Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 12630 ggr
Smeagol
2/12/13, 6:23 PM

Skaffa Ankor

Det är så att jag har planer på att skaffa Ankor till sommaren. (förhoppningsvis).

Och jag skulle gärna vilja ha lite info. Efter det jag har läst så verkar det finnas en öppsjö av olika Ankor?! Vad heter de "vanliga". Gräsankor? Hur som helst, hade det varit intressant om du/ni berättar lite om hur du/ni har det? 

Sedan har jag försökt fått fram info ang att ha fjäderfä i bostadsområd, men utan framgång. Det har hänvisats till komunen där man bor. Men när jag sökte på deras sida hänvisade dom till ländstyrelsen? 

Hur som helst vill jag gärna veta så mycket som möjligt!

Annons:
Fridaaaa
2/12/13, 6:24 PM
#1

Man ska prata med sin kommun och länsstyrelsen i sin kommun om det, och få tillstånd :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smeagol
2/12/13, 6:43 PM
#2

Oki. Då vetj jag det:) Tack ska du ha!

neinor
2/13/13, 7:43 AM
#3

Ankor är jätteroliga att ha kring sig!

Du har helt rätt angående att det finns en uppsjö med raser. Gräsanden får man inte ha i fångenskap, däremot finns det en nästan identisk ras som heter Rouen som du får ha.

Produktionsrasen runt om i världen är Pekinganka och det är en vanlig kalleaanka-anka med vit kropp och gul näbb.Peking är jättecharmiga och lägger mycket ägg samt har en del kött på kroppen. 

Om du kollar på tex blocket eller lantbruksnet så finns det ofta säljes annonser på Ankor över hela landet. Det är ganska lätt att se könet på vuxna Ankor. Hanarna har en knorr längst ut på stjärten och är inte högljuda. Det är ankhonorna som kvackar,vrålar,skrattar eller vad man nu vill kalla det.

Det finns även myskankor. Myskankor är en annan art och har ofta röda fällt i hela ansiktet.Få har svarta fält. Myskankan är större och man ser skillnad på könen framförallt på storleken. Myskankorna är tysta. Hanarna väser och honorna kan "kvittra" lågt. Min erfarenhet är att myskankorna flyger betydligt mer än vanliga Ankor.

Jag har köpt myskankor av en tjej i villaområde. Hon hade det problemet att de började rymma och satte sig på hustaken runt om i området. Det enda grannar kanske kan motsäga sig är om ankorna låter mycket. Jag vet inte om det gäller samma sak som med tupp och att man måste ha grannarnas godkännande.

[JeanetteK]
2/13/13, 2:37 PM
#4

Vi har tre myskankor. De är jättemysiga! Mycket sociala och är gärna i närheten av oss. Man hittar dom överallt, inne hos grisen, uppe på taket, i hönsgården…  De bajsar mycket och överallt och de luktar ganska starkt. De måste kunna bada. Vi har en kattlåda inne i stallet som de badar i nu på vintern, annars när det är varmt badar de i vattenpölar och en plastsandlåda vi har ute. De äter ju även mördarsniglar, vilket är ett plus!

Har tyvärr ingen erfarenhet av andra anksorter.

neinor
2/13/13, 2:55 PM
#5

Håller med om att man hittar dem överallt. Ett tag hade vi säker mot 30 st, gamla som unga,och nackdelen är att de är inte rädda för att vidga sina vyer.Inte heller räds det tanken på att knalla iväg ensama. Jag vet inte hur många vi förlorade till räven under vårkanten när alla honor fick hormon överskott och var precis överallt.

Ankor slabbar en del och bör alltid ha tillgång till vatten. Myskankor har inte samma behov av vatten och ka nöja sig med att tvätta ögon och ansikte.Vanliga Ankor trivs med möjlighet till mycket bad och parar sig helst bara i vatten. Jag vill helst att min ska kunna bada och plaska oavsett årstiden,det kräver däremot lite finurliga lösningar när det är kallt.

Jag här av den erfarenheten att de kan bli irriterade i skrud och ögon av spån som underlag och mina har halm.

Smeagol
2/13/13, 9:54 PM
#6

Tusen tack för informationen! :) Det var mycket till hjälp. Och tack för tipset med sida där dom säljer Ankor. Har inte hittat allt för mkt på blocket. Får allt se vad det blir för Ankor för mig :) jag har nämligen haft en anka när jag var liten :) Och dom är bra älskvärda :) Och en höna och en tupp också. :)

Annons:
neinor
2/14/13, 7:00 PM
#7

Mina personliga favoriter är löpankor. Jätteroliga och lever i vild hysteri.

Fridaaaa
2/14/13, 9:55 PM
#8

#7 De ser så roliga ut haha :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
6/17/14, 7:26 PM
#9

Sitter här i samma funderingar, om man kanske skulle skaffa Ankor. Hur gick det för dig, skaffade du några Ankor?

Cahira
6/17/14, 10:09 PM
#10

Undrar om inte myskankor vore en smart ide just pga flygningen for var del den dagen vi kan skaffa faglar (min allergi blir battre och battre hela tiden sa hoppas att min fagelallergi ska bli battre med).

Vart storsta problem ar ju coyotes och om ankorna gillar att flyga sa kanske man far ha kvar dom… tals tankas pa.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Gasoline
6/17/14, 10:27 PM
#11

;10 jag håller tummarna för dig. :-) Men ska inte ankorna vara inne på kvällen, iallafall här i Sverige (för om jag förstått det rätt så bor du utomlands någonstans?) för att inte bli tagna av räven? :-) Eller missuppfattade jag något? :-/

Cahira
6/17/14, 10:42 PM
#12

#11 Joda absolut, men ar manga honsagare har som blir av med honsen aven pa dagtid. Sa forsoker planera ut ultimata planen for att halla faglarna sakra om det blir nagra. 

De skulle forvisso ga nara asnan och asnor ar experter pa att halla coyotes borta, men det skadar inte att planera ut alla scenarion. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Gasoline
6/18/14, 6:16 AM
#13

#12 aha, på så vis. Då förstår jag bättre :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: