Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2982 ggr
collinn
2012-12-13 19:29

Kostnad får?

Hej! Jag skulle vilja skaffa några får för att få skinn och Ull, kanske tio tackor eller så. :) Är det någon som har räknat på ungefär hur mycket det kostar att ha får? Hö, staket osv? :)

Ni får gärna ge tips för förstagångsägare, vilka är de vanligaste "felen" man gör? Jag funderar på dalafår för att gynna de små raserna, är det någon som har erfarenhet av dem?

Tack på förhand

Annons:
monstermash
2012-12-13 20:51
#1

Är det tänkt att du själv ska ta vara på ullen och skinnet, eller ska du sälja det?

collinn
2012-12-13 21:10
#2

Jag hade tänkt bereda skinnen själv och ta reda på ullen och sälja produkterna sedan. :)

monstermash
2012-12-13 21:23
#3

Enligt vad jag har hört är det väldigt mycket jobb att själv ta reda på ullen etc, men det är du förhoppningsvis medveten om? Jag gjorde något skolarbete om fårproduktion, tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag fick fram och har inte arbetet tillgängligt.

Vet inte om du hittat dessa länkar redan men;
Checklista innan du köper får
Fåravelsförbundet har en del information om får också och en egen spalt om ekonomi.

collinn
2012-12-13 21:34
#4

# 3 Ja jag utbildar mig inom skinn & Ull så jag är medveten om att det är mycket jobb. :)

Tack för länkarna! Fåravelsförbundet hade mycket bra att läsa, ska suga i mig som en svamp.

monstermash
2012-12-13 21:37
#5

#4 - Vad bra!

Återkommer om jag hittar någon annan bra länk, sitter själv och suger i mig all information om får :)

collinn
2012-12-13 21:43
#6

Ja men gör gärna det, tack så mycket! :D

Annons:
[JeanetteK]
2012-12-14 09:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vad kul att du funderar på får! Vi skaffade oss fem tacklamm i somras och det är hur mysigt som helst! Glad

Jag har suttit här och funderat på vad det kan kosta per får. Det beror ju på hur du får tag på hö och halm till exempel. Vi har turen att ha en granne som säljer till oss och vi får det ganska billigt. Våra får gör av med ungefär en liten bal hö per dygn nu när det inte finns bete. Jag halmar både i stallet och ute i hagen nu när det är kallt så det går en del halm också. Kanske en kostnad på 35-45 kr/dygn… ? Lite osäker.

Sen köper vi kornkross till dom på en mölla här i närheten. Minns tyvärr inte vad det kostar nu i huvudet, men det är billigare än att köpa pellets. Smaksak. Våra får älskar sin kornkross verkligen !

Vi körde på extra högt nät - 1,8 m - pga att vi vill kunna ha Getter där också och slippa el. Det behöver man ju inte ha om man bara har får. Vi valde att låta en firma här i närheten göra vår hage. Självklart kommer man billigare undan om man gör det själv, men vi kände att vi inte hade varken tid eller kunskap. Vi är mycket nöjda!

Vi har en blandning mellan texel och finull. Det ger väl inte den bästa ullen om man vill spinna och så, men det går. Jag har testat lite efter att vi klippte dom i somras. Men som sagt det är mycket jobb, men vääääldigt kul! Glad

Nu när det är kallt sover dom inne och är ute på dagarna. De springer före både in och ut! Hur söta som helst!

Min upplevelse är att de är lätta att sköta. Lägger man tid på dom blir de hur tama som helst. De kommer springande när man går in i hagen och när man sätter sig ner lägger de huvudet på axeln och bara myser. Så härliga! ♥

Lycka till!

collinn
2012-12-14 10:04
#8

Tack för att du berättade! Hur mycket till stall behöver de? Räcker det liksom med ett ganska tätt skjul eller behöver de ett "riktigt" stall? Och hur mycket plats måste fåren ha i stallet? :)

Vi har ju vargar så vi måste ha ordentligt stängsel men jag vet inte riktigt vad vi behöver. Kan vi klara oss utan el vore vi tacksamma men det kanske inte räcker bara med ett högt staket för att skydda från varg. :/

Klipper du fåren själv?

[JeanetteK]
2012-12-14 10:22
#9

Jag tror att vårt stängsel är tillräckligt högt för att hålla rovdjur ute faktiskt. Vi har en stor hund - flatcoated retriever - och han skulle aldrig kunna hoppa över. Har du ordentliga stolpar och högt stängsel tror jag nog att det räcker.

Någon sa till mig (vet alltså inte om det är sant) att fåren ska ha minst en kvadratmeter per får inne. Det låter otroligt lite tycker jag. De trivs tätt i hop i och för sig och ligger gärna nästan i en hög. Glad Vi har dem i en spilta som nog är 12-15 kvadratmeter och det känns bra.

Jag vågar inte svara på vad som krävs - om det räcker med ett skjul. De ska ju vara skyddade från blåst, regn och snö. Tjockt halmlager på golvet isolerar ju underifrån.

Nej, jag klippte dom inte själv. Han jag köpte dem av kom och klippte dom. Det gick otroligt snabbt och smidigt. Smärtfritt och inte så stressande för fåren. Min man tänkte vara med nästa gång och lära sig. Tror inte att det är så svårt egentligen att lära sig. Dom var så söta och ynkliga utan ullen. Skrattande

collinn
2012-12-14 10:33
#10

Hittade just lite om rovdjursstängsel på fåravelsförbundet och de rekommenderade att man antingen hade fem elstrådar eller fårstängsel + två eltrådar. :)

Okej, ska leta reda på mer info om stall då. Haha, ja jag vet! Jag var med på en lammklippning och de såg så himla skruttiga ut utan all Ull! Fast man måste nog vara lite bestämd och inte tveka när man klipper, och det känns som jag skulle stå och mesa och tveka en halv evighet så att det skulle ta flera timmar per får ^^

[JeanetteK]
2012-12-14 11:06
#11

Bra att du hittade info! Tror att det gäller om man har vanlig höjd på fårstängsel. Men jag hade inte chansat heller om jag hade varg i området.

Precis så känner jag också med klippningen. För fårens skull (och mina nerver Flört) så kändes det smidigt att ta hit någon som gjorde det.

monstermash
2012-12-14 21:48
#12

Jag har klippt får en gång, och det är faktiskt riktigt kul! Jag har även klippt kor, och får var mycket krångligare, eftersom för de har mer veck osv, lättare att råka klippa i dem… Men man får in taktiken efter en stund. Glad Var med en gång och titta, och be om att få testa medans den som kan har koll, så kommer det säkerligen gå jättebra för er båda! Jag var visserligen inte nervös innan det var dags men många i min klass var - och nervositeten lättar så fort man vet hur man gör.

[JeanetteK]
2012-12-15 10:14
#13

#12. Jag ska absolut be att få testa när det är dags nästa gång. Glad

Annons:
Sussi89
2012-12-15 11:43
#14

Intressant tråd! Vi hade tänkt att skaffa några får till våren. Så suger åt mig information som en svamp! :-)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[Moa-]
2012-12-15 14:58
#15

JeanetteK; vad betalde ni ungefär till firman som satte upp hagen? Var det inklusive material eller hade ni skaffat fram det själva?

Är stängslet nedgrävt eller endast stängslat ovan jord? =)

[JeanetteK]
2012-12-15 15:11
#16

#14. Roligt att du ska skaffa får! Det kommer du inte ångra, dom är superhärliga! Glad

#15. Dom fixade hundgård och grishage till oss samtidigt så det är lite svårt att säga vad just fårhagen kostade, men kanske 15000 inkl moms. Det beror ju på hur stor hagen är. Tror att våran är 80*40 meter. Det var allt, både material och arbetskostnad. Stängslet är endast ovan jord. Vi är jättenöjda!Glad

[Moa-]
2012-12-15 15:23
#17

Okej, intressant att veta! =)

Eliinn
2012-12-22 23:25
#18

Där jag jobbar nu räknade vi ut vad varje tacka kostade per år och kom fram till på ett ungefär att en tacka kostade 1300 kr/år. (hö, kraftfoder, strö, mineraler) Stängsel och fårgrindar har vi redan så det är inte inräknat. Sen kan ju ev. veterinärkostnad och oförutsatta saker tillkomma såklart.
Då går tackorna på bete hela sommaren, så länge det går att ha dem på bete helt enkelt. Finns väldigt bra betesmarker så det är väl en fördel.  Just nu har vi en 40 tackor.
Men priset skiljer sig såklart, det var bara ett exempel :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: