Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2746 ggr
Kurina
2013-05-21 21:50

Gethjälp

Gör lite research åt en vän som bor på lantgård. Hon har problem med jättebalsamin som har brett ut sig ohejdat på ett stort område. Min fråga är: äter Getter och får jättebalsamin? Hästar som finns på gården ratar den konsekvent. Vad jag har läst om balsaminen så ska den inte vara giftig. Hur håller man då bäst getterna på området? Får vore kanske en lättare alternativ? Tanken är då att hyra in eller låna getter/får för att hålla efter balsaminen. Det finns också annat för getterna att äta än bara balsaminen :-)

Tacksam för upplysning

Annons:
[randi]1
2013-05-21 23:54
#1

Har ingen kunskap själv om denna växt. Däremot rekommenderar jag att skaffa får att beta i stället, för Getter, visst äter de gräs, men de är egentligen slyätare. Så skall man ha betesdjur, ja, då är det fåren som gäller. Jag ser till mina Getter, de äter endast lite gräs, och bara de tjockare gräset, sedan får man gå där i hagen, och röja själv.

Kurina
2013-05-24 09:11
#2

Tack randi. Får borde ju vara lättare att hantera. Men äter dom jättebalsamin? Hoppas det är någon som kan testa. :-)

Rita-S
2013-05-24 13:41
#3

Jättebalsamin är inte giftig, och den är ettårig. Om du slår dom med lia innan dom blommar finns det inga frön den kan föröka sig med, och den kommer inte på nytt från roten. Blomstilken blir ganska hård och kan inte sammanliknas med gräs. Det kan alltså vara att getterna faktisk äter, men som #1 säger är fåren bättre på att rensa planter medans Getter är perfekt på att rensa oönskade träd och busker då dom hemst gärna äter ännu mer av sådan än annat gräs och örter. Hyr inn et par av varje vettja! Så skall jag lova dig det blir rent.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lejonhjarta
2013-05-25 05:39
#4

Tror inte någon äter denna faktiskt. Ett vackert ogräs som luktar fruktansvärt illa när den ruttnar ner… Bättre å försöka sla av den tror ja åxå…

Guling
2013-05-25 21:34
#5

#0  Är det nu så att den inte kommer tillbaka (åtminstone inte i samma utsträckning) om man slår den så borde ju det vara bästa lösningen…

Det som går in i en djurmage kommer ju ut i andra ändan & frön brukar ju tåla det väldigt bra - så då kanske du bara får ännu större utbredning till nästa år…??

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Kurina
2013-05-26 12:55
#6

Tack alla. Lie verkar också som en bra lösning. Någon får lära sig att hantera den :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: