Annons:
Etiketterkamelerlamoralpackor
Läst 3713 ggr
Mantissa
2013-02-28 21:38

Hur stort för kameler?

Skulle för kuls skull leta upp utrymmesbestämmelserna för hållande av lamadjur, kameler och alpackor. Men jag hittar ingenting. Någon som vill hjälpa mig att hitta rätt? Eller ska jag leta bland djurparksdjurs reglerna?

Annons:
medde
2013-02-28 22:02
#1

Hej

Ska kolla upp och se vad jag kan finna tills i morg.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Moa-]
2013-03-01 00:05
#2

"Åtgärder krävs av kamelägare

Härnösand

En djurägare i Härnösand brister i skötseln av sina Åsnor. renar, kameler, Getter och lamadjur.

Det menar länsstyrelsen och kräver med stöd i djurskyddslagen bland annat att renarna får ett utomhusutrymme på minst 3 000 kvadratmeter, kamelerna minst 2 500 kvadratmeter samt att alla utegångsdjur får tillgång till vindskydd med tre täta väggar. Länsstyrelsen anser att åtgärderna bör vidtas omedelbart oavsett om beslutet överklagas eller inte." SR

Kravet enligt artikeln är samma som i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om djurhållning i djurparker m.m:

"Domesticerade former av kameldjur

10 §

Det ska finnas möjlighet att hålla könsmogen kamelhingst i separat hage.

11 §

Kamel, lama och alpacka får hållas

utomhus med tillgå

ng enbart till vind-

och regnskydd.

12 §

Utrymmeskrav enligt följande:

Inomhusutrymme med visning: Dromedarer ska ha ett boxutrymme

om 10 m²/djur, dock minst 15 m².

Utomhusutrymme med visning: 2 500 m²."

Jag hittar ingen annan reglering kring kameler, men det är möjligt att det finns undangömt någonstans…

Mantissa
2013-03-01 07:20
#3

Ja det borde finnas mer om boxmått. En alpaca kräver ju knappast lika stor box som en dromedar:) Vet att många har lamadjur 2-3 per hästbox, men det kanske är väl litet

[Moa-]
2013-03-01 10:01
#4

15 kvm enligt ovan, dock står det även om visning där. De enda övriga regler jag funnit rör import och sjukdomskontroller…

De tidningsartiklar jag hittat hänvisar även de till reglerna ovan. 

Sedan vet vi ju också att alla inte följer de rekommendationer och regler som finns… Dock skall jag inte säga något säkert, men utifrån vad jag kan hitta verkar det vara så.

Har en kompis som beställt alpackor nu till våren, kan höra med henne hur de har tänkt och om de har kollat på några regler…

Mantissa
2013-03-01 15:44
#5

#4 Skulle vara jätteintressant att höra ved hon vet!

[Moa-]
2013-03-05 19:09
#6

Svaret jag fick var att myndigheterna inte själva vet om det finns några regler och oavsett vilket inte avser följa upp det hela, utan de sa att det gällde att ha eget förnuft.

Annons:
Mantissa
2013-03-05 21:01
#7

Vaa??? Så man skule inte åka dit att ha fem lamor i en hästbox så länge de kommer överrenns, men har man 210 i takhöjd till sin minishettis så måste man bygga om. Myndigheter ja, jisses..🥵

[Moa-]
2013-03-05 21:07
#8

Mår djuren dåligt så faller det troligen under någon generell regel, däremot kunde inte uppfödarna av alpackor säga att det fanns några regler. Kameler verkar det däremot enligt tidningsartikeln finnas regler kring, eller så hölls djuren i någon form av verksamhet som gjorde djurparksföreskrifterna tillämpliga.

Upp till toppen
Annons: