Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 4855 ggr
[randi]1
2012-10-31 13:57

dvärgkochin

jag har just fått hem två tuppar (vanliga) och två friserade hönor som är tre månader. Jag undrar om någon här har dessa Höns, och vill ge med sig av all information som kan tänkas.

Annons:
Fridaaaa
2012-10-31 14:06
#1

Hur många Höns har du i övrigt?
För 2 tuppar på 2 hönor är inte så lämpligt :)

Jag har bara sett på bild osv men har hört att dom är trevliga Höns :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[randi]1
2012-10-31 14:10
#2

Det är mina första Höns. Hon som jag köpte dem av, sa att de fyra alltid kan gå ihhop. Då är jag alltså tvungen att köpa in flera Höns, räcker det om jag köper till 4 stycken, eller är det fortfarande för lite? En dum fråga kanske, men när jag köper de andra hönsen, i samma ålder är det bara att sätta in dem i samma hönsgård direkt, eller skall man göra som med stora Höns (äldre).

Fridaaaa
2012-10-31 14:13
#3

#2 Man brukar säga 4-5 hönor/tupp brukar man räkna :) Hade inte haft under det till var tupp, risk att det blir tjabb osv annars
det kan hon inte veta säkert om dom nu inte är så gamla :)  Mycket kan ju hända, eftersom dom inte är så gamla, jag har 3 tuppar som är uppväxta tillsammans men har runt 10 hönor till dom :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[randi]1
2012-10-31 14:17
#4

Tack för hjälpen. Då är det bara att införskaffa mera Höns.

Fridaaaa
2012-10-31 14:19
#5

#4 Höns är trevliga djur! Jag har själv en del Höns :D
underbara, plus 5 Isbar kycklingar, dock ska dom 2 som är tuppar till min mamma, så jag behåller hönorna :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[randi]1
2012-10-31 14:22
#6

Fast jag bara haft dem i ett par dagar, är jag helt fast. Så nu förrutom att köpa mera dvärgkochin Höns, så sitter jag och studerar andra raser. Det var någon som sa till mig att man fort blir fast när man skaffat Höns, trodde det inte först, men rackarns vad fort man blir "beroende".

Annons:
Fridaaaa
2012-10-31 14:25
#7

#6 Man blir det lätt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lejonhjarta
2012-11-01 07:12
#8

2 tuppar är inte så bra. 1 eller mer än 2 är d bästa. Har man än så är det lugnt, inga tuppslagsmål… Men har man 2 så kan det lätt bli tjafs mellan grabbarna. Har man då 3 så brukar den 3dje gå in å bryta så alla lugnar ner sig… Men för att inte damerna skall bli betäckta för mkt om man har flera tuppar så behövs flera damer… Märks med en gång när ungtupparna här börjar bli vuxna och det är dax att slakta. Damerna vågar aknppt gå in på kvällarna för att killarna står å vaktar ingången för att kunna slänga sig över dom.

När det gäller dv. kochin så är det en lugn nybörjar ras. Har lätt att få kalkben då dom ju är befjädrde på benen. Lugna å snälla men kan uppfattas som lite mesiga. Många vackra färger. Jag har oftast några av den rasen då jag vill ha hönor som gärna ligger på ägg men många är hopplöst då dom GÄRNA ligger på ägg och man kanppt får några matägg utan dom bara skall ha kycklingar hela tiden.

Jag har slutat titta på raser numera utan går efter hur äggen blir. Har ägg i färgerna mörkt brunt, brunt, brunprickiga, rosa, vita, ljusblått, turkost, mintgrönt, mossgrönt och olivgrönt. Blit rätt maffigt när man skall dekorera, ge bort eller sälja som jag gör…

Fridaaaa
2012-11-01 08:22
#9

#8 Ja jag har 3 stycken, mest för att jag inte vet vilka jag skulle spara haha men dom är bästa polare och har över 10 Höns tillsammans, plus går fritt på dagarna :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TheoA]
2012-11-01 14:25
#10

Vi har haft 2 tuppar, det gick superbra. Men det kan ju ha berott på att dom var bröder. Nu har vi 3 st. Alla kommer från olika ställen. Det funkar bra, en är ledaren och har nästan alla hönor och de andra 2 tupparna får 2-3 hönor var.

LisenN
2012-11-01 15:08
#11

Det kan mycket väl gå fint med 2 tuppar, en del bråkar inte alls medans vissa bråkar oavsett hur många andra tuppar och hönor man har. Håll bara koll så inte hönorna blir "sönderparade", förlorar de fjädrar på huvuden/i nacken är det dags att skaffa fler hönor eller så gör du dig av med ena tuppen.

Jag själv har 9 tuppar som går ihop just nu och INGEN bråkar Glad

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[TheoA]
2012-11-01 15:14
#12

#11 Nio tuppar? :O Hur många hönor har ni då?

LisenN
2012-11-01 17:43
#13

#12 Du menar att jag måste räkna? Flört Det är runt 20 hönor som går med de tupparna men inte många som är könsmogna.

Anledningen till att jag har många tuppar är att det är olika raser och i vår när de ska separeras behövs minst en tupp av varje ras. Nu behåller jag ganska många över vintern för att kunna välja ut de jag tycker är lämpliga att använda i avel Glad

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Annons:
Fridaaaa
2012-11-01 19:04
#14

#10 Ja jag har inte sagt att det inte går ;) men 2 hönor på 2 tuppar blir inte så bra:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[randi]1
2012-11-01 20:42
#15

Jag har till och börja med ordnat två hönor till, får leta vidare efter två till. Det borde väl räcka? Tack alla för era råd, man är ute i en jungel, när man ibland skaffar djurFörvånad.

Fridaaaa
2012-11-02 09:12
#16

#15 4 hönor på 2 tuppar hade jag personligen inte haft men det kan ju gå :) Det märker du :)
Ja det är en ren djungel ibland:P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

WiggoLina
2012-11-03 19:13
#17

Jag har haft dvärgkochin, och de är underbara! Jag hade dem sen de var 2-8 veckor gamla, så de var handtama och man kunde plocka upp dem och sätta dem på armen så satt de med dig vart du än gick sen. Otroligt snälla, och lättlärda. Jag hade 2 tuppar på 7 Höns, det var aldrig några slagsmål överhuvudtaget. Tvärtom verkade det som att de "delade upp" hönorna, ena tuppen gicn på en del hönor och den andra tuppen gick på resten. De gick aldrig på varandras (vad jag såg i alla fall).

dermot
2012-11-04 13:19
#18

Vi har totalt 16 tuppar varav 10 går ihopa i en box (med ca 7 höns) det är ungdjur.

Sen har vi två vuxna brahmatuppar ihop med ca 4 Höns inga problem där heller. :) Resten går själva, ihop med 4-6 hönor var.

Lättast att ha tuppar ihop som växt upp tillsammans, då minskar risken för bråk.

Men rekommendationerna är 4 Höns per tupp, då hinner han med alla utan att någon blir sliten. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[JeanetteK]
2012-11-07 10:27
#19

Vi har sex dvärgkochin. De är inte helt vuxna än så jag vet inte säkert vilka kön alla har än, men är dock helt säker på att tre är tuppar. Dom har precis lärt sig gala och är så stolta över det att de gal mycket och gärna! Cool Vi kläckte dom i kläckningsmaskin! Sex av sju klarade sig och dom är jättefina!

Vi har även fem brahmahöns, varav en är tupp. Denna ras ju jättestor i sin tur, så det ser lite lustigt ut när de ligger bredvid varandra! Men hittills funkar det jättebra. Alla håller ihop och stortuppen är den som bestämmer.

Upp till toppen
Annons: