Annons:
Etikettsvin
Läst 2967 ggr
medde
2012-07-20 12:08

Griskastrering. Ny lag!

Äntligen kommer ett slut på den plågsamma kastreringen  av griskultingar. Denna förordningen kommer att träda i kraft den 1 jan år 2016. Okey det är ju inte den närmaste tiden, men ett gott steg i rätt riktigning. Det här beslutet är som det sägs en effekt av ett riksdagsbeslut som oppositionspartierna tidigare tvingat fram.

Men en posetiv sak är att dom grisuppfödare som kommer att börja med att bedöva innan den 1 jan 2016 kommer att få  kompensation för de ökade kostnader det innebär.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
carsbo
2012-07-21 00:57
#1

tummen upp! hörde p[ radion, hemskt

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

medde
2012-07-21 18:07
#2

Tycker detta är ett mycket bra beslut.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

dermot
2012-07-22 00:16
#3

Yes!!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Fridaaaa
2012-07-22 15:31
#4

Bra beslut anser jag,.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
2012-07-22 19:50
#5

Ja, den tidigare regleringen som faktiskt förbjöd bedövning var bland det sjukaste jag hört!

AnnaFagerell
2012-11-04 13:10
#6

Sen är ju frågan hur många som vekligen GÖR detta… Vem ska kolla det?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[Moa-]
2012-11-04 13:14
#7

AnnaFagrell; gör vad?

Idag är det krav för den ekologiska grishållningen att bedöva vid kastrering, sköts ej detta förlorar de sin märkning. Den konventionella grishållningen försätter lagmässigt som tidigare än så länge, dock finns det nu branschregleringar som föreskriver smärtstillande efter ingreppet, dock hjälper ej detta under själva ingreppet.

AnnaFagerell
2012-11-04 13:26
#8

#7 Vem ska kontrollera att gårdarna kstrerar med smärtlindring/bedövning?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Moa-]
2012-11-04 13:33
#9

AnnaFagrell; samma personer som kontrollerar att övriga regler efterlevs?

Jag tror att detta blir väldigt enkelt att snabbuppfölja, se hur mycket bedövningsmedel/smärtstillande som beställs från veterinären/när veterinär anlitas till gården. Då ses det när kostnaden har uppkommit och när kostnaden redan finns, så finns det inga vinster i att ej nyttja medlen.

AnnaFagerell
2012-11-04 13:35
#10

#9 Det är helt omöjligt påvisa hur många han respektive hondjur som föds i kullarna. Jag vet flera som är sådana motståndare att dom kan strunta i ge medlet bara för att…. Man kan använda metacam ex till annat också

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Moa-]
2012-11-04 13:53
#11

Jag antar att könen på djuren registreras på något sätt? Detta måste väl vara en förutsättning för att kunna sälja köttet senare och föra en medicinskjournal, så lär endast vara att matcha dessa uppgifter mot varandra.

AnnaFagerell
2012-11-04 15:58
#12

#11 Nej, könen registreras inte

Medarbetare på djurskydd.ifokus

WiggoLina
2012-11-08 21:07
#13

Könen registreras inte, men i alla fall vi registrerar i PigWin (ett program som håller all info om suggorna och deras kultingar) hur många galtar vi kastrerar och efter vilken sugga.

Så vi kan redovisa exakt när och vilket antal vi har kastrerat, går tillbaka flera år även innan vi började lokalbedöva.

AnnaFagerell, varför skulle man "låtsas" bedöva grisarna? Det är bara idiotiskt att ens påstå något sådant. Bryr man sig inte mer om grisens välmående så har man inget i den här branschen att göra.

Annons:
Vidgar
2012-11-09 08:52
#14

Sådant här som gör att grisbranschen i Sverige har så dåligt rykte, många verkar tro att ägarna inte bryr sig om sina djur. Självklart följer man ju det som sägs, veterinären håller koll på det, en tredjepart kommer och håller koll på det. Sedan ska man inte säga något om man inte har varit ute och kollat hur det går till.

AnnaFagerell
2012-11-09 15:46
#15

#13 för att jag känner folk som är helt emot detta så bara för att gå emot kommer de inte använda medicinen… Det finns alla sorter…

#14 Det är inte självklart att alla gör det, långt ifrån

Den delegerade läkemedelskursen man gick var ju rena skämtet. Jag hoppas att man de senaste 10 åren sedan jag gick kursen bättrat på den för den var under all kritik

Medarbetare på djurskydd.ifokus

WiggoLina
2012-11-12 17:53
#16

Känner man inte mer för grisen, och bryr sig inte mer om dess välmående, än att skita i lokalbedövningen "bara för att" så har man inget i denna bransch att göra.

Jag gick läkemedelskursen våren 09, och jag hade lika gärna hoppat över den och fått intyget ändå. Vi gick ytligt igenom de vanligaste sjukdomarna på gris, fick ett litet prov med ja- och nejfrågor, och sen var det klart. Läste INGENTING om mediciner osv. Tyckte det var skitdåligt! Jag har medicinerat grisar sen jag var 15 och gick på lantbruksskola (jobbade helger i skolans svinhus), och kunde förmodligen mer om både grisens sjukdomar och medicinerna än vad våran föreläsare gjorde.

AnnaFagerell
2012-11-12 18:13
#17

#16 det är väl lite så inom alla brancher?! Finns alltid rötägg som är på fel plats…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2012-11-12 18:13
#18

#16 det är väl lite så inom alla brancher?! Finns alltid rötägg som är på fel plats…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

WiggoLina
2012-11-12 18:34
#19

Ja, och är man ett rötägg så ska man kanske byta bransch Flört

[Thiah]
2012-11-15 13:11
#20

Om bara rötäggen skulle förstå att dom är rötägg så kanske världen skulle vara en bättre plats. Tungan ute

Annons:
AnnaFagerell
2012-11-17 15:26
#21

#20 precis!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Rita-S
2012-11-22 10:49
#22

Problemet här är att vi som är renhåriga och bryr oss om djuren anser att dessa är rötägg. Dom själv anser nog en del gånger att dom faktisk bryr sig om djuren och dom som inte anser det skiter ju fullkomligt i djuren och är bara ute efter pengarna. Dom kommer inte byta branch bara för att vi andra anser dom inte bryr sig om djuren som man borde göra.

jag är jätteglad för ergeländringen, och jag är även glad bönder kommer få kompensation för att börja innan 2016, det ökar chansen att fler vill börja redan nu.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AnnaFagerell
2012-11-22 19:09
#23

#22 Det är inte en enda som sökt detta bidrag! Det säger en hel del

Medarbetare på djurskydd.ifokus

medde
2012-11-25 20:30
#24

Mycket säger det vill jag tycka

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

WiggoLina
2012-12-01 19:46
#25

Hur vet man att ingen har sökt bidraget? Visste inte ens att de har kommit ut med det ännu, det senaste jag hörde var att de höll på att se över det.

Vi kommer dock att söka så fort vi kan. Vi har hållt på med lokalbedövningen nu sen i somras.

Upp till toppen
Annons: