Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2505 ggr
medde
2013-04-01 11:07

Bottenmaterial till hönsen

Vi har flera gånger talat om olika bottenmaterial till hönsen. Om vad som är bäst. Men vad använder ni för material till era Höns och varför gör det till att ni valde just "det" materialet?

Det är en hel del olika bra som finns och man väljer mellan, så som spån, hampaströ, pellets halm etc.. En del dammar annat är mörk eller som spån som ljust och fint. Men vad gör att ni väljer det ni valt till hönsen?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Fridaaaa
2013-04-01 11:09
#1

Min mamma har mina Höns nu.
Men jag hade kutterspån. Fungerade kanonbra. Dammade i princip inget, lättstädat och hönsen älskade att "rulla" sig i det.
På vintern hade vi även halm på vissa delar.

Ville testa torv men insåg att det skulle bli för mörkt och trist där i då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
2013-04-01 11:11
#2

Vi har halm till våra Höns. Jag tycker att det funkar jättebra.

Skälet till att vi valde halm var dels för att vi blev rådda till det och dels för att vi har lätt att få tag på det. Där vi köpte hönsen använde de halm och berättade om hur det fungerade för dem. Mina svärföräldrar har också halm till sina Höns. Så det kändes enkelt och självklart för oss.

Nu under vintern upplever jag att det varit isolerande och bra med halm.

[randi]1
2013-04-01 14:41
#3

Jag har själv ställt frågan, och nu har jag kommit fram till att kutterspån trivs både hönsen och jag med. Provade torvmix, men de badade i den, men det går mycket lättare med kutterspån, så jag kommer att fortsätta med det.

V3ritas
2013-04-23 10:22
#4

Jag började med torv för att kunna kompostera direkt men dammet var så mörkt och väl synligt och blev rätt grisigt i vattnet så trots att hönsen älskade det så bytte jag ut det mot lättströ gjort av ekologiskt odlad hampa, ljust och fint, dammar minimalt och kan komposteras direkt. 

Nu har jag torv, sand, jord och aska i en badhörna istället!

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

medde
2013-04-23 10:38
#5

#4 Bra tips.

Så kul att det blev mycket Höns på sajten.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: