Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 5676 ggr
Merlina
2012-09-11 23:59

Önskar tips på hönsraser!

Hejsan!

Jag är ny medlem här på lantdjur och har egentligen en hel drös frågor om Höns,men jag börjar för enkelhetens skull med enFlört

Vi har planerat att skaffa Höns till våren och då skulle jag vilja ha tag på en ras som lägger normalstora ägg, inte smiter i väg, är keliga och som går att ha i knät, inte hackar så mycket på varandra och en tupp som inte väcker hela byn. Det kanske är för många krav eller finns det raser som uppfyller dessa kriterier? Jag tar tacksamt emot förslagGlad

Mvh/ Merlina

Annons:
Praefatio
2012-09-12 00:05
#1

Hedemora kanske?

healing-mammut
2012-09-12 00:22
#2

Jag tycker att dvärgkochin är väldigt enkla, trevliga och sociala. Bra äggläggare är de också, tuppen gal varken särskilt ofta eller högt. Bra nybörjare. Brahma är också väldigt sociala, men ganska stora. Tror man kan lära alla sina Höns att inte smita oavsett ras, våra går lösa på tomten och i skogen. Men de kommer allihop när jag ropar på dem så det är inga problem!

Merlina
2012-09-12 00:48
#3

Jag har hört mycket bra saker om dvärgkochin,men lägger de inte pyttesmå ägg? Vill ha stora ägg till frukostSkrattande. Brahma verkar intressant, är det jobbigare med större Höns, att sköta etc? Hur många ska man ha för att de ska trivas?

Låter positivt att det går att lära dem att inte sticka i väg och att de kommer när man ropar. Glad

Merlina
2012-09-12 00:50
#4

Berätta gärna lite hur Hedemora ärGlad

ikna
2012-09-12 07:42
#5

Jag har Skånsk Blommehöna (genbank) och tycker att det är en trevlig ras, de är lugna och inte särskilt flaxiga. De lägger beige ägg på ca 60 gram. De är inte särskilt ruvningsvilliga och det passar mig bra, vi bor i ett vanligt villakvarter och har inte lust att få massor av kycklingar. Fast några stycken varje sommar kan ju vara trevligt Glad

Vi har 6 hönor och 1 tupp.

Merlina
2012-09-12 12:05
#6

Det kanske är en ras att tänka på,man orkar nog inte äta för mycket äggGlad Jag hade tänkt mig 5 stycken är det för lite?

Annons:
ikna
2012-09-12 21:18
#7

Med 5 blommehönor får du ca 750 ägg om året om ingen ruvar förstås Flört

Ägg är gott och kan varieras i det oändliga!

Jag har 6 hönor.

Lena90
2012-09-13 09:27
#8

Jag har Brahma, jätte trevlig ras. Snälla, lugna och vänliga. Inte jobbigare att sköta än andra raser tycker jag. Kanske behöver lite mer yta än de mindre är det ända jag kan komma på. Lägger normalstora ägg. Mina kan gå lösa på gården och springer inte iväg långt :) Dessutom är de jätte söta när de springer till en när man står med en prasslande påse som kan innehålla lite godis ;)

Carpe diem!

healing-mammut
2012-09-13 12:02
#9

Ja visst är det skojigt när de lyfter upp kjolarna och kommer rusande över gräsmattan för att få sig en liten smakbit av nåt? Jag skrattar gott varje gång! Tänker på hönan i Robin Hood som är nån kammarjungfru eller nåt till Marion….kommer ni ihåg?

Jag tycker också att Brahma är jättefina, lugna och vänliga. I mina ögon påminner dvärgkochin och Brahma om varandra. De lullar på och höjer trivselfaktorn :)

Merlina
2012-09-13 14:44
#10

Jag har försökt att hitta bilder på Brahma och Blommehönor nu, jättefina tuppar har jag sett. Skulle gärna vilja ha hönor med bruna inslag,gärna ljusare om det finns, eller lite blandat. Vilka färger har ni?

Det skulle vara hemskt trevligt med en kammarjungfru,kluck kluckGlad
Ja mysigt, det ser verkligen hemtrevligt ut med Höns.

Nu när jag har er på tråden, undrar jag hur stort Hönshus jag behöver till 5-6 st. Jag har en gammal lada med ett gammalt Hönshus i men det tar längre tid att renovera ladan än att bygga ett nytt Hönshus kanske. Behöver lite idéer kring det.

Lena90
2012-09-13 19:26
#11

Jag tror att ladan skulle funka fint till hönsen :)

Hittade än sida som hade lite tips om att ha Höns, bland annat mått :)

http://ostansjo.dinstudio.se/text1_2.html

Carpe diem!

healing-mammut
2012-09-13 21:49
#12

Finns info på jordbruksverkets hemsida ang krav på storlek för Hönshus och för andra tamdjur. Sen beror det ju på om man har dem inne hela tiden, ute i en liten rastgård eller fria på tomten. Vi har ganska litet Hönshus men å andra sidan är de bara inne när de sover - eller om det är kallt sitter de under värmelampan uppraddade på pinnar och då vill de ändå sitta tätt ihop så merparten av hönshuset används inte.

Merlina
2012-09-14 00:44
#13

Tack för tipsen!Glad Jag har kikat runt på sidorna nu! Det blir nog ett litet hönshusbygge som man isolerar direkt.

Jag vill ha hönsen över hela tomten och vistas med dem, så då tänker jag mig bara en liten rastgård som man kan sätta dem i när man åker iväg ett tag.

Nu har jag bara en fråga kvar och sedan ska jag inte tjata på er merFlörtVar köper man värmelampor och hur mycket kostar dom?

Annons:
Lena90
2012-09-14 08:42
#14

Granngården har :) Kommer inte ihåg vad min kostade, valde den mindre storleken, men ca 200 kr eller runt där, glödlampan kostade tror jag 50-70 kronor :)

Carpe diem!

Fridaaaa
2012-09-18 16:26
#15

Jag har blandrashöns :D
Men jag gillar även orpington, hedemora, holländsk vithätta (lägger inte riktigt medelstora, lite mindre), Isbar och maran :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ikna
2012-09-19 06:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Merlina
2012-09-19 10:09
#17

Jättefina! Till våren gäller det att hitta någon som säljer Höns. Trevligt vore att gå på någon slags marknad och byta ut/sälja kaniner mot höns:)

medde
2012-09-19 12:04
#18

#17 Hoppas du kommer riktigt igång till våren med dina tilltänka Höns. Markander är så trevliga att gå på. Det brukar finnas en hel del under våren.  Ang din fråga i #13 Så säger jag samma sak som #14 Granngården är toppenbra.

OT/ En personlig hälsning i tråden från medde Hej Anette 

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

MaMaMade
2012-09-20 13:51
#19

Jag har brahmor, faveroller, islandshönor o dvärgkochin. Gillar dem alla men islänningarna skulle jag inte våga ha ute då här finns mkt räv o lo. De är lite skvättiga o flyger bra, vill inte gärna gå in frivilligt till natten, så de är helt innätade.

Brahmorna (jag har guldsvartbandade) är störtsköna…Marions kammarjungfru som ngn sa, ut i fjäderspetsarna! Jag har 3 hönor + 1 tupp o får i snitt 6 ägg/v.

Ska hämta ut avelsägg som ska bli grönvärpare, kommer inte ihåg blandningen, en hybrid mellan araucana o lohmna…*tror* jag. Ska visst bli mörkgröna ägg med fläckar, den som lever får se! Skrattande

Sedan är 10 sussex-kycklingar beställda. De verkar outstanding faktiskt, lägger mkt ägg så man behöver inte så många. Ska vara trevliga till temperamentet, vackra, ruvar sisådär men bättre än brahmorna iaf. Till detta är de stora fåglar, får man många tuppar kan man äta upp dem! Tungan ute

Lycka till med ditt nybygge! Du kan väl visa bilder på resultatet!

Merlina
2012-09-20 18:41
#20

Tack! Det ska bli jättespännandeGladLovar att sätta ut bilder när jag är klar!! Har du egna bilder att sätta ut på ditt"hönseri" så skulle det vara jätte kul att se!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: