Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2134 ggr
[randi]1
12/30/12, 1:27 PM

Skaffa får

Ja ha, kan inte hålla mig, jag skall i slutet av januar få hem fyra värmländska skogsfår. Tänker ha dem som betesdjur och att ta tillvara deras Ull, för kläder. Har just fått reda på att de skall lamma i mars/april, åh, det skall bli spännande. Jag har aldrig haft får förut, däremot har jag Getter. Funderar lite på om lammningen är likadan som med killningen, när man kommer ut till getterna, så finns det helt plötsligt en ny liten krabbat där. Ja, det skall bli spännande, så nu håller vi på att sätta upp en box i en gammal lada, och så skall den inredas med höhäck.

Annons:
[JeanetteK]
12/30/12, 2:32 PM
#1

Men vad kul!!! Förstår att det känns spännande! Ser fram emot att få höra hur det går och se bilder på dem kanske!! Glad

[randi]1
12/30/12, 3:08 PM
#2

Japp, de kommer så fort, som jag får/har några, om informationen kommer väl som vanligt att skvalaSkrattande.

Diamant
12/31/12, 7:52 AM
#3

Grattis till att bli fårägare, det är som med killingar man kommer ut på morgonen och där finns en… Gladtvå… Skrattandetre…fyra Obestämd ny indevider.

Jag hoppas för allt i värden att jag slipper fyrlingar nästa år, tre överleve i alla fall och tackan tog hand om dom alla tre.

Som höhäck tycker jag murarbaljor är bäst, det bli minst spill med dom och man kan flytta runt dom lite så det inte blir en massa ratat hö på en plats utan man får det bättre fördelat i boxen.

[randi]1
12/31/12, 10:41 AM
#4

#3 det skall jag prova, har aldrig hört att någon använder sådana, det är ju enkelt att få med sig hem från granngården.

[Luppa]
1/8/13, 2:56 PM
#5

Det där med lamningen beror ju mycket på vad man har för ras… Köttraserna har överlag svårare lamningar pga färre och därmed större Lamm. Fast då finns det ju andra fördelar med dem i stället ;) Tex väldigt sällan man får för många Lamm så de måste stödmatas, samt att tillväxten är betydligt snabbare och bättre = yngre Lamm till slakt med högre slaktvikt.

Får är roliga djur :)

monstermash
1/9/13, 10:08 PM
#6

Grattis, vad kul att du ska skaffa får! Vad är det för ras?

Annons:
[randi]1
1/9/13, 10:10 PM
#7

# 6 Tackar! Det är värmländska skogsfår.

monstermash
1/9/13, 10:14 PM
#8

Åh vad kul! :)

[randi]1
1/9/13, 10:16 PM
#9

# 8Skrattande

Upp till toppen
Annons: