Vad kul att du funderar på får! Vi skaffade oss fem tacklamm i somras och det är hur mysigt som helst! 
Jag har suttit här och funderat på vad det kan kosta per får. Det beror ju på hur du får tag på hö och halm till exempel. Vi har turen att ha en granne som säljer till oss och vi får det ganska billigt. Våra får gör av med ungefär en liten bal hö per dygn nu när det inte finns bete. Jag halmar både i stallet och ute i hagen nu när det är kallt så det går en del halm också. Kanske en kostnad på 35-45 kr/dygn... ? Lite osäker.
Sen köper vi kornkross till dom på en mölla här i närheten. Minns tyvärr inte vad det kostar nu i huvudet, men det är billigare än att köpa pellets. Smaksak. Våra får älskar sin kornkross verkligen !
Vi körde på extra högt nät - 1,8 m - pga att vi vill kunna ha getter där också och slippa el. Det behöver man ju inte ha om man bara har får. Vi valde att låta en firma här i närheten göra vår hage. Självklart kommer man billigare undan om man gör det själv, men vi kände att vi inte hade varken tid eller kunskap. Vi är mycket nöjda!
Vi har en blandning mellan texel och finull. Det ger väl inte den bästa ullen om man vill spinna och så, men det går. Jag har testat lite efter att vi klippte dom i somras. Men som sagt det är mycket jobb, men vääääldigt kul! 
Nu när det är kallt sover dom inne och är ute på dagarna. De springer före både in och ut! Hur söta som helst!
Min upplevelse är att de är lätta att sköta. Lägger man tid på dom blir de hur tama som helst. De kommer springande när man går in i hagen och när man sätter sig ner lägger de huvudet på axeln och bara myser. Så härliga! ♥
Lycka till!