Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1501 ggr
cicci12
3/16/13, 2:24 PM

Jag ska skaffa får

Hej jag ska skaffa tre stycken små får snart kanse nästa vecka, men vad ska man ge dom för mat? hur mycket?

hur ofta ska man städa deras burar? ägaren säger att hon städar de en gång i året och min moster som har 5 får säger att man ska städa det en gång i veckan eller så var det i månaden.

Annons:
Fridaaaa
3/16/13, 2:28 PM
#1

Ändrade rubriken :)

Vad får ska äta, hur mycket osv beror lite på vad för foder man väljer osv. Svårt att säga. Fråga uppfödaren till fåren innan, så du får all fakta :)

Får har inga burar. Men hage och "box" menar du?
Det beror på ytan osv, men när man ser och märker att det behövs :)
1 gång/år låter för lite.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[randi]1
3/16/13, 5:58 PM
#2

Det finns bra böcker som man kan låna på biblioteket, bland annat fårboken.

De som mockar ut 1 ggr/år låter bädden brinna, men det är inget man som nybörjare skall ge sig på. 

De skall framför allt ha hö, mineraler och saltsten . Men tänk på att får inte ska ha för mycket koppar, så köp mineraler till får utan koppar (endast när de skall lamma, som man ger dem mineraler med koppar). Sedan finns det fårpellets, men det är väl tycke och smak. 

Du har ju en bra lärare, din moster😉, fråga henne och hjälp och råd, och naturligtvis som #1 säger rådfråga fårägaren. Men gör det innan de kommer hem, så du har allt av foder, mineraler och saltsten hemma.

Lycka till med dina får!

Fridaaaa
3/16/13, 6:00 PM
#3

TS: Du är bara 12 år va? Tyckte jag läste det på en annan sida?
Så du har ej huvudansvaret att allting är ordnat tills fåren kommer hem, ang fårens skötsel osv. Utan det har en vuxen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[randi]1
3/16/13, 10:18 PM
#4

Obs, hade ingen aning om att du var så ung, då får dina föräldrar ta ansvaret. Men du kan ju ta alla chanser att mysa och gosa med dem, samtidigt som du kan lära dig om djuren.

[Luppa]
3/17/13, 11:01 PM
#5

Det är rätt mycket man ska tänka på och ha fixat INNAN man skaffar får…

Du ska ha SE-nummer och en godkänd stalljournal.
Du ska rapportera förflyttning av djuren till Jordbruksverket.
Djuren ska ha en lämplig bostad, box med någon slags anordning för hö.
De ska ha fri tillgång till rent vatten och mineralbalja.
Åtminstone sommartid behövs en rymningsfri hage, med bra bete.
Ska fåren få Lamm så behövs det en kunnig person som kan hjälpa till om något går snett!
Fåren ska klippas två gånger om året, och klövarna ska verkas.

Har du någon som hjälper dig med allt detta? I så fall: lycka till!
Annars bör du nog tänka om.

Får är trevliga djur, men inte fullt så anspråkslösa som många tror.

cicci12
3/19/13, 9:27 PM
#6

Hehe, :p jo jag är 12 men ville bara veta för min mamma var också osäker

Annons:
[randi]1
3/19/13, 9:57 PM
#7

# Då har ni ju din moster som en bra lärare😉, det är klokt och förståndigt att ta reda på information innan man får hem djuren. Om du visste vad många vuxna det är som gör tvärtom. Försök att se om du kan hitta mycket information även på internet låna böcker på biblioteket, samt med någon fårförening.

[JeanetteK]
3/20/13, 10:46 AM
#8

Vi har haft får i ca ett år och det är inte så svårt. Våra går in på kvällen och är ute i hagen på dagarna. Ute har vi ett rejält vindskydd där de har en höhäck så de har något att äta nu när det inte finns något bete. De har även vatten ute så klart.

Inne har vi en tjock halmbädd och höhäckar och vatten. När jag mockar tar jag bort synligt bajs och sen halmar jag över där jag tycker att det behövs. De får kornkross morgon och kväll, de får inte så mycket (svårt att säga exakt) men de får när de kommer ut i hagen och när de kommer in i stallet. Lite som belöning för att de är duktiga att gå in och ut! 🙂Sen har de slickstenar inne och ute.

De lär sig snabbt och blir fort tama om man lägger lite tid på dom. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: