Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 7391 ggr
Mantissa
2/24/13, 8:19 AM

Ankhus

Jag har länge haft planer på att bygga ett höns-/påfågelhus i anslutning till ladan. Men nu börjar jag svänga lite mot att det kanske får bli Ankor i stället mest för att de värper "lagom" mycket för mig och så har jag en å som rinner längs med tomten som det skulle vara trevligt att se lite liv i.
Men vad ska man tänka på när man bygger åt Ankor? Hört att de blaskar mycket, vilken typ av golv är lämpligt då? Vill de ha utluckan högt eller lågt? Kan de vara i samma utrymme som Höns eller påfåglar (samma hus med nät emellan)? Hur bygger man så att det är lätt och smidigt att hålla rent? ALLA tips välkomnas!

Annons:
VildaVittra
2/24/13, 8:25 AM
#1

Det här huset ska jag kopiera. Ena takdelen går att lyfta som en lucka, så lätt att städa.  https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTWy6Hq0ItzmopA7a1mDuzf52HBtuy6j4UqVnUUGoRPhGnlFEP5

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
2/24/13, 10:48 AM
#2

#1 Det kanske kan fungera om man ställer det på ben. Får ju inte snöa över:) I sånna fall kan jag bygga nere vid ån och ha det stora huset bara till påfåglarna! Men om man gör så litet blir det inte blött i hela huset på vintern om de badar i hinken? Och hur håller det värmen?

[JeanetteK]
2/24/13, 3:45 PM
#3

#2 Det blir rejält blött när de badar inne. Våra Ankor bor i en spilta i stallet och har en katt-toa i plast som de badar i. När det var kallt nu så blev det isigt på golvet för att de skvätte ut så mycket. Nu har vi ställt katt-lådan i en gammal kaninburs-botten. Det funkar rätt bra.

Det är ju ganska kallt i stallet på vintern, men de har mycket halm som de gosar ner sig i. Vi bor i Skåne så det är ju inte jättekalla vintrar här heller. Det känns som att det kan bli kallt för dina Ankor. Du kanske kan isolera huset?

Berätta gärna hur det blir!

Mantissa
2/24/13, 5:16 PM
#4

Orginaliden var ju att bygga ordentligt och isolera. Kanske kan göra ett sommarhus nere vid ån och ha dem uppe på gårn på vintern? Tål at tänkas på. Men det är ju vinterskötseln av ankorna som känns viktig att den kan ske smidigt och bra!

VildaVittra
2/24/13, 7:17 PM
#5

 Vad jag läst så behöver dom inte ha isolerat på vintern (inte härdiga sorter i allafall) utan de klarar att hålla värmen i huset själva, i värsta fall sätta en värmelampa. Vatten kan du du ge dom utomhus att simma i, de sover ju inte i poolen direkt. ;) Det tar ju ett tag innan vatten fryser, sen finns ju värmekablar att stoppa i vattenkar för kossor och sådant, borde ju gå att ha i en pool också. Jag skulle inte ha så mycket vatten inomhus. Annars kan du ju flytta in huset i ladan på vintern om du vill.

Jag tänkte bygga mitt hus ovanpå en europapall, då kommer det upp 15 cm.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
2/24/13, 7:37 PM
#6

#5 15 cm räcker inte långt här, Jusst nu har jag 70cm snödjup:)

Annons:
VildaVittra
2/24/13, 7:45 PM
#7

Så då ställer man huset ovanpå en stapel av flera pallar eller så skottar man. Snö ger fantastiskt bra isolering, så jag skulle välja skottningen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
2/24/13, 8:18 PM
#8

min rygg väljer pallarna :P

VildaVittra
2/24/13, 8:30 PM
#9

Vet du vad en pall väger?😎 Men jag förstår dig, skotta är verkligen inte kul för ryggen, därför planerar jag att införskaffa en snöslunga till nästa vinter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
2/24/13, 9:52 PM
#10

Jodå jag vet mer än väl vad de kan väga.
Snöslunga har jag redan en, men det går inte att köra den ner till ån (inte traktorn heller). Det är för brant.
Blir nog till att ha vinterinkvarteringen uppe på gården föe enkelhetens skull:)

Lejonhjarta
2/25/13, 4:04 AM
#11

Har Ankor, Höns, gäss vaktlar och påfåglar. Så d finns lite att botanisera med… Har ankorna numera i hönshuset och d funkar fint MEN vattnet serveras absolut inte inne utan dom får dricksvatten och badvatten ute. Allt skulle flyta om dom hade vatten inne!

Påfåglarna bor inte inne i samma hus utn dom sover i en tall på gården. Dom gillar inte å vara inne mer en korta stunder. Påfåglar mår bäst att vara lösa, både psykiskt och fysiskt, om man kan ha dom så…

Gässen vill inte vara innen alls så dom stänger ja bara in i en rastgård nattetid. Resten av tiden går dom lösa på gården ihop med dom andra fjäderfäna.

Bara vaktlarna som hålls konstant instängda för dom stannar inte kvar om man släpper ut dom löst…

Ankor kräver inte mkt i bostad. Ett torrt och dragfritt boende, behöver inte ha värme eller isolering. Bara massa halm att gossa ner sig i så är dom nöjda och glada. Vintertid badbalja ute och på vår, sommar och höst har vi en bäck, vilket du ju verkar ha med…

Älskar mina små mignonankor och dom är som godisbitar. Man vill bara ha fler… :-)

Mantissa
2/25/13, 7:10 AM
#12

#11 Ja man vill ju gärna ha dem så naturligt som möjligt. Men det blir förståss en risk med rovdjur om de sover helt ute.
Här fryser vattnet fort på vintern. Till åsnorna har jag eluppvärmda vattenkar på 65-80 liter vilket fungerar bra. Men jag är rädd att de skulle bli hemskt bökiga att hålla rena då de är så tunga att flytta runt. Men kanske man kan göra något hemmabygge med en låda med värmeslingor i där man ställer ner en vanlig hink? Bara det blir elsäkert så!
Kul föresten att du har påfåglar, de har varit en dröm länge. Jag har en hundgård som inte används längre, tror du man skulle kunna ha dem i den så de kan flyga in och ut som de vill? Men tuppen får väll inte plats i hundkojan..

VildaVittra
2/25/13, 7:18 AM
#13

Men varför har du inte ankorna i hundkojan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Mantissa
2/25/13, 7:23 AM
#14

Det är ett alternativ om jag kan fixa frostfritt vatten åt dem på ett smidigt sätt

VildaVittra
2/25/13, 7:35 AM
#15

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lejonhjarta
2/25/13, 9:04 AM
#16

Tror du kommer ångra dig om du har vatten inne… Varför frostfritt? Ge dom vatten ute morgon och kväll och badvatten på morgonen så nöjer dom sig med det gladeligen. 

Påfåglar gillar att sitta högt upp i ett träd att sova så ja tror inte du får dom att gå in i en hundkoja! Mina sover i tallen på grenar ca 8 meter upp. Rovdjurssäkert. Enda gången dom ligger illa till för rovdjur är när dom ruvar och d gör dom inte på anvisad plats utan efter eget huvud tyvärr…

Mantissa
2/25/13, 10:10 AM
#17

#15 Sånna har jag funderat på! Jag vill ju att det ska gå lätt att byta vatten och göra rent hinken för de lär ju grisa ner det ganska fort med skit o mat.

#16 Med frostfritt medade jag uppvärmt vatten men med baljan utomhus. Men jag vill i alla fall ha maten under tak så att inte nederbörden kommer i! Vart utfodrar du dina påfåglar? På gården? Har de vattenbalja? Bara nyfiken🙂

Lejonhjarta
2/26/13, 2:04 PM
#18

Alla mina djur går ju löst på gården så ja utfodrar dom där. Har en spann m pellets under skydd så gäss och påfåglar kan äta men även hönsen tar där istället för i hönshusen. Påfåglarna går även in i hönshuset och äter ur deras mat"binge". På gårdsplanen slänger ja varje dag ut vete, korn och torkad majs så dom får leta. Även matresterna ställs ut på gården till alla som vill ha.

Har en balja till gäss å Ankor att bada i. En spann till gässen att tvätta huvudena i och skålar/bunkar till alla fjäderfäna med dricksvatten i.

Mantissa
2/26/13, 6:33 PM
#19

#18 vad trevligt det låter!

Upp till toppen
Annons: