Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 8336 ggr
[mansolsson57]
2012-11-11 17:40

Hönsen pickar på äggen. Vad göra?

mina Höns pickar på äggen vad ska jag göra?

Annons:
medde
2012-11-12 12:56
#1

Är du helt på det klara att äggen inte redan ramlat ner på golvet? För då kan dom "picka" upp det, Men inte är det till vanligheterna som jag vet. ,Men en höna som brukar göra detta till en vana. kan avslöjas om du kanske tar ett ägg och lägger fram det. Eller är det flera som gör, och jag såg du skrev mina hönor, men är du säger det är flera som gör det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lejonhjarta
2012-11-12 13:27
#2

Skaffa attrapper i trä el gips etc å lägg in och var snabb med att ta ut dom vanliga äggen så dom inte kommer åt dom så kanske du kan vänja dom av med det. Annars så får du ta bort hönan/hönsen som kommit på detta…Rynkar på näsan

Se till så dom alltid har mat etc så dom inte kommit på detta för att dom varit hungriga.

En del gör så att dom krossar äggskal och ger hönorna istället för snäckskal. Jag skulle inte våga göra detta då dom kan komma på dessa dumheter att ta hela ägg.

Inte heller slänga ut skadade ägg med skalet kvar…

Lycka till. Det är inte lätt. Har åxå fått problem med detta men tror det är skatorna som lärt hönsen detta hos mig…Skrikandes

[mansolsson57]
2012-11-12 15:19
#3

#1 när jag var ute och plocka ägg  såg jag dom göra det

[TheoA]
2012-11-12 17:49
#4

Ta ett ägg som du tömt på både gula och vita och gjort ett hål i ena sidan på. Och häll i lite stark senap (Dijon t.ex.) och lägg tillbaka i ett rede. Den hönan/hönorna som gjort detta kommer att picka i sig senapen och tro att det är gulan. Föhoppningsvis så kommer den inte picka i sig fler ägg efter detta. Kanske behövs upprepas några ggr.

Fridaaaa
2012-11-12 18:17
#5

Har du fri tillgång till snäckskal? För dem kan ha brist om dem gör så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

WiggoLina
2012-11-12 18:37
#6

TS, de har förmodligen brist på kalk.

Eller, så är de bara uttråkade. Fixa lite roligt till dem, eller städa och möblera om i hönshuset så kan det hjälpa.

Som #5 säger så kan de ges snäckskal. Jag gav alltid mina hönor söndersmulade äggskal i maten.

Annons:
Fridaaaa
2012-11-12 18:44
#7

#6 Dock kan det trigga igång att ge äggskal till dem, så snäckskal är bättre :) Speciellt för hönor som redan pickar tror jag :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

WiggoLina
2012-11-12 18:55
#8

#7 Nja. Tidigare gav jag dem "hela" äggskal, och då var det en del som gärna ville picka på äggen. Men sen jag började smula sönder dem (alltså i storlek som snäckskal) så är det ingen som har pickat på de lagda äggen.

Men snäckskal är jättebra att ge dem, säger inte annat :) Ville bara delge mig utav min erfarenhet, och ett billigare alternativ :)

Fridaaaa
2012-11-12 18:57
#9

#8 Ja det är billigare fast snäckskal är inte dyrt det heller :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisenN
2012-11-12 21:04
#10

Att komma upp i den mängden kalk de behöver genom att ge äggskal är inte lätt. Det behövs måånga äggskal och någon som gillar att skala ägg Tungan ute

Blandar man i kalk i fodret är det svårt att få rätt mängd därför är det enklaste och säkraste att servara snäckskal i egen bytta/automat Glad

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[mansolsson57]
2012-11-13 16:06
#11

jag har snäckskal

Fridaaaa
2012-11-13 16:12
#12

#11 Vad får dem mer för foder?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[mansolsson57]
2012-11-14 15:48
#13

korn och pellets.

Annons:
LisenN
2012-11-14 22:17
#14

Vad för pellets? Om det är koncentrat så bör det blandas med fler sädesslag än ett.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Fridaaaa
2012-11-14 22:39
#15

Våra får krossad majs, havre, mulitfoder ("pellets") och snäckskal :) Och även husmanskost ibland :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: