Annons:
Etiketthästar
Läst 1562 ggr
medde
2013-05-27 08:57

Halt häst i Elitloppet

Det var igår som Elitloppet gick på Solvalla. Där med fanns Commander Crowe som både i värmningen och i defileringen uppvisade en hälta på vänster fram. 1,30 innan start stannades klockan och banveterinären bad återigen att få se hästen extra.  Hon bad om en extra provstart och den var det ingen provstart att tala om alls, Kusen körde ut i rätvarv och travade lite i jogging tempo   och visade upp sin hälta för att sedan se sig klar och vända till bakvarv igen.  Hästen fick starta! Mycket förvånad av att hästen fick starta så även Stig H Johansson som satt som kommentator för Tv4.  Även Solvalla publik visade sitt missnöje då dom såg hästen ute på banan. Ser man inte att hästen är halt så är man blind tycker jag.  Visst som Stig H säger det är en trampskada som inte blir nog värre, men det ställer till i sin tur andra saker. Då hästen ska tävla och i den farten skydda sin smärta.

För mig personligen var det här skam att se Svensk Travsport agera på det här sättet. Hade det varit en liten bana och allt som hör till hade hästen åkt ut bums!  Det är jag helt hundra på.  För mig och mina tankar spelade det andra ting i varför hästen fick starta….

Klicka gärna in på länken och se klipp och hör kommentarerna själv. Vad tycker du efter ha sett klippet? Varför tror du hästen fick tummen upp och fick starta?

Länk  Klipp

Mer om ämnet. Länk 1

Länk 2

Kanske inte lantdjur, men vi har ju även häst i ämnet på sajten.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[randi]1
2013-05-27 09:18
#1

Stor skandal. Hästen skulle inte startat😡.

Leffe
2013-05-27 11:07
#2

Tyckte verkligen det såg illa ut och den borde inte få starta. 

Att den fick starta tror jag berodde på att hästen är utlandsägd och att det var ett storlopp samt att hästen var titelförsvarare. 

Pengar styr även över Solvalla och travsporten, trots att det finns ett bra durskydd i Sverige. När det gäller att det syntes i teven så spelar det nog inte så stor roll då det bara vi som ser teve i Sverige som reagerar. De stora länderna utanför som sände ser det inte på samma sätt.

Personligen tyckte jag det var fruktansvärt illa och överväger att aldrig mer besöka Solvalla eller spela på hästar på ATG.

[JeanetteK]
2013-05-27 11:10
#3

Jättekonstigt tycker jag om veterinären tittade extra på den! Det är väl som Leffe skriver att pengar styr. Illa…

Upp till toppen
Annons: