Annons:
Etikettgårdar
Läst 3182 ggr
Charlott_
4/9/13, 9:53 PM

Vanvård?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Viste inte vart jag skulle vända mig för att skriva av mig och höra era åsikter!

Idag på matlagningskursen så var vi och besökte en gris farm, alltså där dom avlar för slakt. Så hemsk tyckte jag, eftersom djur enligt lag måste ha en viss yta att röra sig på. Vi såg en sjuk gris som dom andra grisarna hade skadar, rivsår över hela grisen så hon va i en liten box, liggandes skakandes på det isgalla betong golvet utan halm eller något. När man gick vidare så hade de olika ''flockarna'' ett stort rum tillsamman där de va hur mycket halm som helst och tillgång till att gå ut när dom ville. Men de hade ju inte dom som stod inne. Såg även en annnan STOR gris som knapt kunde vända sig i boxen.

Hos kultingarna såg jag en bebis som hade pukel rygg och de innebär att deras magar var dåligt. Han som jobbade på stället sa inte så mycket om de. Bara att dom skulle medecinera den.

Vad tycker ni om detta? Små boxar m.m? Jag tycker så synd om dom! Dom som jobbar där tänker ju inte på djuren, dom tänker tydligen bara på pengar! :S

Här är en bild på den sjuka grisen i den lilla boxen. Boxen är inte större än de som syns :(

Annons:
[JeanetteK]
4/10/13, 8:31 AM
#1

Det är alltid jobbigt om man känner att djur far illa. Att en gris låg och skakade på golvet utan halm låter ju inte bra alls. Nu vet vi ju inte vad deras planer var - kanske hade de satt in den där för att veterinären skulle titta på den? Förstår att det var jobbigt för dig.

[randi]1
4/10/13, 9:11 AM
#2

Det är som Jeanette sagt, man vet ju inte varför djuret hålls så, men det kanske finns en förklaring. Men om man misstänker vanvård, vänder man sig till djurskyddet i sin kommun, och rådfrågar dem.

Charlott_
4/10/13, 10:18 AM
#3

#2 Tack för tipset :) Man kan väl kolla in på jordbruksverket också?

Mantissa
4/11/13, 6:59 PM
#4

#0 ser ut att vara en ganska normalstor box. De behöver tyvärr inte vara så stora. Men lite halm måste de ha. Inte så det räcker att ligga på tyvärr men lite i alla fall. I boxarna tror jag de har lite halm för at underlätta städningen då man skrapar skiten ner i rännan med en raka.

Charlott_
4/11/13, 9:05 PM
#5

#3 Läste på Jordbruksverket att dom MÅSTE ha något underlag. Får EJ vara bar golv. Så detta går att anmäla. Griser låg och skakade :(

Mantissa
4/11/13, 9:06 PM
#6

spån kan de ha som strö

Annons:
[Moa-]
4/12/13, 12:58 AM
#7

Mitt liv som gris på Youtube. Jag anser definitivt att alla skall överväga om detta är en verklighet som ni vill stödja?

 "Källa och upphovsrätt: Djurrattsalliansen"

[randi]1
4/12/13, 9:21 AM
#8

#7 Det är väl ingen utav oss, som sagt att vi stödjer detta, eller har jag missat något som inte står i texten?

Det finns mycket grymheter mot djuren, men nu var det inte detta vederbörande frågade om. Ibland kan ett djur vara sjukt, och som kanske nyligen satts i en bur, för att det skall behandlas eller inte, och vi vet ju inte varför eller vad som skulle göras med grisen, eller hur länge den skulle vara i boxen.

[Moa-]
4/12/13, 9:36 AM
#9

randi; nej, men alla som äter kött stödjer denna verksamhet, jag vet inte hur många i denna tråd som gör det. Dock är det sådant man måste tänka på och du skall aldrig konsumera sådant som du ej kan stå för.  

Se filmen ovan så ser du hur djuren har det, små burar är inget ovanligt, utan jag reagerar snarare över att hägnet på TS bild är ovanligt stort, men vi vet ej hur det ser ut på andra sidan.

Mantissa
4/12/13, 9:39 AM
#10

De flesta (troligen alla) i denna tråd stöder inte sånt här. Många har dessutom egen gård eller känner köttbönder som de kan köpa bra kött av.
Men visst, regelverket kring framförallt gris och kyckling lämnar mycket att önska. Men det finns de som ger djuren ett bättre liv än 2minsta möjliga", vi får se till att stödja dem!

[Moa-]
4/12/13, 9:47 AM
#11

Mantissa; dock inte det köttet du kan köpa i köttdisken på Ica där det flesta trots allt handlar sitt kött. Sedan har jag nog aldrig sett en "grisgård" där djuren haft det acceptabelt, tyvärr. De gånger det förekommit är när människor haft ett fåtaldjur för eget bruk.

Mantissa
4/12/13, 10:03 AM
#12

Har du besökt sk naturgrisar? De är glada grisar

vallhund
4/12/13, 10:07 AM
#13

Skärp dig Moa- !

Vi är ganska många här + på etisk djurhållning o en del på djurskydd i fokus som faktiskt äter kött utan att stödja industriella avarter av djurhållning som medför lidande för djuren!

Eller tillhör du dem som anser att alla som inte är veganer är mördare?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Moa-]
4/12/13, 10:10 AM
#14

Mantissa; vart hittar du dem? Och hur säljer de köttet?

När jag var liten hade vi två egna grisar på gården som stod för vår och ytterligare en familjs förbrukning, det känns nu i efterhand okej, men tyvärr är det inte en hållbar ambition att alla skall ha det så.

Jag har varit på en krav/eko-gård, det var inte okej enligt mig, men tyvärr är det väl till stor del djurens foder som påverkas av just den märkningen.

Mantissa
4/12/13, 10:34 AM
#15

#14 vi hade en bonde i järvsö för några år sedan "brittas naturgrisar", hon sålde bårde i gårdsbutik och hos de lokala handlarna. Tyvärr var hon tvungen att lägga ner efter en bilolycka

[Moa-]
4/12/13, 10:45 AM
#16

Hölls djuren på ett bra sätt då (inkluderar enligt mig utevistelse, inga kastreringar utan bedövning, inte separera kulting och sugga för tidigt etc.) eller var det endast rasen i sig som var naturgrisar?

Mantissa
4/12/13, 11:16 AM
#17

Nej det var sättet de hölls på, med naturbete. De hade små kojor med halm, men var annars utegrisar. Kastrering har jag ingen aning om. Möjligt att det skedde utan bedövning så som var praxis då, men familjen fick leva tillsammans länge i alla fall.

[Moa-]
4/12/13, 11:19 AM
#18

I sådana fall låter det ju bra sånär som på kastreringen. =)

Synd att inte alla djur kan få ha det så.

Mantissa
4/12/13, 11:51 AM
#19

De kan de om fler börjar efterfråga det och vara villiga att betala. Viljan finns hos bönderna (de flesta) men det måste gå ihop ekonomiskt, och det gör det inte med fläskfile för 49:- kg

[Moa-]
4/12/13, 12:29 PM
#20

Ja, jag har ingen efterfrågan, jag klarar mig exakt lika bra utan, men förhoppningsvis kan de som anser vara tvungna att äta kött öka efterfrågan på bättre alternativ. =)

Annons:
[randi]1
4/12/13, 1:52 PM
#21

#9 skämtar du eller, allvarligt??

Hur kan du säga att man stödjer vissa djurhållare som behandlar djuren illa, och för den delen dra alla djurhållare över en kam? Jag tycker du borde skämmas.

Du har varit på en gård och tittat skriver du, hur kan du då säga att alla djur hålls på detta sättet?

[Moa-]
4/12/13, 2:03 PM
#22

randi; köper du kött på Ica så stödjer du denna verksamhet, så framställs köttet och du ger dem dina pengar.

Vissa köper djur de själva sett och äter dessa, eller avstår från att äta kött, men köper du en fläskfilé (annat fläskkött) på Ica/Coop/Hemköp så stödjer du denna verksamhet.

Charlott_
4/12/13, 3:37 PM
#23

#22 Haha usch, tur att jag inte äter rött kött då. Kände mig som en snäll människa som gick där bland alla grisar. Jag kan söga att den grisgården jag va på va mycket bättre än vad de som visas på videon. Men de sägs att de kommer en kontrolant någon gång varje månad och kollar till djuren. stämmer de?
Om inte så tycket jag att de ska börja göras. För ingen vet vad som händer bakom dom betong väggarna. Hemskt att dom ska behöva ligga på ett kallt betong golv. FY F*N asså :(

[Moa-]
4/12/13, 5:14 PM
#24

Charlott_; djurskyddskontroller ansvarar länsstyrelsen för, så det skiljer mellan länen, däremot låter varje månad högt, de siffror jag hört är vartannat år och ett mål på varje år (detta är jag dock osäker på).

"När kontrollerar ni? Hur utförs kontrollerna?

Det finns två olika huvudtyper av kontroller, normalkontroller och kontroll efter inkommen anmälan på djurhållningen. Normalkontrollerna kommer att genomföras utifrån riskurval, slumpurval men kan även vara riktade mot exempelvis en specifik kategori av djur.

Den som utför kontrollen kommer att utgå från en nationellt framtagen checklista för att säkerställa kravet på likformig kontroll över landet. Grunden är att kontrollerna i möjligaste mån ska vara oaviserade, det vill säga icke föranmälda." Citat

Det som kontrolleras gällande grishållning är denna checklista

Tyvärr måste jag vara negativ och säga att vitt kött inte är bättre, kycklingar och Höns är några av de djuren som har det värst, vilket gör att jag överväger att helt sluta nyttja produkter som innehåller ägg.

[randi]1
4/12/13, 6:05 PM
#25

Moa, du säger att du varit på EN grisgård,men menar att alla är likadana.

Ja, jag köper mitt kött på bl a ica, men jag köper svenskt kött.

Jag kommer aldrig att sluta äta kött, för det tycker jag är gott. Om någon vill vara vegetarian, så är det upp till dem. Vänta bara tills någon forskare upptäcker att grönsaker har känslor, undrar hur många det är som kommer att äta en rå morot?

[Moa-]
4/12/13, 6:13 PM
#26

randi; jag har varit på flera, men en var krav/eko-märkt och jag såg ingen egentlig förbättring. Sedan behöver du inte besöka alla för att få en bild, det är en vinstdrivande verksamhet och det finns externa rapporter.

Det jag talar om är svenskt kött från svenska gårdar, se filmen ovan. Det är den verkligheten som du stödjer genom att köpa det köttet. Jag säger inte att det är fel eller att man inte skall göra det, men du bör vara medveten om verkligheten och kunna stå för det. Att leva i förnekelse och neka till verkligheten är enligt mig falskt.

Tillägg: länge var danskt svinkött bättre än svenskt då de tillät bedövning vid kastrering, något som Sverige länge förbjöd, det är ännu inte ett lagligt krav som föreligger. Operationella ingrepp sker alltså obedövat på vakna djur, försvarbart? 

Från förra året har EU infört ett krav på bedövning eller efterföljande smärtlindring vid ekologiskt djurhållning. (Notera dock att det är tillåtet att även nu operera utan bedövning, bara du ger smärtlindring efteråt.)

[randi]1
4/12/13, 8:37 PM
#27

Moa. jag står verkligen för det jag gör. Men att som du gå ut och säga att alla grisfarmar är likadana, är helt befängt. Det är i mina öron ett försök till att ingen skall äta kött, vilket vi människor är gjorda för att göra. Jag kommer att med gott samvete fortsätta köpa svenskt kött som finns i butikerna.

Annons:
Mantissa
4/12/13, 8:38 PM
#28

hellre kastrering utan bedövning än låsning av suggor. Men visst är det bra att det är ändrat, hoppas det fungerar i praktiken. men köper inte danskt kött (fast jag äter det om jag blir bjuden)

[Moa-]
4/12/13, 8:42 PM
#29

randi; nej, men se sanningen? Hur många grishållare på produktionsnivå finner du som har en acceptabel djurhållning? Se inlägget ovan och det är var jag ändå ser som ett bra exempel på "goda" omständigheter. Se filmen där de varit runt på 200 besök?

Att försöka blunda för sanningen är märkligt enligt mig, stå då istället för att du stödjer en verksamhet med tvivelaktig djurhållning.

[randi]1
4/12/13, 9:02 PM
#30

Moa känner du mig, nej det gör du inte.

Jag blundar inte för sanningen, jag har inte sagt att det inte förekommer. Naturligtvis finns det rötägg inom djurhållningen, men at därifrån dra alla över en kam, nej du, det är till att svärta ner alla duktiga och bra djurhållare. Nu var det ju inte detta som tråden skulle handla om, utan var man skall vända sig när det gäller vanvård.

[Moa-]
4/12/13, 9:22 PM
#31

randi; påvisa gärna bra djurhållare och vilka kriterier du ställer upp för det, det har du inte gjort någonstans, jag har på flera ställen hänvisat till konkreta exempel och motiverat min ståndpunkt. 

Om någon misstänker att lagarna ej efterlevs så skall man anmäla detta till Länsstyrelsen. Det är enligt mig dock ej samma sak som anmälningar kring vanvård, vad anser du att kastrering av kultingar utan bedövning eller smärtstillande är?

Charlott_
4/12/13, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#30 Ja tack, såg att de balla ur här lite :)

Asså när de gäller anmälning ab detta. Asså de säger att de inte kommer hända mig ngt. Jag kansek får ett rent helvete ifrån gris farmarna :S Men nu har jag ju inte sagt att jag SKA anmäla detta. Ville ta upp diskutionen. Inga grisar va stötte skadade. Dom hoppar ju på varandra, kan säga ''leker'' och då river dom varandra med klövarna. Visste de ör inte vecket men de är som ett skrubbsår för oss. Synd att dom inte kan tvätta av vissa större sår :/

En annan gris. En stor krun gris med lockig päls där. Han hade hur mycket halm som helst, det gick upp till knäna på han. Hur kommer det sig då att alla andra ute i de andra boxarna inte har någonting? :O

Mantissa
4/12/13, 9:47 PM
#33

Man kan anmäla anonymnt

[Moa-]
4/12/13, 9:47 PM
#34

Charlott_; det sista går inte att svara säkert på, men kan vara en gris som de värnar extra om och tänkt nyttja i aveln?

Du kan anmäla anonymt och detta görs som sagt till Länsstyrelsen, enligt reglerna är de skyldiga att följa upp samtliga anmälningar.

Annons:
Charlott_
4/12/13, 10:02 PM
#35

#34 Tack så mycket :)

[Moa-]
4/12/13, 10:04 PM
#36

Charlott_; ingen fara, lycka till! =)

Charlott_
4/12/13, 10:05 PM
#37

#36 tack :)

vallhund
4/13/13, 2:58 AM
#38

Moa-

Vill man framstå som någorlunda seriös i en fråga så svarar man på inlägg/frågor o påstår inte att alla som äter kött är djurmisshandlare. 

Vidare så ligger det på minusposten att man länkar till en organisation som dyrkar PETA men som inte länkar till WSPA.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[randi]1
4/13/13, 8:24 AM
#39

Moa, nu svara jag dig för sista gången!

En bra djurhållare (oavsett gris eller annat djurslag skall; skötas om ha mat, vatten och strö. Sedan skall den kunna gå ute/eller kunna vara inne i lagom stora utrymmen. Djuren sköts även om, så att det upptäcks om något djur är sjukt eller skadat. Och det finns en stor del djurhållare i vårat land, som är noga med sina djur och sköter om dem bra. Men att säga att inga djur här i Sverige har det bra, och att alla missköter sina djur, nej du, det går inte hem hos mig.

[Moa-]
4/13/13, 12:53 PM
#40

vallhund; har jag skrivit det? Nej. Däremot stödjer alla som äter svenskt griskött ur köttdisken på den lokala butiken denna verksamhet, det går inte att komma ifrån. Den fria marknaden baseras på utbud och efterfrågan, finns ingen efterfrågan så måste utbudet anpassas. Svårare än så är det inte.

Seriöst får du se vad du vill om, jag länkade till de översta videon på Youtube, den fyller sin funktion, det finns flera om det skulle påvisa något. Däremot så motiveras min ståndpunkt utifrån de gällande lagar som jag hänvisat till på flera ställen, egen erfarenhet och en sammanvägning av övriga omständigheter. Notera, jag säger inte att någon inte skall äta kött, eller äta det aktuella köttet, däremot måste du om du gör det inse att du stödjer denna verksamhet då får du göra valet om du kan stå för detta eller om du bör överväga ditt val. (Kriterierna för Krav-djurhållning kommer nedan.)

randi; dock har det ju påvisats flera gånger att många av de gårdar som levererar köttet till köttdisken inte lever upp till detta, ur förhåller du dig till det? Utevistelse har väldigt få grisar inom produktionen, de får aldrig böka i marken. De kastreras som sagt utan bedövning, detta är verkligheten som du genom att köpa köttet stödjer. Att neka till detta blir väldigt falskt.

Sedan kan det finnas ett fåtal platser där djuren har det bra, men jag är tveksam att det köttet då hamnar i disken på Ica, jag tror det säljs på annat håll till ett högre pris då, detta eftersom en bättre djurhållning kostar mer pengar. 

Att TS var på ett schemalagt studiebesök där de visste att de skulle komma och ändå fann TS brister.

"De flesta slaktsvinen i Sverige får aldrig vara ute. Det får KRAV-grisen. Här kan du se vad som skiljer en svensk KRAV-godkänd gris och en konventionell:

  • Den är ute året om och ska alltid kunna böka
  • PÅ SOMMAREN SÖKER DEN SJÄLV FÖDA GENOM ATT BETA OCH BÖKA.
  • _NÄR DET ÄR VARMT UTE KAN DEN SVALKA SIG I EXEMPELVIS ETT GYTTJEBAD.
    _
  • Den får KRAV-MÄRKT foder
  • Den har fri tillgång till hö eller annat grovfoder som den kan sysselsätta sig med. Detta tillämpas sällan i konventionell slaktsvinsuppfödning.
  • SUGGORNA SKA KUNNA BYGGA BO.
  • Den ska ha en ströbädd, det har inte alla konventionella slaktsvin.
  • Friskvård är viktig och rutinmässig förebyggande behandling får inte förekomma.
  • Vid kastrering ska den bedövas och ges smärtstillande medel. 
  • Sjuka djur ska omedelbart få den vård de behöver enligt lag, OM SÅ INTE SKER KAN HELA BESÄTTNINGEN UNDERKÄNNAS.
  • KRAV HAR SÄRSKILDA REGLER FÖR HUR SLAKTEN SKA GÅ TILL. De sträcker sig längre än lagen.
  • Produktionen kontrolleras varje år." Krav (Mina understrykningar.)

Inte sagt att all kravmärkt djurhållning är bra, men det är ett stort steg på vägen för en av de djurgrupper som jag minst av allt skulle återfödas som.

NOTERA; jag säger inte att jag eller någon annan är perfekt, men man måste kunna stå för sina val och för den verksamhet som är. Jag minimerar just nu mig ägg konsumtion då jag inte stödjer hönseriernas utformning, detta för att jag skall kunna stå för min konsumtion. Ibland får man göra val och stå för dem även om livet ibland blir krångligare eller om man måste avstå från något man egentligen vill ha.

medde
4/13/13, 6:20 PM
#41

#9-22 Nu måste du skoja eller vad är det du skriver.. Hur kan du ens påstå att det är så här det flesta grisfarmarna i landet, visst finns det rötägg det är sant, Men inte i stora drag alls. Du visar en video från en org  som visst är bra på ett sätt. Men ärligt har du någonsin sett ett klipp från en djurfarm med positiv anda därifrån? Nej det kan nog påstå du inte har.

Jag köper kött, men inte stödjer jag en djurplågeriverksamhet. Jag köper inte enbart svensk och från den lokala kött/slaktbutiken. Finns  inte en ens  i närheten här. Men jag har inte ett dugg dåligt samvete och anser mig inte stödja djurplågare på något sätt.

Ang Randi och hennes inlägg tycker jag att det verkar som du läser lite för mycket mellan raderna på hennes text.  Trevligare ton vill jag gärna se och att du inte heller påstår att hon skulle stödja den verksamheten,

Texten du lade in kan jag inte läsa, den är så rörig med stora versaler, understrykningar och kursiv text. Nope den lämnade jag

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Moa-]
4/13/13, 6:30 PM
#42

medde; köper du något som framtas på ett visst sätt så stödjer du dem och de kan fortsätta sin verksamhet, det går inte att debattera emot detta. Vill du inte stödja en verksamhet så ger du dem ej dina pengar. Detta är en av anledningarna till att jag äter vegetariskt och dessutom gör många andra aktiva val i min konsumtion, jag köper exempelvis inte produkter som är framställda i Israel eftersom företagen där betalar skatt till staten och jag därmed indirekt skulle stödja den israeliska staten vilket jag ej är villig att göra.

Hur kan du säga att du köper kött som till viss andel (hur stor är egentligen irrelevant, men jag säger nära 100 % av konventionellt framställt griskött i Sverige) inte tillåter djuren att nyttja sitt naturliga beteende, kastrerar utan bedövning och tidigt separerar kultingar från suggorna (kriterier i ett urval, det finns många).

Köper jag en tjänst från någon som skall bygga mitt hus så kan man utgå ifrån att jag stödjer detta husbygge, eller hur? Köper jag bananer där arbetarna blir besprutade med kemikalier, så stödjer jag denna verksamhet, det är inget jag kan neka till, jag ger dem mina pengar. Vill jag inte stödja den verksamheten så får jag helt enkelt välja mellan att köpa dem dyrare fairtrade-märkta bananerna eller helt enkelt avstå från att köpa bananer. Svårare än så är det inte.

Charlott_
4/13/13, 6:35 PM
#43

Men snälla ge er nu! Ni får göra en egen tråd där de handlar om kött. Jag äter inte ens rött kött, vilker jag också är glad över!

medde
4/13/13, 6:39 PM
#44

#42 Jag skrev just att jag inte stödjer., Så kom inte och påstå annat. Jag köper det jag även har tillgång till och väljer utifrån det. Du svarade  inte om du sett en positiv film från djuruppfödare som säljer slaktdjur från den org du hänvisade till. Men det är klart den frågan kunde jag själv svara på. 

Du har en åsikt om det hela, så även jag och då anser jag inte det okey att då påstår jag gör saker som jag inte gör.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
4/13/13, 7:07 PM
#45

#43 Svarade Moa, men visst ska du ha den tråd som den var tänkt  till och inte bli "kapad" men det blir lite känns det som fel i det hela då du även skriver att du inte äter rött kött och är glad över det. Men jag lämnar ämnet om kött med glädje=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Charlott_
4/13/13, 7:24 PM
#46

#45 Har du problem emd att jag är glad att jaginte äter rött kött? Och vadå fel i det hela? :S

medde
4/13/13, 7:41 PM
#47

#46 Men jag har väl inte skrivit eller gjort antydan att det var fel på något. Jag skrev som du kan se att Det blir lite fel då du vill avsluta samtalet om kött, men ändå klämmer du in i ditt inlägg att du inte äter röttkött och är glad för det. Om vi inte ska tala om kött för inte upp kött då i samtalet då! Så jag har inga problem alls

Trevligare ton i tråden annars kommer admin att låsa  tråden, och då blir det ju inget samtal åt något håll i tråden

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vallhund
4/13/13, 7:56 PM
#48

Få se nu, i #9 skrev moa:

"randi; nej, men alla som äter kött stödjer denna verksamhet,"

Vad har jag missuppfattat?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Moa-]
4/13/13, 7:59 PM
#49

48; denna diskussion skulle avslutas, så skapa gärna en ny tråd om du vill utveckla detta ytterligare.

Det som avses är exakt det som står, köper du konventionellt svenskt kött så stödjer du ekonomiskt verksamheten där kultingar utsätts för operationella ingrepp utan bedövning och som regel aldrig får se solens ljud eller böka i marken.

Denna kommentar har tagits bort.
[randi]1
4/13/13, 8:04 PM
#51

#50 Skärpning!

God ton i tråden, är som gäller.

medde
4/13/13, 8:06 PM
#52

#50 Trevligare ton. Sajten har regler. Om du kikar lite xtra så ser du en smilys vilket markerar skämt!

medde/ Sajtvärd

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Moa-]
4/13/13, 8:11 PM
#53

medde; ja, men om jag är 100 % allvarlig så blir det mycket märkligt att sätta dit en smailgubbe. Det finns inga som helst personangrepp i några av mina inlägg utan en fullt ut saklig argumentation med tydliga motiveringar, hur kan detta anses fel? Bara för att ni inte håller med, så innebär inte det att jag har fel. Hitta gärna ett sakfel i min text så skall jag med glädje korrigera den.

medde
4/13/13, 8:13 PM
#54

#48 Du är hjärtligt välkommen att göra en tråd på sajten. om du söker svar.😃

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
4/13/13, 8:18 PM
#55

#53 Men nu var det ju inte till dig. Om du läste inlägget som gjordes så var sista meningen ett skämt. Hur kommer då du in och pratar smilys om något helt annat. Hur kom du in på dina inlägg i det här?

Då talade din åsikt och jag skrev ett skämt. Det är en viss skillnad på det. Därav jag markerade att det var ett skämt och det var ju inte ens till dig och dina inlägg

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Moa-]
4/13/13, 8:25 PM
#56

Aha, sorry, missade att ett inlägg försvunnit, såg inlägg 51 och att mitt inlägg var närmast ovan. Jag ber om ursäkt min miss!

vallhund
4/13/13, 8:34 PM
#57

#49 Varför skulle jag starta en ny tråd? I det inlägget jag citerade står ingenting om att det endast avser industriellt framställt kött.

Självklart får man ha starka åsikter om både det ena o det andra, förslagsvis står man för dem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

medde
4/13/13, 8:42 PM
#58

#49 Klart du kan fråga här i tråden, ser  inget fel med det, och vill du ha en egen tråd så är det inget fel med det heller. I det här läget bestämmer du själv

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
medde
4/13/13, 8:54 PM
#61

#59- Tråden tog bort av det blev för många anmälningar. Då tas den bort av systemet. Kanske att den blev det för du kallar någon dum. 

Som du även gör nu. då du skriver den där xxx . Trevligt skrift du använder vill jag säga. ingen hånade dig inte alls och det fanns inget syfte med det alls att håna. Det som skrev var ett skämt och det påpekades även att det var det. Vilket din inte vill ta in alls utan vidare skriver att det hånades. Vilket igen var inget hån mot dig alls på något sätt! Ärligt så tror jag ingen speciellt bryr sig om du inte äter rött kött eller inte. Men är man ute efter att feltolka så gör man det oavsett hur någon skriver.

Men nu säger jag till en sista gång tänk på hur du just nu skriver. Den tonen och påståenden du gör är inte enl sajten regler. Vilket kan medföra att dina inlägg röstas bort. Efter ett visst antal inlägg läggs det automatiska skrivförbudet in.

Mitt skämt var mer att jag personligen äter kött! 

#56 Tack strongt gjort. Fel gör vi alla

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
4/13/13, 8:58 PM
#62

#60 Sajten har endast en Sajtvärd, så är det på alla sajter inom nätverket.  Vidare finns det Medarbetare. Men om ett inlägg röstas bort kan jag berätta ett det behövs mer än ett anmäl innan tråden tas bort- Så med andra ord du fick flera anmälningar på ditt inlägg.

Nu ger jag dig sista varningen! Du undanbedes att  kalla folk i tråden dumma. fjantiga med mera. Fortsätter det så kan det medföra skrivförbud här på sajten. Vill du fortsätta skriva på sajten, så är det nog bra att tänka till innan du skriver som du gjort.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
medde
4/13/13, 9:24 PM
#64

#63 Smaken är ju delad så är det. Passar det inte dig så är det dock inte okey att själv att själv då bete sig som du nu gör.  Jag har sagt till dig att ta dig i kragen med dina inlägg och ta det lite skriv själv som du begär andra ska  göra. 

Du har fått flera tillsägelse. Jag ber dig se över sajtens regler innan du postar mera inlägg på sajten.

Men kan ha olika åsikter om saker och ting, men för det så rättfärdas det inte att börja bryta mot regler och rent av vara oförskämd. Man kan samtala om åsikter men inom en visst ram och det ber jag dig hålla dig inom.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
4/13/13, 9:59 PM
#65

Gud vad märklig denna tråden blir att läsa när vartannat inlägg är borta..

medde
4/13/13, 10:04 PM
#66

#65 Det som blivit borttaget hade inte med tråden göra på ett sätt. Då dom var inte inte enl sajtens regler. Inlägget blev bortröstade av sajten medlemmar. Men visst blir det "konstigt" att läsa då det blir hack i tråden. Men dom hade nog inte så mycket med ämnet vanvård att göra.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: