Annons:
Etikettsvin
Läst 3019 ggr
[JeanetteK]
1/15/13, 7:25 PM

Förkyld gris

Härom dagen blev plötsligt vår ena gris, Selma, hängig. Hon hade ingen aptit och hostade lite grann. Hon var allmänt lugn och det brukar hon inte vara. Vi hade veterinären här och hon kollade tempen, lyssnade på lungor och hjärta bland annat. Hon konstaterade att hon antagligen bara är lite förkyld. Idag har hon aptiten tillbaka och hon har busat runt i snön och är sig nästan helt lik.

Någon som har haft förkylda grisar? När man är relativt nybliven "gris-mamma" blir man lite extra orolig när de blir skruttiga.Glad Nu känns det bra igen när hon är kollad och pigg igen.

Annons:
[randi]1
1/16/13, 3:17 PM
#1

Det värsta är att man fortsätter att vara orolig, hur gammla de än ärFlört.

Skönt att grisen blivit bättre. Det är ju klart, de kan ju också bli förkylda, men med lite extra värme och omsorg, så blir de ju bättre.

medde
1/16/13, 7:24 PM
#2

Hoppas den går framåt och grisen piggar på sig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[JeanetteK]
1/17/13, 7:49 AM
#3

Ja hon mår bättre nu. Hon är inte helt okej än och hostar lite ibland, men äter och busar igen. Hon fick vara inne igår för det var så kallt och då var hon rejält rastlös! Flört Tror att det är något varmare idag så hon ska få gå ut och springa lite.

AnnaFagerell
10/31/13, 5:05 PM
#4

Hur gick det med grisen? Har aldrig sett en förskyld gris och har jobbat med grisar i snart 15 år. Däremot är det vanligt med lunginflammation och hosta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
10/31/13, 7:27 PM
#5

Hon dog tyvärr. Det finns en tråd om detta någonstans. Nu minns jag inte exakt vad det stod i obduktionsprotokollet men det var i alla fall inget smittsamt och inget som vi hade kunnat göra direkt för att förhindra det. Som veterinären sa - ibland har man bara otur och så var det i detta fall.

Detta hände i januari och i mars skaffade vi vår galt Wilfred.

AnnaFagerell
10/31/13, 7:46 PM
#6

#5 Vad tråkigt. Brukar vara allvarliga saker när grisar blir sjuka tyvärr.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[JeanetteK]
10/31/13, 8:11 PM
#7

Ja det var jobbigt. Min lilla Selma. 💔Men jag är mycket tacksam att det gick fort så hon slapp må dåligt länge och att det inte var något smittsamt så att Agnes klarade sig.

Upp till toppen
Annons: