Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2751 ggr
moonii
1/21/13, 7:35 PM

Ålder vid förstagångslamning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag inte ville kapa tråden Lamning 2013, men ändå gärna ville diskutera det här så valde jag att göra en egen tråd.

Det är såhär att jag har 3 tackor som fyller 1 i maj. Jag skulle hemskt gärna vilja ha Lamm efter dem, men jag är väldigt rädd för att nån av tackorna dör.

Vad tycker ni är maxåldern för att betäcka en tacka för första gången?

Tackorna är korsningar mellan lite allt möjligt.

Annons:
[randi]1
1/22/13, 2:30 AM
#1

Det är olika,en del betäcker dem på höstkanten, när de är runt 7-8 månader gamla, och så lammar de när de är runt året. Sedan finns det de som väntar och betäcker på hösten när de fyllt 1 år.

[Luppa]
1/22/13, 11:05 AM
#2

Jag skulle inte betäcka tackor som är äldre än 2 år vid lamning. Alltså ok att låta dem stå över ett år, men inte mer.

jesspett
1/22/13, 5:35 PM
#3

Jag har hört att man ska vänta tills fåren är ca 18 månader, då är de färdigvuxna och en dräktighet skadar/tynger inte ofärdigvuxna senor och ligament.

[Luppa]
1/22/13, 8:44 PM
#4

#3 De flesta betäcker nog första hösten. Finns helt enkelt ingen ekonomi i att låta dem stå över. Har man någon som helst tanke om att åtminstone gå jämnt upp på fåren så får man tyvärr vända på varenda krona i dagsläget.
En tacka som lammar första året har högre livstidsavkastning, så är det bara…

jesspett
1/23/13, 10:16 AM
#5

#4 jo, det låter logiskt. Synd att det ska vara så låg avkastning på djur öht. =/

Tänkte att TS ju bara har 3 tackor, så jag tror inte det är fråga om ekonomi där utan mest vad som är bra för dem. =)

Jag är absolut ingen expert, vi skaffade våra första får i somras! Det med 18 månader är vad jag fick reda på från den lärare jag hade i en fårkurs jag gick förra året. Men som sagt, det är säkerligen skillnad när man försöker göra ett leverne på fåren och när man har dem som "sällskap"

=)

[Luppa]
1/23/13, 10:18 AM
#6

#5 Ja det där med böndernas (o)lönsamhet är ett ämne som kan diskuteras i en evighet…

Annons:
moonii
1/23/13, 9:29 PM
#7

Tack för allas svar! Det handlar inte om ekonomi i mitt fall. Det är såhär att jag ska jobba utomlands ett år framöver och jag kommer inte tbx förrän på sommaren 2014. Då skulle tackan alltså vara 3 år när hon lammar för första gången, men jag fick höra max 2 år.

Om jag skulle åka hem under tiden jag jobbar, runt 1 januari och har en bagge hos henne i 2 veckor, så att hon föder 1 juni 2014, skulle det funka?

Upp till toppen
Annons: