Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 3821 ggr
Lena90
2012-05-30 10:10

Ta hand om gässlingar?

Hej på fredag har min mysk hona legat i 31 dar på ägg och förhoppningsvis blir det lite gässlingar :) dock la hon en del ägg efter hon la sig så några blir kanske försenade.

Men min tanke var hur jag ska sköta gässlingarna på bästa sätt, kanske ni har några tips :) De ska få vara hos honan men funderar på om det är något särskilt jag bör tänka på? Ska jag ha mamman och ungarna instänga för sig? (har en liten ute gård som varken hönsen eller ankorna använder) eller kan de gå fritt med de andra? De ända jag kan tänka mig om de går fritt är eventuella rovdjur.

Ska gässlingar ha någon särskild mat?

Alla tips och råd motages tacksamt :)

Carpe diem!

Annons:
Lena90
2012-06-05 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Idag har de kommit mina underbara gässlingar, fyra dagar över tiden :) Ur söta så man smäller av Kyss

Carpe diem!

LisenN
2012-06-05 21:14
#2

Inte för att vara språkpolis men det kan vara bra att veta att det är Ällingar du har, gässlingar är gässens ungar Flört

Mina Ällingar brukar få gå med flocken direkt, man märker om någon är elak mot dom men mamman brukar skydda ordentligt. Jag tycker dom anpassar sig bättre till livet i flocken om man inte väntar för länge med att introducera dom.

Himla söt liten fjunis på bilden!

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Lena90
2012-06-06 09:48
#3

#2 Haha ja alltid lär man sig något nytt, ingen fara jag trodde faktiskt att alla ank/gås bebisar hette gässlingar :)

Carpe diem!

Upp till toppen
Annons: