Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 4016 ggr
medde
4/1/13, 11:24 AM

Kvalster på höns

Det är inget roligt alls att råka ut för. Det finns faktiskt över 40 olika arter av olika löss på fjäderfän. Många av dessa smittar inte mellan de olika fjäderfäarterna. Men som vanligast är nog det som vi bara säger löss, blodsugande kvalster och kalkben/fotskabb. Men så har vi den röda hönskvalsret som inte är så rolig.. Den fodrar lite "mer" jobb att bli av med, den lever även utanför hönsen under dagtid. 

De flesta fjäderfä ägarna blir nog drabbade någon gång i sin tid som ägare..

Man kan även få kvalster på sin "tambur" fåglar. Vilket är inte alls trevligt och svårt många ggr att behandla som den rödahönskvalstret. 

Det finns många bra sidor ute på nätet som tar upp förbyggande, hjälp. behandling. 

Har du råkat ut för kvalster på dina Höns? Om vilket sort och hur behandlade du?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[JeanetteK]
4/2/13, 9:32 AM
#1

Nej, tack och lov har jag sluppit det hittills. Hoppas att det fortsätter så… 😉

Däremot har jag en bekant där hela deras hönsbesättning fick kvalster. Om jag förstod det rätt var det en blodsugande sort. Hur som helst var det mycket jobb och sanerande innan de fick bort allt. Usch och fy…. 😕

medde
4/2/13, 10:00 AM
#2

Det verkar finnas en djungel av olika medel att benhandla med. Undrar om någon haft och vilket medel som användes. I både behandlig på djuret och saneringen runt om

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[PuffBuck]
4/2/13, 11:04 AM
#3

När det gäller fotskabb har jag fått lära mig (läser djurvård) att man ska smörja in fötterna med vaselin eller annan fet salva för att kväva parasiterna :)

medde
4/2/13, 11:13 AM
#4

#3 Kväva dom levande, ja det kan vara ok, Men hur ska du få stopp då på vidare spridningen? Då tar man ju bara dom levande. Det finns ju ett medel som sägs "kväva" men det stoppar inte vidare, tog upp ett av medlem med min vet. Exner och vetten log bara och suckade

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[PuffBuck]
4/2/13, 11:16 AM
#5

#4 Jag antar att det bara var för att minska klådan, finns det någonting man kan göra för att få bort helt? :/

medde
4/2/13, 11:21 AM
#6

#5 Okey ledsen jag förstod fel.. Sorry=) Jo usch klådan är inte rolig

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[PuffBuck]
4/2/13, 11:31 AM
#7

#6 Och så tänkte jag inte så långt, men det kan vara bra att veta att det inte hjälper på lång sikt ^^' 

Finns det inget man kan göra för att få bort det helt?

AnnaFagerell
5/10/13, 4:24 PM
#8

Etotal

Medarbetare på djurskydd.ifokus

medde
5/10/13, 5:49 PM
#9

#8 Finns det kvar ute på markanden? Det har väl tagits bort flera ggr och kommit "tillbaka" under andra namn. Granngården har ett som heter Dermagal som ska vara likvärdigt.. 

Etotal avregistrerades av Kemikalieinspektionen 2010-12-31.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[randi]1
5/10/13, 10:59 PM
#10

Har hört att man kan lägga kalk i sanden hos hönsen, så dödar de själva kvalstren, som lever på dem, när de badar.

AnnaFagerell
5/11/13, 5:48 AM
#11

#9 Jaha, jag har kvar av det så det är vad vi använder, mkt bra medel.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

medde
5/11/13, 9:34 AM
#12

#11 Okey att du har kvar, men finns det kvar ute på marknaden?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AnnaFagerell
5/11/13, 9:41 AM
#13

#12 Det vet jag ej, har inte behövt köpa mer

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
medde
5/11/13, 9:46 AM
#14

#13 Aha.. Ska ta och kolla under veckan, då flera säger att det är borta men återkommer ut i olika nya namn..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: