Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 3516 ggr
[butterflies]
2012-08-24 02:04

Vad gäller i stall för kor?

Idag var jag inne i ett stall för kor. Jag vet inte vad för bestämmelser som gäller och så därför undrar jag nu om det jag såg är okej enligt lagen. 

Det var boxar runt 3x3m, vet inte exakt men absolut inte mer än så. I varje box gick 4 kor. De stod trångt och en som låg ned blev nästan trampad på. Det var spaltgolv (heter det så?) av trä men i en box var någon del av metall vilket gjorde att en ko halkade ganska så rejält är den skulle ställa sig upp, då metallen var blöt. 

Dem hade tillgång till hö, men inget vatten vad jag såg. Dem var väldigt smutsiga och hela stallet kändes mörkt, ohygieniskt och fuktigt, trots att det var soligt och fint väder ute. Flera av dem hade utslag runt mulen, tror det var ringorm. Kalvarna gick i grupper om 6st i likadana boxar som de stora.

Jag har bara varit inne i ett stall för kor innan som jag tyckte var riktigt lyxig och fräsch, så detta fick mig nästan att må dåligt.

Annons:
annika85
2012-08-24 10:20
#1

Hur stor yta/djur som skall finnas att tillgå bestämms av hur mkt djuret väger.

250kg-1,8m2

400kg-1,9m2

600kg-2,3m2

600kg och uppåt-2,6m2

Om djuren vägde 600kg eller mindre så skall den gemensamma ytan vara minst 9,2m2.

Det är svårt för någon oerfaren att uppskatta hur mkt djuren väger, och därför också svårt att räkna ut hur mycket plats de har och om detta stämmer överens med gällande djurskyddslag.

Nötdjur (undantaget kalvar vid varmt väder och sjukdom) skall ha vatten minst två ggr dag.

Om du jämför det äldre stallet med ett nybyggt lösdriftsstall så kommer naturligtvis miljön i det äldre att te sig som undermålig, även om den lagligt sett inte är det.

Djur på spaltboxar blir skitigare än i lösdrift (vanligtvis), men detta påverkar normalt sett inte djurens välfärd.

Dock är det alltid viktigt att uppmärksamma miljöer där det eventuellt skulle kunna finnas brister i djurhållningen. Det lättaste är att tala med lantbrukaren som har ansvaret för djuren för att få alla fakta.

Har du fler frågor så svarar jag gärna.

MVH/Annika (lantbrukare med mjölkkor)

Mantissa
2012-08-27 22:44
#2

Blir så trött på jordbruksverkets storlekskrav. För en häst i samma storlek som korna i tabellen ovan skulle det inte vara lagligt med dubbla storleken och de får endå normalt komma ut och röra på sig på dagarna. Ett får på "över 60 kg" räcker det med 1.2 m2 till, men ska du ha en ekorre i bur ska den ha minst 4m2 och 2,2 m i takhöjd! En iller ska ha minst 5 m2, men en mink får bo livet ut i en bur som knapt kan vända sig i (0.24m2). Dessutom på upphöjda nätgolv som ej är lagligt för andra djur än just minkar för att det är skadligt för fötterna. 
Sluta skriv ner storlekarna och kraven för produktionsdjur SJV! De har samma behov som sällskapsdjuren.

annika85
2012-08-28 10:59
#3

#2

Nu kan jag bara svara för de produktionsdjur som jag håller, alltså mjölkkor, och utalar mig därför inte om tex minkar som du nämner i ditt inlägg.

Att tillgodohålla tex ungdjur (rekryteringsdjur) med samma plats som sällskapsdjur (häst) är inte möjligt ur ekonomisk synvinkel. Säkerligen så skulle alla sorters djur som människan håller för vinst eller enbart nöje, må bra av att få större utrymmen. Allt från hamstrar i minimala plastburar, till hästar som står på box 18h om dygnet.

Men eftersom klimatet för livsmedelsproduktion i sverige är så pressat, så finns det inga utrymme i kalkylerna för att tillgodohålla djuren mer än det som är nödvändigt.

Med detta vill jag inte säga att mina djur (som är de enda jag med gott samvete kan utala mig om), mår dåligt. Jag vill med bestämdhet framhålla att alla mina djur på gården (runt 400), i varierande storlek och ålder, får sina behov tillgodosedda. Detta på de storlekskrav som SJV ställer samt min ekonomiska kalkyl tillåter.

Svenskar är väldigt bra på att skrika högt och länge om att vi skall ha den bästa djurskyddslagstiftningen i europa, men väldigt dåliga på att betala för den.

MVH

[Björn.B]
2012-08-28 11:53
#4

Jag håller med #3 Folk är duktiga på att kräva bättre djurskydd men sedan vill dom inte köpa svenskt kött för att den är för dyr enligt samma som klagar på djurskyddet.

medde
2012-08-28 13:56
#5

#4 Hur menar du nu? Om man klagar på djurskyddet i landet men inte köper svensk mat, ska man då inte få tycka att djurskyddet är kasst

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Björn.B]
2012-08-28 14:00
#6

#5 Någon måste ju betala eller hur? En utbyggnad kostar massor med pengar och jag tror knappast bonden ligger på en madrass med pengar då måste man som konsument vara villig att betala om korna ska få det bättre.

Annons:
annika85
2012-08-28 19:12
#7

#6

Precis vad jag menade, lantbruket är en väldigt tuff och olönsam bransch i sverige. De flesta bönder i min bekantskapskrets (och de är många), ägnar större delen av sin tid till att sköta sina djur enligt alla konstens regler.

I utbyte så tjänar de flesta under minimum lön.

Och samtidigt så skäller media och svenska folket på en hel näring, när det enbart är ett fåtal som missköter sig.

Men det löser sig av sig självt snart, om 10 år så finns det bara ett fåtal svenska lantbrukare kvar i sverige.

Markerna kommer att växa igen och större delen av landet kommer att se ut som mörkaste småland (inget illa ment mot småland). Stora delar av mjölk/kött/ägg/mjölkprodukter kommer att importeras från andra delar av europa som garanterat inte delar svenskens uppfattning om god djurhållning.

Lite OT hoppas att Ts ursäktar. Men ämmnet ligger mig varmt om hjärtat:0)

MVH

medde
2012-08-28 19:28
#8

Jag lade in  mitt svars inlägg i en helt annan tråd, i stressen och en surfplatta kan det bli fel.

#6 Har läst mitt inlägg du jag hänvisade till en tråd och inlägg 77 det är mitt svart till ditt in som har #6

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[randi]1
2012-09-02 12:56
#9

Men enligt sjurbestämmelserna (nu är vi där igen) så skall djuren kunna röra sig och kunna ligga ner, utan att andra "stör". TYcker själv,  att så mångar kor gick i dessa boxar (utan att sett det) låter för många. Har inte själv kor än, men självklart skall den kunna få röra sig mm. Nu klankar jag inte ner på alla lantbrukare, men det finns faktiskt de som inte bryr sig om sia djur, utan det är bara pengar som gäller ( vet själv bönser som är sådana, och bönder där djuren är deras allt)

annika85
2012-09-02 15:24
#10

#9

Självklart så finns det bönder som missköter sig, precis som inom vilken annan näring som helst.

Men inom jordbruket så finns det en direkt koppling mellan djurens välmående, och lönsamhet. Sjuka djur producerar inte optimalt.

MVH

Upp till toppen
Annons: