Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 10615 ggr
EmmelieC
2013-04-05 16:26

Hona/hane myskanka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har glatt mig åt att det nu börjat läggas ägg här hemma. Antog krasst att de tre myskankor vi hade här hemma var 2 honor och 1 hane. Inser efter en stunds läsande att jag kan ha misstagit mig då vår "hane" är lika stor som damerna. Han/hen ;) har mer rött kring ögon och näbb visserligen men låter kuttrande precis som honorna. Inget väsande med andra ord. Förutom att vänta och se om äggen är befruktade(vilket vi hoppas på), hur kan jag säkert säkert veta vilket kön det är?

Annons:
Jenya
2013-04-05 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vet inte om det gäller myskankor men tror det gäller alla Ankor. Hanarnas stjärtfjädrar krullar sej uppåt medans honorna har raka.

det var så jag upptäckte att våra Ankor inte var par i färg utan de vita var hanar och de svarta var honor :P

Edit: lagen om stjärtfjädrar gäller på både mina löpänder och mignonankor :)

Jenya
2013-04-05 21:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här hittade jag en ännu bättre bilde som visade en utav varje. den vita är hanen.

EmmelieC
2013-04-06 11:19
#3

Idag fick jag mina misstankar bekräftade ;). Efter att vi släppt ut alla på morgonen återvände den vi trodde var hanen till huset. Nyfiken i en strut (jag) kunde såklart inte hålla mig från att kolla läget och hittade ytterligare ett ägg i boet! Inga krulliga stjärtfjädrar har hon heller så nu känner jag mig rätt säker på min sak ^^.

medde
2013-04-06 12:51
#4

Mysteriet löst👍

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

EmmelieC
2013-04-06 23:28
#5

Definitivt, ett gott skratt fick vi också :D

Jenya
2013-04-07 08:12
#6

Det är inte alltid lätt det där med att anta saker. Vi fick hem ett gäng löpänder (jag är helt grön på Ankor och fjäderfä) två svarta, två vita och två som ser ut som gräsänder.

såklart jag trodde att de var parvis i färg. ända till den grad att jag inte ens brytt mej om att granska deras stjärt fjädrar.

Så en dag jag kikar ut genom fönstret ser jag de två vita jaga efter samma hona. konstigt tänte jag. varför är den vites hona med i jakten? svartsjukedrama ey? haha. men…? båda har ju krulliga stjärtfjädrar? oh *ett ljus tändes* de är konkurans det handlar om.

Men vad är då de svarta? nämen titta.. två honor haha!

så det kan bli :P

Och inte nog med det. jag fick löpänderna. och så fick jag två mignon Ankor också. men hanen tog den dumma ormvråken. så jag skulle skaffa en ny hane till henne. mina föräldrar är snälla och hämtar upp tre stycken åt mej. de komme rhit och jag öppnar lådan. men jisstanes, vad är detta för litet. detta är inte samma som henne? uh. Okej… Hon är inte Mignon som jag blivit informerad. 

Så nu står jag med ett udda par i mignon (två hanar och en hona) och fortfarande med en Peking hona utan hane.

Så fel kan det bli när man lyssnar blint på någon som man tror kan sin grej :) Man känner sej urbota dum när man ser vilken skillnad det är i verkligheten på dessa två raser. men på bild så är det inte jätte skillnad på de vita mer än mignonerna har en näpnare näbb.

Men en kunskap rikare och en ras rikare. ( som jag inte kan med att göra mej av med nu när jag fått hit dom för dom är för himla härliga som så urbota söta) så fortsätter jakten på en hane till min Peking och en hona till min Mignon.

Annons:
Mantissa
2013-04-08 19:54
#7

Roligt med Ankor! Jag står i kö på ett gäng blå Ankor till sommaren!

[JeanetteK]
2013-04-09 08:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nä, det är inte så lätt att veta könet. Vi tog hem tre stycken myskankor förra sommaren och hade turen att det faktiskt var en hane och två honor. Men det tog ända tills de började bli vuxna tills vi var helt säkra. Myskanks-draken ser ju väldigt speciell ut som vuxen så då gick det inte att ta miste! 😉Vi var nybörjare också, så en mer erfaren ankägare hade kanske sett det tidigare än vi. Otroligt mysiga och sociala är dom!

LisenN
2013-04-09 16:10
#9

Bra att veta är att Myskdrakar inte får nån lock på ovansidan stjärtfjädrarna. De blir dock närapå dubbelt så stora som honorna :)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[JeanetteK]
2013-04-09 17:38
#10

#9 Ja, draken är rejält mycket större (vet inte om det syns på bilden). Men de vi köpte dem av var lite svävande med när de var kläckta, så vi vågade inte utgå från att den större var en hane. 🙂

EmmelieC
2013-04-15 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har flocken utökats med en hane. Ingen tvekan om saken ;). Väser gör han och röd är han också. Ingen lock som nämndes tidigare. Damerna tycker nog inte riktigt om honom än, lite skräckblandad förtjusning, men det blir bättre för varje dag. Igår hade jag trevligt byggsällskap nere vedbon(se bild)!

EmmelieC
2013-04-15 17:56
#12
medde
2013-04-15 18:01
#13

#11 Fint sällskap ser ja!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[JeanetteK]
2013-04-16 07:39
#14

#11 Grattis till din hane! Jättefin bild.

Upp till toppen
Annons: