Annons:
Etiketterveterinärhälsa
Läst 2528 ggr
MaMaMade
2012-08-14 10:14

Hur mkt o ofta ge vatten till sjuk kyckling?

Hittade en av mina islandskycklingar, 3½ v gammal, liggandes i kycklingburen imorse. Slö, blundar, lite uppburrad o vill inte stå på benen. Försöker ställa sig men ramlar bakåt o lägger sig igen (på mage, ramlar ej mot sidan). Full fart igårkväll, både åt o drack.

Ingen avföring runtomkring den, liiite vitt som sitter i fjädrarna nedanför kloaken. Har flyttat över i en fågelbur o tagit in den lille i pannrummet. Misstänker efter rundläsande att det är Marek. Matar med vatten i spruta o sedan är det väl bara att avvakta. Är ju ny på Höns men andningen verkar normal, ingen slembildning el hosta.

Fråga: Har startat med 1 ml droppvis som h*n med glädje sög i sig. Hur mkt vatten ska jag ge per gång o hur ofta?

Annons:
MaMaMade
2012-08-14 12:50
#1

No chicken no more! Gråter

Kan det gå så snabbt om det är coccidios? H*n hade lite blodig avföring vid kloaken från dödsögonblicken men ej i övrigt vad jag har kunna se.

Lite väl mager i mina ögon…kan h*n ha pickat i sig ngt som fastnat efter som h*n var piggelin o sedan tvärdog?

Jaja, 1 död av 23 hemtagna, dygnsgamla kycklingar…det är väl ändå en ganska bra statistik? Nu håller vi tummarna för att det inte är ngt som går på de andra. Tur att jag har två hus så alla bor iaf inte ihop. Jag ska sköta di små i ngn v (tur att jag är sjukskriven v ut!) o familjen får sköta om de andra. Är alltid noga med handtvätt, handsprit…o nu kanske jag ska köra med handskar ett tag också. Foppaskor är behändiga, lätta att tvätta!

*PUH*!

Fridaaaa
2012-08-15 20:07
#2

#1 Usch inget vidare:(

Är tyvärr itn så haj på kyckling/hönssjukdomar :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TheoA]
2012-08-15 22:22
#3

Kan vara coccidos ja, ett tips för att slipa sånt, strö lite stalosan (finns på granngårn) över ströbädden så dör coccidos bakterierna.

MaMaMade
2012-08-16 02:12
#4

Tack för tipset! Ska in till stan imorgon alt fredag o då ska jag köpa på mig!

Trodde att det var rejält smittsamt…de andra är fortfarande full fart på…

Upp till toppen
Annons: