Annons:
Etikettgårdar
Läst 1319 ggr
medde
4/9/13, 12:22 PM

Lamor ska vakta får

"Arga" lamor ska testas att använda som skydd för fåren mot vargen. Det är Länsstyrelsen som vill prova med ett försök att använda lamor som skydd i stora fårbestättningar. Vd tror du kommer det här slå bra ut?

Läs gärna vidare i artikeln.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[NinaCrown]
4/9/13, 12:25 PM
#1

Kan vara värt att testa åtminstonde 🙂 Fungerar det skulle det ju vara en bra lösning jämfört med många andra alternativ som finns uppe.

Hubert.prp
4/9/13, 1:09 PM
#2

Spännande. Hoppas det fungerar.

medde
4/9/13, 1:11 PM
#3

Kan nog slå bra ut. det är ju vara ett försök tycker jag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[JeanetteK]
4/9/13, 2:08 PM
#4

Håller med - funkar det så är det ju jättebra.

Kan inte låta bli att skratta för mig själv när jag ser framför mig de "arga lamorna" som jagar bort vargen. 😂Hög nivå på min humor - jag vet… 😎

medde
4/9/13, 4:11 PM
#5

#4 Ingen fara. tänkte så även jag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

LisenN
4/9/13, 5:29 PM
#6

Det är redan många som använder Lamor som fårvakt. Om det funkar eller inte är ju svårt att säga, vem vet om vargen hade tagit några djur om man inte haft Laman?

Jag har själv varit sugen på att skaffa en Lama som getvakt men skulle ändå inte våga ha getterna ute nattetid så jag vet inte..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Annons:
medde
4/9/13, 5:41 PM
#7

Jag tror helt på att det kan minska en hel del händer

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
4/9/13, 5:52 PM
#8

Jag tror inte på det här försöket. Lamor (och Åsnor. används i ganska stor utsträckning i usa som fårvakt, men då är det inte mot varg utan coyotes som är betydligt mindre och fegare. Men nog kan laman göra nytta för att minska Lamm som blir tagna av räv i de fall fåren lammar utomhus.
Herdehundar är betydligt effektivare.

medde
4/9/13, 5:54 PM
#9

Självklart herdehundar är nog det bästa. Men hur många vill lämna sina hundar ensamna här i landet med fåren. Vet att det görs i flera andra länder men här.. Tror inte det

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
4/9/13, 5:56 PM
#10

Jag vet många som gör det. Känner en som föder upp fårvaktare (maremma). Men man måste ha riktigt bra staket så att hundarna inte rymmer. Finns viss risk också att människor som klättrar in blir angripna även om jag inte tror att det hänt i Sverige ännu

medde
4/9/13, 6:53 PM
#11

Så bra. jag vet  endast två som gör det. men det är ju toppen om det är vanligare än vad jag trodde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Vattnadal
4/11/13, 12:32 PM
#12

Vi har pratat om att skaffa herdehundar den dag vi får problem med lo, varg eller björn. Då blir det 2, eftersom jag anser att hundarna bör ha sällskap av andra hundar oxå, för att må bra. Dessa hundar kommer då att bo med fåren jämt, för att känna att de hör till fåren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: