Annons:
Etikettvilt
Läst 2077 ggr
medde
7/22/12, 5:39 PM

Rävjakt för barn!

Vad sägs om att 15 åringar ska börja jaga räv! Det här finns att läsa i dag i pressen om en rävjakt som ska hålla under augsti, det är marknadsförs på skånska Jägareförbundets hemsida. Är verkligen 15 åringar redo att gå ut på jakt i skogarna?

Läs vidare på länken till artikel om ämnet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Fridaaaa
7/22/12, 7:54 PM
#1

Nej jag anser inte det :/ Minst 18 år helst minst 20 år anser jag för att få jaga enligt min mening.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
7/22/12, 9:27 PM
#2

Det samma tycker jag, vi har en myndighets ålder i landet,. då vi anses som vuxna att ta ansvar. Sk man då ut och skjuta på djur redan vid 15!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
7/23/12, 9:22 PM
#3

Jag tycker det, man får ju vara 15 år när man jagar, bara man har en myndig person bredvid. Unga som har tagit jägarexamen precis vet ju alla jaktreglerna och har bra syn om man jämför med en äldre.

medde
7/24/12, 9:26 AM
#4

Jag tycker det inte som jag skrev. Spelar ingen roll om man har någon med sig. Det är 15 åringen som avlossar skottet. Vad gör att man är mogen att ha en "bössa" då man inte är mogen och myndig föränn 18 år.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Adrina
7/25/12, 8:47 PM
#5

Nej jag tycker man ska vänta! Jag är 15 och dem jaktintresserade i min klass skjuter enbart för dem tycker det är kul att döda och det anser jag inte rätt.

medde
7/25/12, 9:02 PM
#6

#5 Så sant så,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Praefatio
7/25/12, 10:27 PM
#7

Låter väldigt märkligt att man skulle vara mer mogen för att döda vid femton år än att köra bil eller dricka alkohol faktiskt. Barn ska inte döda.

medde
7/25/12, 10:34 PM
#8

#7 Märkligt var nog det rätta ordet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

dermot
7/27/12, 1:34 AM
#9

Jag skulle aldrig få för mig att hålla ett vapen och avlossa ett skott när jag knappt vet hur det hela fungerar…  Tänk så träffar man där man inte "ska" så djuret kan fortsätta springa men lider? Hade jag aldrig kunnat klara. (Jag är 15 år)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[TheoA]
7/27/12, 11:02 AM
#10

För att jaga måste man ta jägarexamen (gäller även unga) När man är ung, minns man jaktreglerna bättre, har bättre syn, är bättre på att träffa när man skjuter. Så jag ser inga problem alls med att man ska få jaga då. Men visst är det bra med en vuxen bredvid i början.

Fridaaaa
7/27/12, 11:04 AM
#11

#10 Bättre syn har man ju inte alltid.
Och det är individuellt hur bra man kommer ihåg t.ex jaktregler. Så tycker itne det var direkt bra rgument.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Adrina
7/27/12, 11:45 AM
#12

Dem i min klass skiter fullständligt i jaktreglerna även om de vet vad som gäller.

medde
7/27/12, 11:59 AM
#13

Jaktregler. Det är nog inte det hela gäller. Ansvar mycket annat som hör till är det nog fråga om, och jag tycker inte att en 15 åring har den erfarnheten av livet och ansvaret som en vuxen har. Vi har ju en myndighetsgränn på 18 och den har nog tillkommit av en anledning. En 15 kan inte förutse kommande saker på ett sätt som en vuxen kan, det får man genom efarenhet i livet, och det är inte först med en bössa i handen. Synen vad.. Så dom äldre jägrarna då är krattor på att skjuta då?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
mandyosv
7/30/12, 5:12 AM
#14

Nej barn ska inte få jaga RÄV, men att vara ute med pappa i skogen och jaga rådjur kan jag tycka är mer okej, då det har ett syfte - mat.

I den åldern ska man lära sig värde av djuren och ha respekt för dem. Inte sätta sig bakom ett gevär & se dem som ett byte.

Barn ska vara emot dödande av djur utan syfte, även om rävjakt kan ha ett syfte, så ska ändå inte barnen vara med på det.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[TheoA]
7/31/12, 2:57 PM
#15

#14 Jaga räv brukar också vara en anledning, vi skjuter rävarna här pga. att de tar våra Höns.

Fridaaaa
7/31/12, 6:34 PM
#16

#15 Då får man göra bättre inhängad till hönsen eller låsa in dem på natten ;)Det anser jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lavèn
7/31/12, 9:59 PM
#17

#15, som #16 säger!  vi har gräft ner stacket och även låser in hönsen på natten, vi har inte haft ett ändra rävbesök här! dock där vi bode förr hade vi rävbesök 1gång en natt vi hade glömt stängt grinden ut till gården, så det var vårat fel! Vi här haft Höns +20 år!

Fast jag är imot jackt övehuvetaget!

Och  rovdjur har aldrigt jagat rovdjur, ska häller inte!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Upp till toppen
Annons: