men hästar vill nog ha det året om.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
tlover
6/4/13, 11:42 AM
#14

#13 nu fattar jag inte, vill hästar ha tomater året om?

vill hästar ens ha tomater?

l'm back

medde
6/4/13, 11:45 AM
#15

# Att jag skrev  om Morötter var för du skrev i ditt inlägg Morötter se #12 Då svarade jag på det .. Klart som korvspad att hästar nog inte äter tomater till miiddag😉

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

tlover
6/4/13, 11:49 AM
#16

#15 hästar ska inte jämt äta morötter men eftersom det finns både tidiga sorter av morötter och sena sorter och att dom kan lagras länge så har morötter nästan sesong året om, det är främst på vårmånaderna/försommarmånaderna som det inte finns på sesong men då kan man använda torkad morot istället.

l'm back

medde
6/4/13, 11:52 AM
#17

Jag har alltid gett extra med morötter under vintern, och då inte i form av Carotan. Jag skrev också att jag inte gav dom jämt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

tlover
6/4/13, 11:54 AM
#18

#17 carotan?

l'm back

medde
6/4/13, 12:03 PM
#19

#18 Oket skrev med ett c istället för ett k. Karotan om du så vill.  Vilket är morot och dom säckarna jag köpte hette  så och inte torkade morötter utan det stod på dessa Carotan/Karotan

Torkade morötter, och det gav jag inte mycket av utan om vi sk agå tillbaka till ämnet,. Färska morötter

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
6/4/13, 12:10 PM
#20

Carotan och Halmix 
carotan - torkade morotschips - jättebra tillskott som inte blev mögligt finns det att köpa någonstans i sthlms-trakten fanns på solna foder förr men har ju försvunnit halmix   Länk

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=521822

Så stavningen är rätt med ett C för Carotan

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
tlover
6/4/13, 1:26 PM
#21

#19 ok syftade på att man kan torka själv inte köpa nått godis till hästar

l'm back

[randi]1
6/4/13, 1:30 PM
#22

#16 Mina hästar får var sin lite morot varje dag, och de mår både bra, och är nöjda😃

medde
6/4/13, 1:58 PM
#23

#21 Så kanske man kan göra, Men har som jag hade en stall med egna och ett tiotal inackorderingar så är det inte ett så smart alternativ.  jag gav fodermorötter och är var nöjd med det och så även både hästar och dess ägare.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: