Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 5433 ggr
[randi]1
11/27/12, 8:59 AM

matrester till höns

Jag är lite nyfiken, vad ger ni era Höns för matrester? Får de kött mm.

Annons:
Fridaaaa
11/27/12, 4:52 PM
#1

Ja våra får det mesta. dock inget med advokado, choklad eller lök (enbart med lökpulver) :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisenN
11/27/12, 6:08 PM
#2

Mina får inte kött eller fisk, kryddad/saltad mat och inte heller lök, choklad eller avokado.

Det dom får oftast är frukt, rotfrukter, grönsaker och pasta :)

Egentligen får man inte mata med rester alls…

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Fridaaaa
11/27/12, 6:11 PM
#3

#2 Finns ingen lag på det, så länge man inte ger något som är giftigt eller inte bra för dem.
Vart har du läst/hört det? Har människor gjort i alla tider :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisenN
11/27/12, 6:19 PM
#4

#4 Bara för att folk gjort på ett visst sätt i alla tider innebär det inte att det är lagligt.

Du känner inte till lagen om att man inte får mata Höns med kött heller?

Allt foder till fjäderfä ska värmebehandlas. Vill du läsa mer om det får du leta på SVA eller JBV, snubblar jag över paragrafen igen slänger jag upp en länk.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Fridaaaa
11/27/12, 6:23 PM
#5

#4 Jag har läst på om lagen för Höns på JBV, hittade ingenting där om att man inte får ge kött? Kan du länka dig? För stod inte på dem sidorna på JBV som jag läste :)

Jag har inte hittat det någonstanns, varkens på JBV eller i hönsböcker….
Pratat med många hönsfolk och ingen av dem har hört talas om det.

Värmebehandlats? På vilket sätt då?
Våra rester är ju tillagat, är inte det samma sak?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisenN
11/27/12, 6:41 PM
#6

#5 Den om animaliska produkter var lättare att hitta ;) http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/djur-och-natur/smittskydd/Pages/Matavfall_som_djurfoder.aspx

Scrolla ner till "Sedan den 1 november 2002 är det inte tillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall." Så har du texten där under.

Enligt jbv är det tydligen inte tillräckligt att koka, det ska upphettas till 75 grader och som jag kan minnas var det tvunget att ske i en speciell anläggning.

Ibland undrar man hur dom tänker….

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Annons:
Fridaaaa
11/27/12, 6:44 PM
#7

#6 Länken fungerar inte :(

Mina Höns är enbart sällskapsdjur, alltså inte för produktion, så borde inte gälla om man enbart har dem för egen skull och för sällskap?
Produktionsdjur räknar jag dem djur som man har för att producera olika saker för att sedan sälja vidare:P

Men tydligen räknar inte dem det så, konstigt…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisenN
11/27/12, 6:52 PM
#8

http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/djur-och-natur/smittskydd/Pages/Matavfall_som_djurfoder.aspx Nu då? :/

Så fort du ger bort ett ägg eller säljer/byter/skänker bort ett djur går dom under produktionsdjur hos jordbruksverket. Det är för smittspårning men dom borde ha kunnat kalla djuren nåt mer begripligt..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Fridaaaa
11/27/12, 6:59 PM
#9

#8 Jag kopierade länken, då fungerade det :)
Okej, hmm….
Ja det tycker jag menmen då har jag lärt mig något nytt.
Våra får ändå sällan kött, är mestadels pasta osv som blir över :)
Men då har jag lärt mig det, aldrig sett det på jbv sida, ändå har jag läst och läst hehe :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisenN
11/27/12, 8:05 PM
#10

#9 Ja det är inte lätt! Å man är som djurägare skyldig att hålla reda på vad som gäller.. HUR då undrar jag..

Som du säger räcker det ju inte att bara läsa det man lätt hittar på jbv Obestämd

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Fridaaaa
11/27/12, 8:37 PM
#11

#10 Ja precis, det är inte lätt att hitta allting som gäller alla gånger hur mycket man än söker :(
Nej precis :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnnaFagerell
12/2/12, 5:07 PM
#12

Har man bara egna Höns hemma är det inga problem mata dem med kött… våra älskar kött. Dom äter faktiskt ägg också utan att hacka sönder ägg. Våra får alla matrester

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: