Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 2117 ggr
medde
2012-06-25 14:14

Maten kan innehålla bly

Nu varnar livsmedelverket att älgfärsen kan faktiskt innehålla bly, och varnar för att få det på tallriken. Eftersom kulan då den träffar älgen kan den lämna av spår av bly.

Läs gärna vidare på länken nedan.

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Shettisar]
2012-06-26 09:46
#1

Tycker forskare borde lägga pengarna på mer vettiga forskningar.Jag menar,hur i ihela världen har folk klarat sig alla år fram tills nu? Hur länge har inte människan ätit vilt kött? *suck* Blir så trött på alla forskningar som görs enbart för att skrämma folket..Gör något vettigt av våra skatte pengar!

[Jimmy.L]
2012-06-26 13:00
#2

#1 Bly är ju ett problem,  den lagras i människokroppen och kan orsaka fosterskador, njurskador och bestående skador på det centrala nervsystemet.

Så det är ju inte för att skrämma folk man går ut och berättar det för människor.

medde
2012-06-26 13:19
#3

Forskning kan vara bra.. Ta tänder bara. Förr lagades dom med amalgam, nu vet vi vad som kan hända med för mycket av denna vara i munnen, samt hur många människor har regerat på detta och efter en lång tid kommmtt fram till att det var tändernas innehåll som orskade besvären.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Shettisar]
2012-06-26 13:38
#4

Ja jag vet att bly i större mängder är farligt,MEN hur sjutton kunde folk överleva förr i tiden INNAN alla dessa forsknings larm o annat jox började? Allt ska vara så överdrivet och nästa månad kommer ny rapport om att vi ska äta mer vilt för det är bra för både det ena och det andra.Varför då inte hejda sig och väga för och nackdelar och sedan ev gå ut med rek…

[Jimmy.L]
2012-06-26 14:06
#5

#4 För att man har förskat om ämnet bättre nu! Kulor innehåller bly och när kulan träffar målet splittras den och bly rester sprider sig i små mängder i djurkroppen. Tycker du inte det är något farligt med bly behöver du inte lyssna på rapporten svårare än så är det inte, men för många andra som inte vill få i sig onödigt med bly är rapporten viktig.

[Shettisar]
2012-06-26 14:47
#6

Där har du helt rätt,jag bryr mig inte om rapporten utan ska fortsätta knapra viltkött.Godare kött finns inteGlad.MEN det finns oerhört många personer som blir mer eller mindre panik slagna och detta tycker jag är fruktansvärt. Just för sådana personer är det skrämsel det är frågan om.Vi får väl se vad rapporten orsakar för det vilda köttet.

Annons:
[Jimmy.L]
2012-06-26 14:50
#7

#6 Läser du artikeln så handlar det om att många jägare slarvar med hanteringen av köttet och skär inte bort tillräckligt där kulan gick in. Det handlar inte om att undvika viltkött utan en viss del där kulan har funnits.

[Shettisar]
2012-06-26 16:38
#8

#7 Jag har läst artikeln och jag har hört på nyheterna. Men vad jag menar är att det finns folk som blir hysteriska för sådana rapporter och lyssnar då med halvt öra… Tyvärr så slarvas det en del ja,men har man minsta vett innanför pannbenet så tänker man längre än näsan räcker.Vi skulle aldrig få för oss att stycka slarvigt för det vinner vi absolut ingenting på.Vi tar hellre för mycket än för lite.Men det är inte lätt för dom som köper det färdig lagat (restaurang) eller färdig förpackat i kyldisken.

[Jimmy.L]
2012-06-26 17:42
#9

#8 Hade jägarna varit bättre vid slakten så hade denna larmrapport aldrig kommit eller hur? Är ju bra att detta kommer ut så jägarna tänker till lite mer nästa gång dom styckar.

medde
2012-06-26 17:44
#10

Ligger mycket i dom orden JimmyL

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Shettisar]
2012-06-26 17:59
#11

Du kan ju inte sitta och dra alla jägare över en kamObestämd

Frågan blir väl då vart och från vilken de fått köttet de gjort upptäckten på?

Med andra ord så blir rapporten halvdan. Eftersom de flesta (som vi har i bekantskaps kretsen) skulle inte drömma om att äta slagsidan överhuvudtaget än mindre bjuda på det.Jägare över lag är mycket noggranna med kötthanteringen .Så summa kardemumma:Rapporten är diffus. Som jag trodde från början Foten i munnen

medde
2012-06-26 18:01
#12

#11 Jg tror ingen i tråden har dragit allla jägare över en kam.. Det taas nog i ren allmänhet och inte alla.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Shettisar]
2012-06-26 18:02
#13

Läs då inlägg #9..Citat : Hade jägarna varit bättre vid slakten så hade denna larmrapport aldrig kommit eller hur?

Annons:
medde
2012-06-26 18:12
#14

#13 Jag saknar ordet alla i den texten, så jag kan inte se att Jimmy.L drar alla över kammen du talar om. Jag ser och tolkar att han talar om dom jägarna som det tals om här, inte alla.

men allt är ju upp i betrakarens öga att tolka

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Jimmy.L]
2012-06-26 18:13
#15

#13 Det är ingen hemlighet att bly är farligt både att få i kroppen och är ett problem i naturen. Jägarna har många typer av ammunition att välja på som inte innehåller bly. Kan knappast komma som en överaskning att det förekommer bly i köttet har själv sätt förpackningar med varning för blyhagel.

Livsmedelsverket är skyldiga att redovisa skadliga ämnen i maten oavsätt vad ni jägare tycker.

[Shettisar]
2012-06-26 18:22
#16

Jag tycker det är bra att de måste skriva i innehålls förteckningen absolut,men sen är det lite upp till konsumenten också att ta reda på vad som verkligen står på etiketten samt vad det innebär.Vilket vi människor oavsett vart vi bor i landet kan vara lite lata med.Och att sedan Livsmedels verket måste gå ut och påtala det hela är för mig som om människan är omyndigförklarad. Är folk så lata och inte bryr sig om vad de stoppar i sig? Nej,vill man veta vad man äter så får man ta sig den tiden och ta reda på det.Gäller även på restauranger osv…

Vill tillägga att jag inte är jägare utan lever med jägare och även uppvuxen med jaktintr far,men för den saken skull tror inte jag att jägarna har något emot vad som kommer fram osv.Tydligen så behövs upplysningar eftersom folket är så lata av sig så de vill ha allt serverat.Obestämd

[Jimmy.L]
2012-06-26 18:36
#17

#16 Och hur har du tänkt dig att människor ska veta vilken ammunition jägare skjuter med eller hur bra han styckar djuret? Klarar inte jägarna av att byta ammunition eller att stycka rätt så är det väldigt bra att en myndighet kliver in och berättar om risken.

[Shettisar]
2012-06-26 19:25
#18

# Men herre…   De får väl öppna munnen och fråga helt enkelt,svårare än så är det inte.Kan de inte få svar så får de ju börja kräva det av butiken eller där de nu köper viltet. Som du själv skrev att du hade sett en förpackning där det framkom att den kan innehålla bly!?? Visst är det bra att det finns upplysningar,men som jag skrev innan MIN åsikt är att många vill ha allt serverat dvs de orkar inte ta reda på vad de stoppar i sig.

[Jimmy.L]
2012-06-26 19:48
#19

#18 Klarar inte jägaren av att byta ammunition eller stycka rätt ska man inte jaga alls.

Du glömmer en viktig del att det skall stå innehållsförteckning. Även om det är DIN åsikt så är det LAG på att det ska stå med.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inneh%C3%A5llsdeklaration

[Shettisar]
2012-06-26 20:07
#20

Det sist nämnda är en ren missuppfattning av dig.Jag har hela tiden skrivit att det är rätt med innehålls förteckning.Vad jag menar med serverat är att det måste till rapporter och forskning för att folk ska begripa att de ska vara uppmärksamma på vad de stoppar i munnen.Istället för att själva tänka så överlåter de detta till just myndigheter… Folk är lata av naturen så är det bara.

Vad det gäller ammunitionen så håller jag också med om att bly borde tas bort helt,Inget är bra för vare sig naturen eller oss andra heller eller de djur som skadeskjuts av ..idioter. MEN då borde du också förstå att det är inte bara att byta som du tycks tro,det ska finnas tillgängligt i den kaliber som man använder och det finns en hel del på marknaden.Alla vapen affärer har inte de miljö vänliga för att intresset finns inte av hans kundkrets.Så det får helt enkelt ske ett totalförbud mot bly i ammunitionen för att det ska slå fullt ut.Det ska även till en sådan kraftfull ammunition som dödar djuret direkt och inte orsakar andra skador . Sen att stycka, dessa rapporterna är ofullständiga enligt min mening.För inte någonstans finns det att läsa vad,vart de baserar sina rapporter ifrån. Är det ex enskild jägare,jaktlag eller vad har de fått rapporten ifrån.Vart i landet har detta uppdagats? Osv osv….

Annons:
[Jimmy.L]
2012-06-26 20:31
#21

#20 Kan du berätta då är du väldigt snäll hur folk skulle ha fått reda på att det förekom bly i köttet? Hade livsmedelsverket inte kollat detta hade det aldrig kommit ut!

Tror knappast du kände till att det förekom bly rester i köttet.

Är bara lathet och säga att det inte finns en bra ersättning när det gäller ammunition det finns om man letar och frågar i handeln.

Varför tar du inte och googlar eller läser livsmedelsverkets hemsida?

Jag hjälper dig nu här har du rapporten Det är ett sammarbete med jägarförbundet som rapporten har tagits fram med! Jag hoppas du läser den nu och tar till dig det dom skriver och att du nu förstår att det inte bara är livsmedelsverket, utan även jägarförbundet som ligger bakom rapporten.

[Shettisar]
2012-06-26 21:18
#22

#21 Lathet??? Ja vill du kalla det för lathet så är det upp till dig.

Menar du på fullaste allvar att folk inte förstår att det kan finnas blyrester från vilt kött? Om du är allvarlig på det påståendet så får jag ju säg att folk är ju dummare än vad jag trodde. Vet folk överhuvudtaget hur vilt avlivas? Vart de finns? Kanske till och med så korkade att de tror att de föds upp i stallar och avlivas som grisar och nötdjur? Jag ger upp i diskussionen för du verkar inte vilja diskutera utan enbart klanka ner på alla som ifrågasätter och inte accepterar alla "larm" som kommer från forskare etc… Have a nice life och du…. Viltkött kommer från skogen och skjuts med vapen som framförs av jägare som tagit jägarexamen.Inte slakterier och bultpistol mao…..

Citat: Om man ändå använder blyammunition är det viktigt att känna till att blyfragment blir kvar i vissa delar av köttet och att följa Jägareförbundets råd om hur man hanterar viltkött för att minska risken att exponeras för bly, säger Rickard Bjerselius.slut citat

Du kanske ska infomera Rickard B.. Hur okunniga jägare är då ,när du ändå är på "G"...

medde
2012-06-26 21:38
#23

#22 Men vi behöver väl inte vara så hånfulla, fast vihar olika åskiter,

Jag tror även att all härinne vet att viltkött kommer från skogen och att dessa skjuts med ett vapen,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Jimmy.L]
2012-06-27 08:44
#24

#22 Du tycks inte veta vad du själv skriver så jag friskar upp ditt minne: Citat ".För inte någonstans finns det att läsa vad,vart de baserar sina rapporter ifrån"

Jag hittade rapporten på 2 min genom att söka svårare än så är det inte, och nej inte alla vet vad jägaran använder för typ av ammunition.

Och du läser ju inte rapporten åter igen läs är det så svårt? Det står klart och tydligt att det är tre olika som är inblandade i den rapporten.

Jag börjar undra om du själv inte är jägare som försvarar blyhalten till varje pris! Kan det vara så att att du själv jagar med bly ammunition?

[TheoA]
2012-06-28 01:45
#25

Det handlar inte hur bra jägarna är på att stycka, det handlar om hur mycket ätbart kött de vill slänga. Man brukar slänga det blodsprängda köttet som inte går att äta och lite runtom, helst inte mer.

Upp till toppen
Annons: