Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 2245 ggr
Cahira
4/17/13, 12:02 AM

Tre kalvar på en dag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först en pojke hittad nästan ihjälfrusen kl 4 imorse (central US tid) så från 4:20 till 10 nånstans tvättade jag med varmvattenhanddukar, torkade och gnuggade med torra handdukar och fönade med hundfönen som kom mycket väl till pass. Han blev tom i blicken två gånger och liksom föll i golvet och båda gångerna lyckades jag gnugga och putta upp honom igen. Ungefär vid 8-9 tiden hittades en flicka och för bara nån timme sedan (runt 16 tiden) kom en till pojke. :) Den pojken föddes på typ 10 minuter. O_O

Kalven som jag torkade och rent av skedade för att dela kroppsvärme döptes till Popsicle. Då han började frysa började munslemhinnorna gå från kritvit till svagt rosa. Då Mike kom tillbaka från jobbet (han jobbar bara mellan 5-8 i april pga kalvningen och ca en timmes körtid vardera håll) så fixade vi en mjölkersättning åt honom och fick ned i magen på honom, han sög på slangen så det var positivt. Sen sov han i ett par timmar och sen lyfte vi honom upp på fötter. Han stod inte alls i början och sedan kom lite vikt på fötterna och så kom några försök till ett par steg innan han kollapsade ihop igen. Vi gav honom till hans mamma och hämtade lite saker hos veterinären åt honom och köpte mer formula ifall vi har mer problem. Då vi kollade honom nästa gång stod han upp, yay! Förhoppningsvis kommer han klara sig! Hans mamma är en förstföderska så han var väldigt stor för henne så troligen var födseln väldigt jobbig. Hon hade lyckats gömma sig för oss då vi kollade korna vid midnatt så vi missade totalt att hon var på g. Hon var jätteutmattad. 

Hursomhelst! Här är Popsicle. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
VildaVittra
4/17/13, 12:07 AM
#1

Men så söt! Gillar pottfrisyren.😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
4/17/13, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Då lär du gilla denna, han ser ut som en munk :D är såklart lite äldre ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
4/17/13, 8:46 AM
#3

Vilken söting! Bra jobbat - vilket jobb du gjort! Håller tummarna för att allt fortsätter framåt nu. 🌺

medde
4/17/13, 9:18 AM
#4

#0 Säger som JeanetteK. Bra jobbat! Tummarna hålles även här

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cahira
4/17/13, 6:46 PM
#5

Popsicle klarade natten och är mycket stark! :) Men mamman sparkar honom då han försöker dricka så om inget ändras snart måste vi nappa upp honom. Men det verkar som han kommer klara sig! 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
4/18/13, 3:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jahapp då var jag Popsicles mamma. 

Bild från igår.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
medde
4/18/13, 8:54 AM
#7

Du blir nog en bra mamma till Popsicle..Det hyser jag ingen tvekan om alls.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[JeanetteK]
4/18/13, 9:12 AM
#8

#6 Åh gos!! Mycket jobb blir det förstår jag, men jösses så sött! ♥

Cahira
4/18/13, 6:03 PM
#9

#7 åh tack! ❤️

#8 bilderna gör honom inte rättvisa heller. Han är så söt att jag tror jag får diabetes. 😉

Popsicle räknade äntligen ut hur flaskan funkade så vi slapp mata via slang ned i magen vilket jag avskyr att göra. Han blev så lycklig att han skuttade runt och headbuttade mig mitt i ansiktet, bröt nästan näsan på mig haha. :) Men bra friskhetstecken! ❤️

Ena kalven har vitt tecken i pannan och hon föddes lite blond om vi säger så. Har tagit henne fyra dagar att räkna ut vart juvret är och hur det fungerar. Förhoppningsvis var det inte en tillfällighet att hon drack idag så vi slipper flaska henne mer. :) För att spegla hennes vita tecken i pannan och blondhet fick hon heta Goldylock. 😂 Blondie var lite för tråkigt namn helt enkelt. 😎

Inga fler kalvar än så länge vilket är bra, vi väntar snöstorm idag och imorgon innan värmen äntligen kommer. Kom 5 cm regn inatt så vädret är vedervärdigt! Hoppas det blir bättre sen så jag kan börja ta bilder igen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

medde
4/18/13, 7:32 PM
#10

Härliga nyheter om Popcicle! 

Blondie är ju ett fint namn, det heter mina ena amerikanska cocker. Men samtidigt var Goldylock fint det också. Härliga namn ni hittar på😉

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cahira
4/18/13, 8:08 PM
#11

Tack! :) Ja Blondie passar bra på en hund, men på en svart ko som är blond i huvudet kändes det nästan lite fantasilöst för min smak :) Goldylock var dock perfekt! 😃

Längtar till värmen nu, då kan jag äntligen börja rida och jag kan sitta med Popsicle som sällskap en stund varje dag. Han är lite ensam nu.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

medde
4/18/13, 8:39 PM
#12

#11 Hur kallt har ni det där du är? 

Mulpuff till Popsicle..🌺

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cahira
4/18/13, 9:25 PM
#13

Vi ska ha 16-20 plus men har haft vindstorm, snöstorm, regnstorm och åskstorm växlande i 2 veckor och det är is kvar på sjöarna. Det är plusgrader på dagen men verkar bli minusgrader på nätterna än. Nytt rekord på aprilkyla sedan 86.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
medde
4/19/13, 10:00 AM
#14

Oj det var inte lite skillnad.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cahira
4/19/13, 4:30 PM
#15

Jaha ännu ett rekord. Redan igårkväll då vi bara hade kanske 5 cm snö var det rekordmängd snö för denna tiden året, gamla rekordet sattes 1922. Herrejösses.

Nu var vi typ 1 dm snö så mjukgeggan under det. Det är INTE lätt för djuren just nu. :(

Men Popsicle är stark som attan han. :) Som en helt annan Kalv!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[randi]1
4/20/13, 8:18 PM
#16

Grattis till tillökningen!

Förstår att du nästan får diabetes, för han är riktigt söt 😃

Cahira
4/20/13, 10:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Äntligen sol och lite värme, kunde låta Popsicle röra på benen lite 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

medde
4/20/13, 10:39 PM
#18

#17 Så härligt att se den lille krabaten ut och röra på sig, man blir alldeles varm i hjärtat av och se han. Tack så enormt mycket att du lade in ett klipp på han. Bilden är helt galet söt den med. Min dotter är numera förälskad i en fyrbent pojke

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cahira
4/20/13, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 tack för att du gillade den! ❤️ Han växer i mitt hjärta varje dag, det är ett som är säkert! 

Här är Goldylock och hennes mamma, vår blondin i gänget. 😂

En tionde Kalv föddes idag, ännu en tjej. Tre pojkar och sju tjejer nu. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: