Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 3822 ggr
ellenbellen
2012-09-03 18:29

Vilket rovdjur kan det vara?

Imorse upptäckte vi att en utav våra hönor strykit med. Det var endast en utav hönorna som var död eller skadad, hon låg kvar i hönsgården och var lite tuggad på. Men till det underliga, hon var helt plockad från fjädrar. Djuret hade även ätit upp allt kött på halsen och på bröstet men allt annat var orört förutom att alla fjädrar var plockade. 

De andra hönsen och tuppen satt inne i hönshuset och var livrädda, de kom inte ut förens jag stack in huvudet så de såg mig.

Vad kan det ha varit för djur? Råtta? Någon sorts mink?

/Ellen (:

Annons:
carsbo
2012-09-03 22:46
#1

Tycker det låter som mink,jag skulle täcka för hål å dörrar på kvällar.slla mina Höns srök med en gång när minken kom förbi,hade knäckt nacken på alla för skojs skull utan tanke på mat.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

ellenbellen
2012-09-03 22:49
#2

#1, Jag snickrat för fullt hela dagen! En bekant till mig fick också sina Höns tagna av mink, men den hade inte plockat hönsen på fjädrar. Minkar dricker väl också ur blodet på hönsen? Den minken som jag hörde om hade dödat alla hönsen och lagt dem på en stor hög i hörnet utav hönshuset. Alla orörda, endast blodsdruckna. Huga.

Har hört att råttor kan plocka hönsen, någon som har erfarenhet utav det?

/Ellen (:

[Nynäs]
2012-09-04 13:19
#3

Kan det vara rovfågel? Dom brukar plocka.

annika85
2012-09-04 14:32
#4

Kan det vara hennes kompisar? de andra hönorna alltså.

[TheoA]
2012-09-04 16:27
#5

Rovfågel. Absolut inte mink eller mård då dem biter ihjäl alla hönsen om dem kommer in.

[Nynäs]
2012-09-06 09:33
#6

#5 Även jag är inne på rovfågel, dom plockar alltid bort fjädrar på andra fåglar innan dom äter upp dom.

Annons:
carsbo
2012-09-06 09:45
#7

nu såg jag helt ärligt att det skett i hönsgården, jag trodde det skett inne.

ja då är det nog 99% säkert rovfågel som ovan nämner.duvhök kanske?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Nynäs]
2012-09-06 16:46
#8

#7 Kan vara vilken rovfågel som helst, hört havsörn plocka kaniner och katter i skärgården.

ellenbellen
2012-09-10 20:07
#9

Misstänkte också rovfågel, men efter lite googlande så hade en del haft liknande erfarenheter med råttor? Någon som hört något liknande?

/Ellen (:

Upp till toppen
Annons: