Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 4992 ggr
thildatessie
4/2/13, 11:14 AM

Höns i friggebod?

Hade det funkat att ha ett par Höns i en friggebod i trädgården? Isolerad och inredd efter deras behov såklart..

Annons:
medde
4/2/13, 11:20 AM
#1

Klart det är helt okey. Enkelt kan man säga på en "höft" 2 till 3 Höns eller 4 till 5 kvadrat meter. Det ska vara bra isolerat och bra att tänka på en möjlighet till extra värme under vintern. Friggebod är helt okey tycker jag, det finns allt från hundkoja som man byggt om osv..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
4/2/13, 11:40 AM
#2

Står bra saker på jordbruksverket gällande när man ska bygga Hönshus osv 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thildatessie
4/2/13, 5:33 PM
#3

#1 tack 😃

#2 lättare att läsa här 😉

Fridaaaa
4/2/13, 5:40 PM
#4

#3 Är dock en del krav så 😉 Alltså vid nybygge, som jag har läst i alla fall hehe 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thildatessie
4/2/13, 6:56 PM
#5

#4 jo men de är lättare såhär, är inte aktuellt nu så jag har tid att läsa allt :)

ikna
4/2/13, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi har gjort Hönshus i vår friggebod. Vi delade av ca 2,5 kvadratmeter till hönsen, satte i en dörr och ett fönster + en hönslucka. Det funkar jättebra! Det är ju isolerat och vi har inte dragit in ström, men hönsen håller temperaturen på +sidan. Några nätter i vinter när det var -10 grader ute, så satte jag in 5 och 10 liters hinkar med hett vatten för att ge lite extra värme och det funkar bra. Vi har haft våra Höns i 1,5 år och det är så trevliga djur! Våra går fritt i trädgården, utom när vi inte är hemma, då går de i hönsgården.

Annons:
thildatessie
4/2/13, 9:52 PM
#7

#6 vad fint! Hur många Höns har du på den ytan och hur bor du? på landet eller har du hus i närheten?

[randi]1
4/2/13, 10:00 PM
#8

Glöm bara inte bort ventilationen, när du gör i ordning.

ikna
4/2/13, 10:43 PM
#9

#7 Vi har 5-6 hönor och 1 tupp och bor i ett vanligt villakvarter.

I vår friggebod, som från början var en manskapsbod, finns 2 ventiler varav en sitter högt uppe och en sitter längre ner på väggen. Det är viktigt med ventilation.

thildatessie
4/3/13, 8:32 AM
#10

#8 tack! det är inte aktuellt riktigt än men det är kul att fundera ;) Då kan jag äta ägg igen,köper inga alls nu.

#9 Tack, hur tätt ligger husen? Får man ha tupp då?

[randi]1
4/3/13, 8:57 AM
#11

#10 Oftast får man inte ha tupp i villakvarter, men du kan höra med din kommun, vad de säger.

thildatessie
4/3/13, 10:10 AM
#12

#11 nej det har jag hör innan. Kollade på kommunens hemsida men hittade inget. Man kanske måste mejla någon av dem på kommunen och fråga?

ikna
4/3/13, 10:23 AM
#13

Vi bor i tättbebyggt område och har fått tillstånd att ha tupp, men han måste vara instängd 22.00 - 08.00 för att inte störa grannarna.

Du kan ringa miljökontoret i din kommun och fråga. De flesta kommuner ger tillstånd till några så Höns och en del behöver inte ens någon ansökan. Vår ansökan kostade 353:- och vi får ha åtminstone 7 Höns.

Annons:
[JeanetteK]
4/3/13, 10:35 AM
#14

Du har fått jättebra tips bland annat från #13 som har gått igenom processen med tillstånd. Det finns villaföreningar och bostadsrättsföreningar som verkligen motsätter sig Höns i sina områden, så det är viktigt att du kollar upp det noga. Skulle ju vara tragiskt att behöva ta bort dom. Vet att vissa tillåter Höns men inte tupp.

Vår tupp skulle garanterat inte bli godkänd 🙂 för han gal från kl 3 på morgonen till framåt 9!

thildatessie
4/3/13, 11:02 AM
#15

#13 okej oj ja de va en del.

#14 okej, jag vet inte men de bör väl kommunen ha koll på? om det tillåts i olika områden. Vet inte vem man ska fråga annars.. får kolla med grannarna om de vet. Tror inte det hade vart populärt med tupp här, vet att hönsen mår bäste med det men de skulle man isf kunna skaffa sen när vi flyttar ut på landet. Just nu bor vi i villaområde men har inga hus på sidorna eller bakom och huset mittemot är obebott nu. Isf hade jag haft dem på baksidan men en tupp hörs ju ändå… jag har kanske 300 m till närmsta granne på sidan och den absolut närmsta är huset jämte det som är på andra sidan gatan… svårt att förklara men det är ju trots allt ett villaområde men ändå avskilt.

ikna
4/3/13, 12:07 PM
#16

Du bör nog prata med grannarna innan du skaffar hönsen.

Här är alla positiva till våra Höns, många stannar när de går förbi och står och tittar på hönsen och jag ser bara glada miner. Jag har bett alla grannar att säga till om de stör sig på tuppens galande, men det verkar inte som de hör honom när han galer inomhus (han brukar börja vid 3-tiden på natten). När han galer dagtid, verkar det som om de flesta bara tycker att det låter mysigt.

[JeanetteK]
4/3/13, 12:45 PM
#17

#15 Kommunen borde absolut ha koll på det. Om det är så pass långt till närmaste grannarna så borde det ju inte vara några problem! Jag tror som Ikna #16 att de allra flesta tycker att det är mysigt att ha Höns i sin närhet (förutom möjligen min gal-tokiga tupp 😉).

[randi]1
4/3/13, 4:33 PM
#18

Fast sedan finns det sådana som säger att det är okej, men som sedan klagar hmm. Så jag rekommenderar dig att i första hand prata med miljökontoret i din kommun (för att få lite kött på benen), sedan fråga dina grannar.

[NinaCrown]
4/3/13, 7:40 PM
#19

När jag kollade upp det hela på skoj (jag vill jättegärna ha Höns själv i framtiden) så stod det att man ibland behöver skriftlig tillåtelse från grannar som kan störas just för att de inte ska kunna säga att det är ok för att sen klaga så att fåglarna behöver tas bort eller säljas.

thildatessie
4/3/13, 8:21 PM
#20

tack för all info :) ja man får ju fråga grannarna även om de är såpass långt mellan..

Annons:
ikna
4/3/13, 10:21 PM
#21

#20 Fråga och fråga… När jag hade fått skriftligt tillstånd från kommunen, så berättade jag för grannarna att vi skulle ha Höns, att tuppen hålls instängd 22.00 - 08.00, men att jag vill att de säger till om de blir störda av det.

thildatessie
4/4/13, 10:23 AM
#22

#21 okej hur många av grannarna sa du till?bara de som bor jämte?

ikna
4/5/13, 3:24 PM
#23

Bara de närmaste, ca 4-6 familjer. Alla var positiva från början. I början sa jag till alla som gick förbi, stannade för att titta på hönsen, att jag ville att de skulle säga till om tuppen stör dem. Ingen hör honom när han är instängd, men på dagarna tycker de att det låter så mysigt och lantligt!

thildatessie
4/6/13, 8:58 AM
#24

#23 okej vad bra! :)

EstherVess
4/14/13, 10:10 PM
#25

Vi gjorde om en korvvagn, som har funkat som gatukök tidigare :) Vi har inte sandbad utan de har torv å badar i vilket de älskar! Här är länk där man kan se vår korvvagn ;) http://www.alternativ.nu/index.php?topic=140413.0

Fridaaaa
4/15/13, 8:13 AM
#26

#25 Smart! 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
4/15/13, 8:56 AM
#27

#25 Hur mysigt som helst! 🙂

Annons:
medde
4/15/13, 9:20 AM
#28

#25 Superläckert!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

EstherVess
4/15/13, 9:22 AM
#29

De stortrivs! Och att ha luckan så högt tror jag är riktigt bra, dels för att vind, snö o regn inte ska komma in o dels så är det ju naturligt för hönsen att söka sig uppåt..

thildatessie
4/19/13, 3:19 PM
#30

#25 vad fint!

V3ritas
4/23/13, 10:10 AM
#31

#25 Häftigt :D

Vi har våra i en gammal gäststuga :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

medde
4/25/13, 10:26 AM
#32

#12 -22 Hur har det gått för dig med planerna?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

thildatessie
4/27/13, 8:58 AM
#33

#32 än så länge är det bara planer. Har inte ekeonomi för det och sambon är nog inte med på det…. Men i framtiden ska jag ha!

medde
4/27/13, 9:37 AM
#34

#33 Då ni väl börjar så önskar jag er alla lycka till. Planer ska man ha.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
thildatessie
4/29/13, 1:32 PM
#35

#34 tack! Ja utan planer och drömmar vore livet tråkigt 😉

medde
4/29/13, 7:42 PM
#36

#35 Visst är det så👍

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[randi]1
4/29/13, 9:25 PM
#37

#35  du kan ju redan nu, börja övertalningen av maken. Lägg fram bra argument, som; äggen blir både billigare, och godare, och glöm inte lyckan när man hämtar sina egna ägg😃, köttet, mm. Du skall se, att snart kommer det in Höns fortare, än du trodde😉.

[JeanetteK]
4/30/13, 8:05 AM
#38

Håller med Randi - påbörja övertalningen redan nu!! Sen är det inte särskilt mycket jobb med Höns, så det kan du ju också ha som argument - att du kan ta hand om merparten av jobbet. Hoppas han ändrar sig för det är otroligt mysigt med Höns! 🙂

thildatessie
5/1/13, 6:54 PM
#39

#37 #38 Haha om det ändå vore så lätt! Jag är glad som har katterna och hunden… köper inga ägg nu och han äter det inte heller.. Jag är vegetarian med ;) Någon gång ska de gå, känner att jag inte orkar ta "striden" nu. Måste må hundra bra psykiskt innan det blir fler djur.. sen är det ju passning om man åker iväg.. :s

Upp till toppen
Annons: