Annons:
Etikettgårdar
Läst 1746 ggr
Mantissa
9/22/12, 6:27 PM

Rädda träden!

Jag vill väldigt gärna ha lite skog i mina hagar så att djuren kan söka naturliga skydd undan sol och regn. Men nu råkar det var så att jag har "bävrar" som äter på ALLT vad träd heter. Trodde i vart fall att tallarna skulle vara fredade, men icke! Finns det något knep som fungerar annat än att slå nät runt varje stam?

Annons:
Lavèn
9/22/12, 7:04 PM
#1

Oj, låter som det kan bli farligt!

Men Kanske slänga typ nät/fårstängsel runt hagen så de int kommer in?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Mantissa
9/22/12, 8:56 PM
#2

Oj haha, missförstånd. "Bävrarna" är altså mina djur som jag vill stänga in, inte riktiga bävrar :)

Lavèn
9/22/12, 9:15 PM
#3

Hahah jaha, Lite små trött här xD

Heheh då finns det nog inget annat skydd ;)

Vi har också  ''bävrar'' men vissa av träden lever än :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Tom-B
9/23/12, 5:03 PM
#4

Blir till att klä in träden med stadigt nät.

Har du hästar får du gå mer än 2 meter upp.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[TheoA]
9/23/12, 5:55 PM
#5

Eller sätta vanligt staket runt varje träd, typ trästaket. Men då måste man ju ha det kanske 2 meter ut från trädet. Har man traktor och kan trycka ner stolparna med den så är det ju enkelt.

Mantissa
9/23/12, 8:46 PM
#6

#5 Men då försvinner ju nyttan man har av träden som regnskydd (Har inga jättestora träd).

Finns det inget man kan smörja in dem i typ tjära?

Annons:
[TheoA]
9/23/12, 8:54 PM
#7

På skansen har ha plaströr runt träden, kankse är svårt att sätta dit bara.

Tom-B
9/23/12, 10:08 PM
#8

"Tjära på träden"

Nu har du tydligtvis Åsnor. men jag har svårt att tro att dom är så olika hästar i det här problemet.

Som f d hästägare, avel, så har jag använt utspädd tjära på boxväggarna.
Utspädd för att tränga in bättre.

Det mumsade dom i sig med god aptiti.
Nä, inte riktigt så,men nog hände det att boxväggen blev angripen då och då. Kanske ett utslag på otålighet. Men dom gick ute varje dag, och motionerades, reds eller kördes, flera gånger i veckan.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Mantissa
9/23/12, 10:18 PM
#9

#8 Synd då. Har en kompis som det fungerar för så jag hoppades.

Rita-S
9/24/12, 2:38 PM
#10

det är ju värd att prova. Annars kan du forsöka binda gummimatta runt själva trädstommen så högt som dom biter, se om det hjälper. Med jamna mellanrum bör du då kolla hur hårt det sitter och lossna litet så inte det slutligen växer in i trädet. En gång om år borde räcka att kolla tror jag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
9/25/12, 1:38 PM
#11

Gummimattor hade vi i hästrans hagar och det var en utmärkt lösning. Vet inte om det kan bli en dyrare kostnad, då dom inte är så billiga att inhandla.

Men prova det andra som Rita säger, värt en chans

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gronstedt
9/25/12, 1:48 PM
#12

#0: Låna mig dina djur, så kan de äta rent här …

Annars finns det CribHalt att köpa i hästaffärer, det hejdar de flesta "gnagare". Om du sedan slänger in ris och sly så har de ändå något att göra.

Upp till toppen
Annons: