Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1546 ggr
Fridaaaa
9/11/12, 3:01 PM

Registrera sig?

Vi hade en diskution på facebook ang detta:
Måste man registrera sig till jbv om man har Höns hemma?
Alltså på hobby-nivå? För sin egna del? För att ha som husdjur och för att ha egna ägg?
Vad tvistat om detta? Jag hittar enbart på jbv att man behöver registrera om man har över 350 djur osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[TheoA]
9/11/12, 6:40 PM
#1

Nej, man måste ha över nåt visst antal djur, tror det är 400 eller 350.

Fridaaaa
9/11/12, 6:42 PM
#2

#1 350 står det på jbv :)
Ok vad bra:P för var vissa som sa att man ska det om man ska t.ex ge/sälja ägg till bekanta osv?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rita-S
9/11/12, 7:36 PM
#3

om man skall sälja måste man nog regga sig om man skall gå efter boken (fast det fuskas nog rätt mycket bland dom som endast säljer inom egna familjen eller till mycket nära vänner), men om du ger bort ägg är det ju faktisk en gåva, och då tvekar jag du måste regga dig där för det.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
9/11/12, 7:38 PM
#4

#3 Okej :) För var några som sa att man ska anmäla till länsstyrelsen i sitt län och säga att man har Höns?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rita-S
9/11/12, 8:14 PM
#5

det tror jag man skall göra av hänsyn till fågelflunsan och andra sjukdommar som fåglar som Höns kan få från vilda fåglar som bara råkar komma in och äta och dricka från hönsens mat och vatten :) Så länsstyrelsen vet vart dom skall varna, eller vart "riskerna" finns.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
9/11/12, 8:20 PM
#6

#5 Aha okej :) Men man kan alltså inte åka på böter eller liknande om man inte gör det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Rita-S
9/11/12, 8:27 PM
#7

jag vet faktisk inte hur det där funkar. Om du skulle ha stor besättning åker du nog på böter men att ha en handfull Höns hemma lär väl knappast generera några stora böter skulle jag gissa. Borde stå något hos länsstyrelsen tror jag nog!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
9/11/12, 8:28 PM
#8

#7 Nej för jag har letat på massa ställen och jbv säger olika.
Var en som ringt dit och då sa den personen h*n pratade med att man inte behöver det och när jag mailade sa dem att man ska?
Så är ganska förvirrande när inte ens jbv vet? :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rita-S
9/11/12, 8:34 PM
#9

lyder som min träffning med skattemyndigheterna på senaste .. :P Ena medelandet annurlunda mot det andra :D

Men här hittade jag iaf lättförklarat.

"Till kommersiellt bruk räknas inte fjäderfä som enbart hålls för egen konsumtion eller som hobbydjur." men om man då säljer utanför egen hushållning är det omedelbart komersiellt som jag förstår det. Att bortskänka är då inte kommersiellt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
9/11/12, 8:35 PM
#10

#9 Okej! Alltså: jag som då bara har Höns till eget bruk, för att ha som husdjur och egna ägg behöver alltså inget göra? :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rita-S
9/11/12, 8:39 PM
#11

Presis :) Du lär nog knappast hålla 350 Höns för eget bruk, så du behöver inte registrera en liten besättning på 10 eller 20 Höns som du håller endast för din egen hushållning :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
9/11/12, 8:42 PM
#12

#11 Nej jag har 2 tuppar och ca 7-10 hönor som sällskap och för eget bruk :)
Bor dessutom på landet, och närmaste grannen har själv skaffat Höns och en till har Höns har ute i "skogen" så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: