Annons:
Etikettgårdar
Läst 2086 ggr
Kjelle
2013-04-22 14:27

Ni är otroliga

Jag är född stadsmänniska och har alltid bott i stan. Så träffade jag min sambo och hon är uppväxt på landet med föräldrarnas bondgård. Nu har jag fått en syn på bönder och sånt som jag inte ens tänkt på tidigare.

Herre jösses vilket bra jobb ni gör för oss andra. Utan er skulle vi inte få mjölk och kött (förutom vilt då förstås). Hur som helst jag är full av beundran.


Annons:
Rita-S
2013-04-22 15:12
#1

Fantastisk Kjell, tack så mycket för ditt inlägg! :D Det värmer gårdsavlösarns lilla hjärta med lite uppskattning åt bönderna! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2013-04-22 15:34
#2

Jag håller med dig Kjell! Som relativt nybliven hobbybonde har jag en otrolig respekt för alla bönder och deras jobb.

medde
2013-04-22 19:12
#3

👍

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AnnaFagerell
2013-05-10 16:22
#4

Tråkigt att många tror att mjölk och kött kommer från affären…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

medde
2013-05-10 17:56
#5

#4 Inte tror jag att det är många som tror det kommer från affären, Hur menar du egentligen? Att folk  tror det köttet och mjölken kommer och görs i butiken? Inte tro jag ärligt någon tror det "kommer från" butiken, Vuxna vet nog mer än väl och så har vi barnens och dom är verkligen kloka och duktiga i dagens samhälle så det tror jag inte heller

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2013-05-11 07:43
#6

#5 Det finns många som inte vet vart mjölken och äggen t.ex kommer ifrån, samma sak med kött, är relativt vanligt på vissa håll i riktiga storstädar. Sett prov på det hehe 😛
Om de spelar dumma eller inte, det vet jag inte men skulle inte förvåna mig om de ej visste det 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
medde
2013-05-11 09:33
#7

#6 Då tror jag dom spelar. Om djur och var mjölken kommer ifrån får barnen även lära sig inom sexårsverksamheten. Så inte tror jag att folk tror det kommer från direkt butik.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2013-05-11 09:34
#8

#7 Inte alla. Det vet jag till 100% 😉
Det är fåtal men finns..

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
2013-05-11 09:36
#9

#8 Det finns folk som inte vet hur en människa kommer till. men om vi talar om det stora hela i ett begrepp så är det nog inte så..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AnnaFagerell
2013-05-11 09:40
#10

#5 Det är många som står som frågetecken… Jag fick en fråga en gång hur många ägg en tupp kan lägga… en som skulle köpa en tupp av mig sa att hon var tvungen att ha en tupp, annars blev det ju inga ägg…

Sen undrar folk varför kalvar inte får gå med sin mor ex…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

medde
2013-05-11 09:45
#11

#10 Men det är en viss skillnad. Om tuppen kan lägga ägg och ang kalvar. det är även en skillnad, och där är jag med att alla inte vet hur det görs med kalvarna.. Det jag syftade på var att ägg kommer från hönan och kött kommer från kon och grisen etc..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AnnaFagerell
2013-05-11 10:27
#12

#11 Och jag menade att folk tänker inte på vad som händer och sker… bara att man lätt kan köpa varorna i affären

Medarbetare på djurskydd.ifokus

medde
2013-05-11 10:28
#13

😃

Så kan du bli

Jag tycker dagens barn och unga är mycket medvetna om hur maten kommer till och var ifrån.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Kjelle
2013-05-14 15:08
#14

Jag tror nog de flesta vet varifrån mjölk och kommer. Tror istället att det är så att många med mej inte tänker på det. Det är ju självklart att mjölk, ägg, kött och grönsaker finns i butiken. Alltså inte en tanke på något annat.

Det började som sagt komma fram till mej att det ligger ett hårt och tungt arbete att få fram dessa varor. DEt började gå in i min skalle när jag träffade min sambo vars föräldrar drev en liten bondgård.

Allt har tidigare liksom varit självklart.


AnnaFagerell
2013-05-14 19:13
#15

#14 Vi har ofta unga tjejer/killar som provjobbar här. (gård med grisar) dom slutar tyvärr ganska fort igen för det är som du säger, mkt jobb och dagens ungdomar är tyvärr ganska lata =(

Medarbetare på djurskydd.ifokus

medde
2013-05-14 20:04
#16

#15 Det är även helt "vanliga" hästägare som är lata. Då jag hade stall och inack så var lagt att helgen ville jag ha en del ledigt och det var sagt från början att helger hjälps vi alla åt och delar upp stallet. Alla nästan var friska i veckorna och sjuka på helgerna, Så det blev till 90% stallet själv även helgen. Så inte bara dagens ungdom tycker ag

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2013-05-14 20:06
#17

#15 Tycker faktist inte att det är så snällt att säga att dagens ungdomar är lata, att dra alla över en kam 😮 Beror helt på vart man befinner sig i landet och mycket annat…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaFagerell
2013-05-14 21:17
#18

#17 Fast du centrerar dem till vissa delar av landet, kanske inte snällare? 

#16 Så kan det säkert också vara… Tråkigt sånt tycker jag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kjelle
2013-05-14 21:58
#19

Det enda jag vet är att det var på ICA jag handlade på under ungkarlstiden


Fridaaaa
2013-05-14 21:59
#20

#18 Jag har inte centrerat heller till vissa delar av landet.
Antydde/menade på att man inte kan dra alla ungdomar över en kam.
Men har absolut inte centrerat till vissa delar av landet. Vet inte hur du fick ihop det, men jaja… Hade jag gjort det, hade jag skrivt "där eller där" osv 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: