Annons:
Etiketterveterinärhälsa
Läst 1897 ggr
medde
2013-02-18 12:54

Hjärnbråck

Är det något ni andra hört lite om? Sitter och läser ute på nätet om det och det verkar som det är faktiskt ganska känt bland Holländska vithättor samt en hel del andra raser som har toft/luva,att dom raserna är behäftade med denna missbildning.

Det sägs att det är knutet till  utseendet dvs dom med luva som drabbas. 

Är det någon som har erfarenhet eller känner till lite om det här.

Sidan jag läser på är denna sida. Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Fridaaaa
2013-02-18 14:08
#1

Aldrig hört talas om, det var något nytt för mig.
Får ta och läsa länken! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
2013-02-18 15:43
#2

Jag har heller aldrig hört talas om det. Vad mycket konstigt det finns..

medde
2013-02-18 18:58
#3

Jag böjade läsa om Höns och Ankor med toft.luva. bula. Vilket var mycket intressant. Flera raser har det här problemet. Vilket jag blev ganska förvånad över,, Har hört lite kluckande om det här. Men inte i den sträckningen som var. Några talar om klart ohälsosamma raser.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

neinor
2013-02-19 12:53
#4

Hat pratat med SVA om det där. De forskar själva i hur hönsfåglar med hätta ser ut.

Det är aveln som drar iväg och djuren lider som med alla annan extremavel. Inte ens Höns är fredade.😕

Jag trodde att min lilla vithätta led av hjärnbråck och pratade med SVA om det. Nu tillfrisknade min vithätta helt, han var "bara" extremt pickad på skalpen och hade ont av det. Vilken smärta om det hade varit hjärnhinnan som blivit pickad!

Har man en höna eller anka med hätta som går bort så gör man rasen en stor tjänst om man skickar in kroppen till SVA för obduktion.

medde
2013-02-19 13:54
#5

#4 Tack för ditt svar, verkar vara ett riktigt gissel tycker jag.   Mycket intressant att läsa om är det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: