Vad sägs om att 15 åringar ska börja jaga räv! Det här finns att läsa i dag i pressen om en rävjakt som ska hålla under augsti, det är marknadsförs på skånska Jägareförbundets hemsida. Är verkligen 15 åringar redo att gå ut på jakt i skogarna?
Jag tycker det, man får ju vara 15 år när man jagar, bara man har en myndig person bredvid. Unga som har tagit jägarexamen precis vet ju alla jaktreglerna och har bra syn om man jämför med en äldre.
Jag tycker det inte som jag skrev. Spelar ingen roll om man har någon med sig. Det är 15 åringen som avlossar skottet. Vad gör att man är mogen att ha en "bössa" då man inte är mogen och myndig föränn 18 år.
Nej jag tycker man ska vänta! Jag är 15 och dem jaktintresserade i min klass skjuter enbart för dem tycker det är kul att döda och det anser jag inte rätt.
Jag skulle aldrig få för mig att hålla ett vapen och avlossa ett skott när jag knappt vet hur det hela fungerar... Tänk så träffar man där man inte "ska" så djuret kan fortsätta springa men lider? Hade jag aldrig kunnat klara. (Jag är 15 år)
// Anka ~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
För att jaga måste man ta jägarexamen (gäller även unga) När man är ung, minns man jaktreglerna bättre, har bättre syn, är bättre på att träffa när man skjuter. Så jag ser inga problem alls med att man ska få jaga då. Men visst är det bra med en vuxen bredvid i början.
Jaktregler. Det är nog inte det hela gäller. Ansvar mycket annat som hör till är det nog fråga om, och jag tycker inte att en 15 åring har den erfarnheten av livet och ansvaret som en vuxen har. Vi har ju en myndighetsgränn på 18 och den har nog tillkommit av en anledning. En 15 kan inte förutse kommande saker på ett sätt som en vuxen kan, det får man genom efarenhet i livet, och det är inte först med en bössa i handen. Synen vad.. Så dom äldre jägrarna då är krattor på att skjuta då?
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.