Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2884 ggr
Lavèn
2012-05-24 19:48

Besök i hönsgården?

Vi har en stor Höns gård till alla våra, med tack för rovfågel och så har vi gräft ner lite stacket en bit ut så att de inte sa kunna ta sig in något rov djur! Vi har en trög grind så att man kommer ihåg om man stänger den! Det mästa av detta för att vi inte ska bli av med några Höns!

Vi blev nämligen av med några när vi bodde i ''samhället'' (storfors), räv… Och vi hade glömt stänga 1 natt, och så hade det hänt en dag med!

Men nu när vi har flyttat ut på landet och har all dena ''säkerhet'', så har vi ändå blivit av med 1 tupp!

Vi tog in våra shettisar och hönsgåren stod öppen(dörren)! Min mor som öppna lukan mins klar och tydlig att hon stänkt och låst! När vi räkna hönsen så såg vi att ledar tuppen var borta!  Och han var den som höll hönsen intill huset så han hade inte gått iväg! Det värsta var att det inte fanns en fjäder, som det gör om rovdjur har varit där!

Nu var inte frågan om vad som hade tagit honom utan vem!

Vi vet fortfarnade inget om honom, antagligen nån som skulle äta…

För det gers ju bort tuppar på många ställen! Så varför ta en? Inte för att låta rasist! Men vi tror att det är sådena som halaslaktar!

Nu har vi även skator som har fattat hur man tar sig in i hönsgården sedan huset för att hakasöner ägg och ta med dem! (vi ska sätta mindre näts i taket så de inte tar sig in)

Hur mångar besök har ni haft och hur gör ni för att skydda era djur?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
[Doglovers]
2012-05-24 20:40
#1

Vi hade en hök som hade vårt Hönshus som skafferi. När vi kom hem kunde det ligga Höns halvt uppätna men levde fortfarande. Tuppen åkte bland dom första då han troligen skulle försvara sina Höns.

Vi hade snören som vi trätt lite huller och buller och hängde plastsnoddar i det. Vi slutade med Höns och gjorde hundgård i stället. Men jag saknar dom verkligen.

Grannen har haft besök av både mink och mård. Dom har metallnät över hönsgården och en rejäl inhägnad. Men odjuren tar sej in i hönshuset på något sätt.

Lavèn
2012-05-24 23:03
#2

#1 Vi hade hök när vi borde i samhället som höll på att ta en kyckling för oss, men när jag kom bak springande då den nästan precis attakera så sparang våran gammel höna som var då runt 14 år sprang före mig och jagade bort höken!(hon är nu runt 16-18 år)  Efter det kom hen inte tillbaka xD

Mink och mård har vi inte här som tur är!

Du kan ju ha hönsen i en hund gård om du har nät när över på sommaren, asso om du har rov fåglar! ;D

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Upp till toppen
Annons: