Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1550 ggr
MaMaMade
6/3/12, 10:33 AM

Boende för islandshöns

Islänningarna ska bo i vårt fd hundhus. Huset ska byggas om lite så att själva hönsboendet finns i ett upp o nervänt L (ca 3 kvm). Problemet är att det i mitten av den "långa stapeln" på L:et sitter ett förvaringsutrymme under taket.

Min plan är att bygga reden uppe under förvaringsutrymmet med öppen framsida o en löstagbar kant längst ner så att de inte kasar ur när de (förhoppningsvis) ligger där. Hur stora reden behöver islänningar? Hur många reden kan jag behöva? Räcker det med 4 reden? De kommer att sitta på en höjd av ca 80 cm från golvet, är det OK? Hur många islandshöns kan max bo på 3 kvm?

Sittpinnar: vill de sitta ihop el kan jag ha en pinne i vardera ändan av L:et? Tänker ta bort dem dagtid för att minimera att de stökar ner…vill helst att de ska vara mer aktiva än vad min tonårsson är!  ;D Tänkte göra en "stege" på ena sidan som sitter fast i väggen på en krok så kan jag ta loss o hänga upp den mot väggen dagtid.  Samt sätta en pinne på tvärsan vid dörren.

Vill gärna ha kvar förvaringsutrymmet för att slippa bära mer än vattnet ditin. Det är rätt så mörkt under förvaringsutrymmet o bästa stället för mat o vatten blir där, under redena. Det finns två hundluckor nu o en ska sättas igen, skulle kunna sätta in en bit plexi där men vintertid måste jag isolera igen den då vi kan ha ner till -35. Tror ni att de vill äta där ändå?

Många frågor men tänkte att det var lika bra att ta allt i en "islännings-tråd".

Annons:
Upp till toppen
Annons: