Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 2144 ggr
medde
2/8/13, 7:44 PM

Findus Lassange

Findus lassange som tillverkas i luxenburg och säljs här i landet. I den har det visat sig efter att 18 stycken testades i England, så innehåll 11 stycken hästkött i stället för nöt.- Det var en procent på mellan 60 till 100 hästkött

Nu kallar även andra kedjor tillbaka vissa varor som kan också innehålla häst i stället för nötkött. Inte så bra det här inte!

Läs vidare på länkarna nedan

Länk

Länk

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Zabbio
2/9/13, 1:30 PM
#1

Hade gärna köpt varor/mat tillverkade av svenskt hästkött och märkta med svenskt hästkött..

Ogillar skarpt fifflet och just hästkött vägrar jag om det är utländskt - beroende på att det fortfarande går olagliga och plågsamma trasporter av levande hästar som skickas till slakt utomlands. Hellre öka efterfrågan på svenskt hästkött och skippa transporterna. Och om hästarna är olämpliga till människoföda pga medecinering - vill jag äta de,?

Det uppskattas att vi importerar ungefär lika mycket häst i matvaror som olagligen skickas ut.. det är antagligen inte exakt samma hästar, men iaf.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

vallhund
2/10/13, 4:33 AM
#2

Fast just de här hästarna lär ha slaktats i Ungern p.g.a. att man ifört förbud mot hästekipage på landets vägar, alltså ingen plats för dem längre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zabbio
2/10/13, 9:55 AM
#3

Man vet aldrig. Dessutom är det fortfarande osanning och främjar inte precis att äta häst här.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

vallhund
2/10/13, 10:57 AM
#4

# 3

Finns ingen som helst anledning att äta något som innehåller felaktig innehållsförteckning.

O vilka mediciner kan de ha ätit innan de slaktats?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

medde
2/10/13, 11:23 AM
#5

#3 Det har gåtts ut med att själva hästen i maten har inte varit någon fara att äta. Det hela bottnar i att det hittats häst Dna i maten och inte nötkött.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vallhund
2/10/13, 11:44 AM
#6

# 5

Det kan man ju bara veta om fakta kommer fram att de var av livsmedelskvaltét.

Jag vill veta vad jag äter, vad det är för djurslag, var det kommer ifrån o att det haft ett bra liv. Iofs köper jag aldrig dylika färdigrätter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
medde
2/10/13, 12:27 PM
#7

#6 Exakt, och det är ju det som har meddelats. Ingen fara med hästköttet.   Man visste ju inte om det var häst tills man DNA testat det, men köttet var ok

Det hela är ju som vi och du skrivit. Att det inte har berättats att det är helt och delvis häst

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2/10/13, 12:45 PM
#8

Jag anser att det är inget fel att ha hästkött i MEN då ska det stå klart och tydligt att det är det i också, ifall man inte vill äta hästkött.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
2/10/13, 12:47 PM
#9

#8 Exakt och det är väl det som är på tapeten,. Inte att det varit farligt med hästköttet som varit i maten, Utan den falska marknadsföringen och allt som mörkats i detta

För än så länge har ju ingenting framkommit om att det varit fel på hästköttet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2/10/13, 12:52 PM
#10

#9 Ja precis.
Jag är en sådan som helst inte äter hästkött, vet inte varför men vill bara inte det. :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
2/10/13, 12:55 PM
#11

Jag äter inte häst  och det är inget nyck, det har varit så hela livet, det är mycket jag inte äter, men det jag äter är vad jag själv valt att äta. Vilket ska respekteras tycker jag, många blir ju arga då man säger jag äter dansk gris eller om en annnan säger jag äter häst.. Men hästen är ju så vanlig t.ex i Frankrike.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[JeanetteK]
2/11/13, 7:55 AM
#12

Håller med om vad ni skriver - man vill ju veta vad det innehåller. Står det nöt ska det vara det.

medde
2/11/13, 9:35 AM
#13

Men jisses säger jag vilka turer som denna story har, köttet har fart runt som en värsta turist. Rumäninen, Luxenburg, Cypern, Sverige osv.. 

Lika dumt som stora delar av sjukhus och maten till ålderdomshemmen. Potatis odlad här i landet, och förs till Polen för att skalas och tillredas för att sedan tas tillbaka till sverige.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[JeanetteK]
2/11/13, 9:44 AM
#14

#13 Haha, ja man tror att det är ett skämt. Katastrof.

medde
2/11/13, 11:11 AM
#15

¨#14 Visst börjar det likna ett skämt, Instämmer med dig

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

jaerven
2/11/13, 2:55 PM
#16

Jag läste någonstans att sverige importerar åsnekött, men att det inganstans säljs åsnekött. Kan det vara något liknande?

vallhund
2/11/13, 3:05 PM
#17

# 16, knappast.

Ja Sverige importerar en hel del åsnekött, det är ganska klarlagt att detta används av krogar o lunchrestauranger i rätter där köttet inte är specificerat, typ kåldolmar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zabbio
2/11/13, 7:22 PM
#18

#4 Om det skulle vara - rent hypotetiskt - svenska hästar som skickats runt på olika vis så skulle de med sannolikhet ha fått både läkemedel vid kastration, flugmedel, avmaskning m.m. som det är livstids karens på. Bedövningsmedel vid ex. tandraspning är inte ovanligt… ett av de stora pronblemen med svenskt hästkött är att våra ridhästr får diverse läkemedelskurer  med livstids karens. De som säljs i slakttransporter är ju inte sällan sjuka djur  som medecinerats inan ägarna gett upp.

Sen är ju efterfrågan liten, men om jag behövt avliva min häst av någon anledning så hade jag inte haft något emot att slakta hemma och låta kroppen bli någons mat.. lika gärna som att avliva med spruta hos veterinär.Men han är kastrerad och har fått  vargtänder urdragna så han kan aldrig bli laglig människoföda.

Nu verkar de veta var just dessa hästarna kom ifrån.. men när det fifflas med en sak så kan det ju lika gärna fifflas med en annan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

medde
2/13/13, 7:13 PM
#19

Nu har man även hittat i Ica basic mat hästkött. Det verkar växa för var dag som går.

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Zabbio
2/13/13, 8:54 PM
#20

Finns nog hästkött i det mesta färdigmaten. Synd att det inte blivit rätt märkt.. hade man vetat om det hade det inte behövt förfaras, och man hade kunnat se ''hur behandlas kötthästar där?" och kanske rent av medvetet köpt det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
vallhund
2/14/13, 3:10 AM
#21

Tyckte jag hörde COOP oxå på nyheterna tidigare ikväll.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

medde
2/14/13, 8:46 AM
#22

Coop är också "drabbade" det är flera matkedjor som dragit tillbaka olika saker i denna soppa.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
2/14/13, 6:50 PM
#23

Ja, det skulle vara bra om sverige skulle vara själförsörjande på kött. Men så blir det nog inte. Norge strävar dock efter det.

medde
2/14/13, 6:55 PM
#24

Importen behövs, så är det även om man skulle vilja. Det är för mycket som måste klaffa ang både djur och mat. Men import  är nödvändigt och vi kommer aldrig komma i från det

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Zabbio
2/14/13, 8:40 PM
#25

Tja.. personligen tror jag att småskaligt är närmre lösningen än att göra allt större.. få fler människor att bli delvis självförsörjande hellre än att några få ska ha enorma anläggningar. MEN hur vi ska komma dithän har jag inget svar på. Sen behöver man ju inte äta kött 3 gånger om dagen, 7 dar i veckan heller, vilket många gör. (jag är inte bättre.. )

Läkemedelsrester i hästköttet, varför är jag inte förvånad? Det är säkert olagligt transporterade hästar från något land där man haft dem som sällskapsdjur.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

medde
2/15/13, 9:42 AM
#26

Tre ggr dagligen kött tycker ag låter väldigt mycket. Men okey om man drar en skinkbit på morgon mackan så kan det bli en tre ggr. Men jag är lite imot att andra ska berätta vad man ska äta och inte äta. Man måste nog få ha lite egna rättigheter och styra sitt liv själv.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vallhund
2/15/13, 12:57 PM
#27

#25

Ja det måste vara enkelt att idka självhushållning i världens stora städer, det de kan odla på taken o på övergivna rälsbanor i NY täcker knappast ens någon promille av behoven.

Med tanke på buttas halveringstid undrar jag om det där med rester, visserligen får hästar som fått medicinen aldrig någonsin bli mat, de skall destrueras efter avlivning.

Butazolidin avregistrerades som humanläkemedel 1987, jag har själv behandlats med det när jag hade neurit i ryggmärgen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Zabbio
2/15/13, 4:36 PM
#28

#27 Som sagt, jag vet inte hur man ska nå dit.. men jag tror inte att större och större men färre gårdar är lösningen. Jag tror mer på att bli delvis självförsörjande.. just inne  i städerna är det natrligtvis väldigt svårt, men det finns ju också en stor mängd människor som skulle kunna odla eget kött (kaniner tex) och delvis odla växter. Har man en balkong eller källare med fönster kan man ha två långöron, vilket kan ge uppemot 30-40 kg rent kött per år.. lite mindre än 1kg/veckan om man slår ut det.

Sen kommer ju hö osv till det, köksrester täcker ju inte allt. Men lite trädgård kan ge ett visst tillskott till grönsaker och rotfrukter etc.

Nu täcker ju inte det alla problem, men jag misstänker att det kunnat hjälpa lite på vägen. Man behöver ju inte utesluta iden bara för att inte alla har möjlighet.. långt ifrån alla som har möjlighet att göra  något själva använder den möjligheten.

Förstår inte din kommentar m läkemedel? De har hittat läkemedelsester i köttet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: