Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1155 ggr
moonii
2/26/13, 2:43 PM

Lamm härmar tackans beteende

Letar efter en källa om att Lamm härmar tackans beteende… Var hittar jag det? Har letat hur länge som helst nu men det verkar inte finnas så mycket om ämnet…

Annons:
[randi]1
2/26/13, 10:08 PM
#1

Vad menar du? Vilken efter härmning är det som du menar?

moonii
2/27/13, 3:36 PM
#2

Jag menar vilken härmning som helst. Gärna typ att lammen blir lika sociala som mamman eftersom tackan visar lammen vad som är farligt och vad som inte är farligt. Om tackan går fram till en människa och kelar så lär sig lammen att de också kan göra det..

[Luppa]
2/27/13, 3:50 PM
#3

#2 Det stämmer INTE på våra iaf… Rädda tackor kan få sociala Lamm och tvärtom.

moonii
2/27/13, 5:13 PM
#4

Okej, det var konstigt… Det är såhär att jag hade ett projekt, att träna 3 får i klickerträning/agility. Alla 3 får fick olika resultat och jag försöker nu i min projektrapport dra en slutslats om hur det kommer sig. Susie som är tamast och är precis som en hund. Hon följer mig även om inte resten av flocken följer efter. Hennes mamma var också väldigt tam och kom alltid fram och ville kela. Den som inte fick så bra resultat, Twister, är väldigt skygg. Hennes mamma är precis likadan. Vilka faktorer tror ni kan ha påverka?

[Luppa]
2/27/13, 10:42 PM
#5

#4 Till stor del är det nog ärftligt, men inte till 100%

[randi]1
2/27/13, 11:20 PM
#6

Säger som #3, det är nog mycket individuellt, hur de är. Det finns får som är födda och uppväxta på samma ställe, men är väldigt "försiktiga", medans andra är väldigt sociala.

Annons:
Upp till toppen
Annons: