Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 3648 ggr
[randi]1
11/8/12, 11:06 PM

hönshus

Jag undrar lite över Hönshus. Kan jag ha mina dvärgkochin 3,5 månader i ett oisolerat Hönshus, eller måste det isoleras? Personligen kan jag tycka att det är lite konstigt att ena stunden måste man isolera och sätta in ventilation, i stället för att ha oisolerade hus, där ventilationen är naturlig. Så åter till frågan, kan jag ha dem stallet som är oisolerat?

Annons:
[JeanetteK]
11/9/12, 11:04 AM
#1

Vi har ett oisolerat Hönshus. Vi har också unga dvärgkochin samt brahmahöns. Däremot så har vi värmelampa.

/Jeanette

[randi]1
11/9/12, 11:42 AM
#2

En dum fråga, hur skall jag sätta den? Har en värmelampa för kycklingar, men den kan jag väl sätt hos dem? Detta är mina första Höns och jag lär mig för varje dag.

[JeanetteK]
11/9/12, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ingen dum fråga alls! Vi är också relativt nybörjare, fick hem de första i juni.

Vi har en lite större värmelampa som hänger från en bjälke i taket. Jag bifogar en bild så kan du se lampan som hänger bakom tuppen.

När våra dvärgkochin var mindre hade vi även en värmelampa för kycklingar som var som en låda ungefär. Där kunde de krypa in under. Den hade vi stående i ett hörn. Men nu får de inte plats där längre.

Om din värmelampa för kycklingar är som den vi hade tror jag att det kan vara värt att skaffa en större. Minns inte vad den kostade eller så men vi beställde den från lantbutiken.se har jag för mig.

Har du bilder på dem?? Skulle vara kul att se! Kika på vår blogg om du vill, där är våra med lite då och då! http://moonshinefarm.se

Lycka till!

Fridaaaa
11/9/12, 2:10 PM
#4

Vi har inte heller isolerat men ska sätta in värmelampa nu när det börjar bli kallt, även slänga in halm :) 
Våra kommer att få gå ut fritt även nu till vintern om dem vill :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sarwen
11/9/12, 7:17 PM
#5

Vi har ett litet isolerat hus och har ett element och en lampa så här års så vi håller sådär 7-10 grader och har lite förstärkt ljus mellan ungefär 7 och 19. Fördelen med att ha isolerat är främst att varken hönor eller vatten fryser alltför mycket.

Fridaaaa
11/9/12, 7:19 PM
#6

#5 Våra hönor fryser inte på vintern fastän det inte är isolerat :) Det märker man på dem. Dock drygt med vatten men det går, byter ändå ofta :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[randi]1
11/9/12, 9:50 PM
#7

Tack alla för era svar, då kan jag ha dem där ute. #3 då vet jag hur lågt jag kan sätta lampan,(har en likadan som du, men den är kanske lite mindre).

[TheoA]
11/9/12, 11:13 PM
#8

Vi har gamla timmerväggar, och en skiva på det, så vi har inte heller isolerat. Det funkar bra, men när det går ner mot -10 måste vi sätta in en värmelampa över vattnet. Hönsen har halmbädd som värmer. Sen så sitter de ju över deras bajsskiva som det stiger värme ifrån.

Lejonhjarta
11/12/12, 1:38 PM
#9

Mina bor i husvagn och har varkenn lampa el ljus. Dom lever efter årstidens ljus. Tåliga raser du skaffat så det lär inte bli några problem.

Upp till toppen
Annons: