Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 16301 ggr
[Kajsa91]
2012-09-15 19:29

Hönorna väper inte?

Detta året fick min mormor Höns av oss (dom förra dog för 2-3 årsen då en iller eller något hade lyckats ta sig in och betit ihjäl alla :().

6 kycklingar fick hon vid morsdag, en har börjat väpa och blev liggsjuk och fick 3 kycklingar för någon vecka sen. Men hennes systrar har inte börjat, men dom är lika gamla.

Sen köpte vi 2 äldre hönor, som redan värpte, på 1-2 år.
En av dom hade värpt redan efter en timme hon hade kommit till sitt nya hem, men efter några veckor la hon av.

Så nu kommer det inga ägg alls.
Vad kan det bero på? Finns det något man kan ändra på?

Dom får gå ut från halv 7 på morgonen ungefär till 7-halv 8 på kvällen, då stänger mormor luckan.
Dom har en lampa tänd där inne, vet inte hur länge dock.
De får värpfoder och sen lite potatis, plättar bröd och sånt där som blir över när vi ätit.

Brukar även hacka lite på vissa ställen inne hos dom så dom får maskar och går runt och pickar och sprätter. Dom har gräs där inne och buskar.

Inne i hönshuset har dom pinnar, stege, sitter i ett fönster, lådor där dom ska värpa.

Känns som att allt är bra, förstår inte vad felet är? Att dom bara la av liksom.
Blir ju rätt dyrt att köpa massor av mat och ägg för dom inte lägger några. Hon har dom ju mest för att få ägg :)

Annons:
Lejonhjarta
2012-09-15 20:35
#1

Är det nu dom inte värper?

Då är det inte så konstigt. Har själv ca 30-40 hönor och fick idag endast 8 ägg… Just nu går dom in i ruggning å lägger va att värpa ett tag. Mina kycklingar som är äldst i gänget av kycklingar har precis börjat lägga sina pytteägg men annars är det mkt lugnt, ja som brukar ha 30 ägg om dan ca… Bara å vänta ut dom tror ja. Man får räkna med att inte ha egna ägg från hönsen på hösten, om d inte är så att man har Höns som är värphybrid som lägger stadigt 1 om dagen året om.

Låt hönsen ha sin bioligiska klocka så mår dom bättre å lever längre. Glad

[Kajsa91]
2012-09-15 23:36
#2

#1 så det är inget fel ? Att vi gör något fel eller så då? :)
Dom verkar ju må jättebra och får ju vara både inne och ute, varierande mat och sådär.

Ska säga det till mormor då, börjar dom framåt våren att värpa?

Tänkte dom kanske inte värper för dom fryser eller något? :P Dom bor i en ladgård, och det är ju lite kyligt där inne. Blåser ju inte och sådär, men du vet hur det är i en gammal ladgård? ^^

Lejonhjarta
2012-09-16 03:29
#3

Kyla klarar dom bra men inte fukt så en ga ladugård funkar fint. Mina bor i en ga husvagn utan värme å belysning. Mat, vatten å tak över huvudet å låt dom leva naturligt så håller dom länge. Ger man dom värpfoder å mixtrar med belysningen etc så kör man slut på dom lite fortare.

[Kajsa91]
2012-09-16 08:52
#4

Så det är bättre med vanligt foder?

Men då borde allt annat annars vara bra för dom :) Dom är ju himla pigga och matglada och sådär ^^
Ska hem till mormor idag och träffa dom :D haha. Roligt speciellt med kycklingarna, fast mamman är himla arg så man kan inte röra dom :P men kolla. :)

Lejonhjarta
2012-09-16 22:08
#5

En höna har ett visst antal ägganlag i sin kropp när hon kläcks. Man kan inte få ut mer ägg ur en höna än just så många som hon har anlag för. När hon värpt klart så kommer inga fler ägg och man har en höna som bara finns, för att vara krass. Vill man få ut så många ägg man kan så fort som möjligt så kan man bla se till så domn har belysning på året runt så dom tror att det är vår el liknande OCH ge värpfoder som är till för äggläggande å lite puschande mat. Det är olika hur man tänker…

Mina för Allfoder, matrester och som godis å extra tillskott hel vete med inblandat torkad majs å ärtor. Dom har ingen belysning utan går in när det börjar skymma i sitt mörka Hönshus. Det sparar hönorna för jag vill att mina skall hålla länge.

Kom på en till grej som gör att dom får sämre äggläggning. Det är om dom lider av "skadedjur". Är dom väldigt lusangripna eller d finns "vägglöss", kommer inte ihåg vad dom heter men dom är röda å gömmer sig dagtid i skrymslen i hönshuset å kommer fram nattetid å suger ut massa blod ur hönsen, så lägger dom ner å värper sämre…

Ja man kan inte tro att dom små snälla pullorna kan förvandlas till stora monster när dom har kycklingar.Glad Alla borde ha några Höns gåendes i sina trädgårdar, även om man bor på vanlig villatomt. Fattar inte varför inte fler förstår att det är en underbar upplevelse.

Upp till toppen
Annons: