Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 7029 ggr
[randi]1
12/21/12, 11:05 AM

strö till höns

Just nu har jag halm och kutterspån till mina Höns, har varit inne lite på att anävnda torv till dem, har någon av er torv till era Höns? Blir de mycket skitiga, eller trivs de bra i det?

Annons:
[JeanetteK]
12/21/12, 10:32 PM
#1

Vi har bara halm, så tyvärr vet jag inte. Har ingen erfarenhet alls av torv, hur funkar det?? Är det isolerande så som halm är?

[randi]1
12/22/12, 12:17 AM
#2

Jag tycker att torven är isolerande för hästarna.

ikna
12/22/12, 11:34 AM
#3

Jag var också intresserad av torv tidigare, men så hörde jag många som tyckte att det dammade så mycket och att hönsen var smutsiga, så jag använde det inte. Annars är det säkert bra vid kompostering, det förmultnar fortare än halm och strö. Och hönsen tycker säkert om det!

Fridaaaa
12/22/12, 9:47 PM
#4

Jag har kutterspån och viss del halm.

Torv vill jag inte ha, blir så mörkt tycker jag och tråkigt.
Hönsen gillar spånen bättre dessutom :)

#3 Det torvet jag har dammar i princip inte alls, har det till 2 av mina utekaniner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[randi]1
12/22/12, 11:31 PM
#5

Då är det bara att köra på med kutterspån.

Lejonhjarta
12/25/12, 11:58 AM
#6

Har som du själv men funderar på annat åxå. Man kan blanda torv och kutter, finns ju tillochmed färdigblandade balar att köpa. Sommartid tar jag värmepellets å vattnar på å lägger i botten.

Annons:
Gronstedt
12/27/12, 8:02 PM
#7

Mina trivdes utmärkt med torv och älskade att dammbada i det. Trots det var de bruna hönsen bruna och de vita hönsen vita. Det tar också upp mycket fukt vilket gav behagligare miljö i hönshuset, och det isolerar bra så länge det inte är blött. Det dammar en del, men vilket strö gör inte det?

ikna
12/27/12, 9:08 PM
#8

Jag har haft strö, men det följde med mina fötter ut så jag hade en hel del utanför hönshuset också. Jag provade att ha strö i botten och halm ovanpå och det funkade tills hönsen rört om alltihopa, sen fick jag det med ut i alla fall. Jag hade torra löv i höstas, det funkade någorlunda, men det är inte lätt att få plats att torka mängder med löv. Senast har jag haft hö och halm, men även det följer med ut. När jag hade bara halm, stannade det mesta kvar inne i hönshuset. Jag får halmen gratis av närmsta bonde Glad, men den måste hackas och det gör jag med en kantgräsklippare, tyvärr klarar jag inte klippa så mycket för jag har värk.

Vill gärna ha strö om jag kan få den att stanna kvar. Hur gör ni med ströet för att det ska ligga kvar?

#7 Stannar torven kvar, eller följer det med ut? Jag funderar på att prova det också.

Gronstedt
12/27/12, 9:25 PM
#9

#8: Jag upplevde inga problem med att det följde med ut. Ibland fick man skyffla in en del över tröskeln från yttre rummet till hönshuset, men jag hade det tämligen grovöres i både Hönshus och ytterrum och på gårdsplan, så jag hade inte ont av det. Det är ju värre om man har små utrymmen eller fina gångar utanför hönshuset. Men torv syns i alla fall mindre än kutterspån på marken Glad.

V3ritas
2/24/13, 9:30 AM
#10

Städar man inne i hönshuset ofta och dammar av och så så skulle det nog vara bra med torv, det kan man ju slänga ut i rabatten sen om man så vill. Kutterspånet tar ju lite längre tid att brytas ner tyvärr, även om det är finare när det ser renare ut.. :) Jag går själv och funderar på vad våra ska ha. Vi får nog testa lite olika och se vad vi gillar bäst!

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Fridaaaa
2/24/13, 9:34 AM
#11

#10 Testa torvmix kanske? (torv+spån) :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TheoA]
2/24/13, 10:25 AM
#12

Jag har spån underst och halm över. Jättebra bädd tycker jag. Ibland så brukar jag strö ut lite nytt spån över om det blir lite fuktigt. Speciellt runt dörren där man går in med snö på fötterna.

Mantissa
2/24/13, 10:58 AM
#13

Jag hade torv när vi hade Höns förrut. Jag gjorde djupströbäddpå vintern med packad torv och sen fyllde jag bara på med torv efter behov. På våren mockade jag ut och la i rabbatterna:)
Jag upplevde torven som lättarbetad och dammade bara lite just när man skakade ut den, men det gör ju spån också! Jag hade lite hö i ett hörn och i redena, annars var det bara torv. På sommaren kan/bör man vattna torven. Den ska vara lätt fuktig för att den ska ha maximal uppsugningsförmåga (den ska inte kännas blöt men om man tar den i handen ska den gå att forma till en boll som håller ihop, då är den lagom) och då dammar den inte alls. Men på vintern om man har kallt i hönshuset kan den frysa och bli hård om den är fuktig.
Om man vill mocka ut bara skiten så är den svårare att se i torv och andra mörka underlag.

Annons:
V3ritas
2/26/13, 12:17 AM
#14

Det lutar nog ändå mot att vi använder torv tror jag, känns billigt och bra, får se om jag kan stå ut med den "skitiga looken" ;)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

[Luppa]
2/27/13, 11:30 AM
#15

Spånet dammar ju något fruktansvärt när man har det till hönsen, har svårt att tro att torv är värre? Skillnaden är kanske att spåndamme inte syns lika väl…

Fridaaaa
2/27/13, 11:59 AM
#16

#15 Jag hade spån till mina Höns, dammar inte mer än när jag har det till kaninerna & marsvin = typ ingenting :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
2/27/13, 3:14 PM
#17

#16 Ok. Tycker det är stor skillnad på hur det dammar hos hönsen och kaninerna.

Fridaaaa
2/27/13, 3:45 PM
#18

#17 Ok konstigt att det kan vara sådan skillnad.
Jag hade Vida till mina, precis som till kaninerna & marsvin. i princip dammfritt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zoolatri
2/28/13, 9:27 AM
#19

Jag har precis provat hampaströ, från granngårde. Jag använder kutterspån i vanliga fall och upplever att hampan dammar mindre och luktar gott:) Men kutterspån luktar ju oxå gott:)

[randi]1
2/28/13, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Tack alla för era svar!

Jag fick hjälp med att köra hem lite kutterspån, och jag vet inte vem som blev gladast jag eller hönsen😃. Här visar Agaton vad han tycker om det nya ströet.

Annons:
Fridaaaa
2/28/13, 12:25 PM
#21

#20 Hihi :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
2/28/13, 12:37 PM
#22

#20 Åh, mysigt för honom!! kram

Upp till toppen
Annons: