Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 4581 ggr
[Hamster 4 ever]
2012-05-24 20:01

Får vi skaffa höns?

Vi bor i en villa/parhus med 455 m2 tomt. vi undrar om vi får skaffa lite Höns och om vi gör det, vilka regler gäller?

Vi tänkte dela upp en bod som vi har(5x8m) så att de får kanske 1/3 och sedan fixa en utegård till dem.

t.ex.

#hur ofta ska de ha mat och vad äter de?

#Hur många hönor är lämpliga att skaffa, vilken ras?

#Jag bor i uppland, vilka speciella regler gäller?

#hur stort utrymme per höna inne,ute?

#Måste vi skaffa tillstånd, isåfall vart?

Tacksam för svar!

Annons:
monstermash
2012-05-24 20:03
#1

Jag tror inte det är okej att ha Höns i radhus, villa kanske går bra däremot. Äger ni inte tomten så får ni nog inte det dock, men hör med kommunen.

[Hamster 4 ever]
2012-05-24 20:07
#2

det är ett par hus men det klassas som en villa i alla samanhang.

Vi äger hela husetSkrattande

[Doglovers]
2012-05-24 20:42
#3

Kolla med länsstyrelsen. Har för mej att man får ha högst 4 hönor men ingen tupp. Men det är nog olika från kommun till kommun.

monstermash
2012-05-24 21:05
#4

#2 - Jag frågade inte om du ägde huset, utan tomten. ;)

[Hamster 4 ever]
2012-05-25 07:54
#5

Vi äger tomten OCH huset

Elshira
2012-05-25 09:32
#6

Tror som #3 att det kan skilja sig mellan olika kummuner, det är bara att ringa och fråga!

Men äger ni huset och det är lite glesbebyggda villor med få nära grannar kanske ni kan prata med grannarna direkt. Om de tycker det är OK att ni skaffar Höns, men att om de tycker det låter för mycket så är det bara att säga till. En trevlig relation till grannarna brukar lösa det mesta! Jobbar de t.ex dagtid~ så kan du ju ha hönsen ute då utan större problem osv.

Tup bör man ju ha om man har Höns, både för deras välmående och för att få fler ägg (ibland lägger de inte alls utan tupp).

Får ni nu ha tupp så kan ni ju faktiskt "bara" isolera där hönsen ska vara, så att man inte hör så mycket om han galer (annat än dagtid då ni kanske vill ha dem ute lite). Då kan ni dessutom hålla lite varmare på vintern åt dem :)

Vad det gäller ras vet jag inte vilken som kan passa, är inte så kunnig i raser, men jag antar att en ras med tupp som itne galer stup i ett kanske vore bra. Men till det rekomenderar jag att du söker eller gör en ny tråd på www.alternativ.nu, där finns väldigt många hönsintresserade, och de har en hel forumdel för bara lantliga fjäderfän!

Hakuna matata!

Annons:
monstermash
2012-05-25 12:32
#7

#5 - Det är då ingen självklarhet att man äger båda, men vad bra då.

dermot
2012-05-25 21:32
#8

Ring och prata med er kommun eller länsstyrelse så får ni säkert svar på den frågan. :)

#hur ofta ska de ha mat och vad äter de? De ska ha fri tillgång av t.ex korn, majs, vete eller liknande. Eller vanlig typ "Pullfor" som finns på granngården.

#Hur många hönor är lämpliga att skaffa, vilken ras? Vilken ras du vill, men Dvärg Kochin är en väldigt lätt och mysig ras att börja med! Annars tycker jag själv att dvärgsilkes och Faveroller är riktigt mysiga!

#Jag bor i uppland, vilka speciella regler gäller? Prata med er kommun, som sagt.

#hur stort utrymme per höna inne,ute? Man får lov att ha 7 (eller 9?) hönor per kvadratmeter enligt lag.

#Måste vi skaffa tillstånd, isåfall vart? Prata med kommun eller länsstyrelsen. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Hamster 4 ever]
2012-05-25 22:11
#9

Tack! Bra svar

Lavèn
2012-05-26 17:26
#10

Med Höns ras tycker jag att du ska ha rasen blommehöna för den rasen är extremt snäll och behändig, välgigt nyfiken. eller någon blandras!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Fridaaaa
2012-05-27 09:45
#11

#8 Det är väldigt lite utrymme 1 kvm för 7 Höns. Förstår inte varför lagen är som den är :/

Vi har blandras, supersnälla och go var dem vi hade, nu har vi bara kycklingar, men snälla dem med. Holländsk vitthätta älskar jag :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
2012-05-27 17:11
#12

#11 Ja, jag vet. Tycker det är sjukt (precis som med kanin- och marsvins burar ex.) men så är det :/

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Fridaaaa
2012-05-27 17:12
#13

#12 Ja det är sjukt :( Ju större dessto bättre :) Hönsen blir gladare med:P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
carsbo
2012-05-30 14:40
#14

#13 ja verkligen, jag tycker att jordbruksverket inte borde vara så fega och sätta så trånga mått. på Höns beror det säkert på hönserierna där det går småckfullt med hönor. men kaniner å marsvin förstår jag verkligen inte….. jag har en stor sängbur åt mina marsvin å de får plats säkert 6 grisar där, men då är det trångt så hade tänkt mig max 4 där. då har de massa plats! det är så enkellt att bygga stort för marsvin!

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
2012-05-30 16:53
#15

#14 Ja jag förstår inte det heller.
2 av mina burar till marsvinen är 120x50, alltså lagliga till  4 marsvin men har bara 2 i var bur, har en som är 140x60, laglig till 5 marsvin men har bara 2 där med :) 
Kaninerna har med långt över lagliga mått. Tycker det är bäst för djuren:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elshira
2012-05-31 06:42
#16

#14 Kaniner föds upp i relativt stor skala för livsmedelsproduktion, marsvin är lite ovanligare kanske men det finns defenitivt de som föder upp dem med (för mat). Så det kommer nog därifrån…

Ungefär som att råttor vill ha höga burar (man brukar ha fågelburar till dem), men enligt lagen behöver de bara en viss bottenarea och typ 30 cm högt eller något liknande. Så ven om man har en jätte stor (hög) bur med massa hyllplan osv som det kanske ryms 10 råttor i utan problem, så säger lagen ändå max 5 råttor~ :P

Hakuna matata!

[mansolsson57]
2012-06-28 10:32
#17

måste ha tillstånd av kommonen

Fridaaaa
2012-06-28 11:18
#18

#17 Bor man i tätbebyggt osv måste man det ja, i alla fall om man ska ha tupp. Det bästa är att ringa och fråga kommunen:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: